• M0M

    Vilken storlek nyfödd?

    Hej hej!

    Jag kommer med en väldigt dum fråga men behöver lite hjälp. Vi väntar en liten i november och vill börja handla lite kläder, typ bodys, byxor, pyamaser osv. Vilken storelk ska man ta? Blir strl 50 för litet för snabbt? Ska man ta 56 och låta kläderna vara lite stora? 

    Hur har ni gjort/kommer ni att göra?

    Alla tips är välkomna Skrattande

  • Svar på tråden Vilken storlek nyfödd?
  • Honungsblomman

    Min son var 54 lång då han föddes. Har för mig att den minsta storleken han hade på kläder, var 56, och de satt perfekt.
    Dock visste vi att han skulle komma att vara lång och stor, varför de flesta kläderna var i strl 62. De satt givetvis lite lösare, men han växte snart i de.

    Vi hade typ tre plagg i 56 och resten i 62, under den första tiden. Det var bra. :)
    Hade han varit kortare så hade vi säkert kunnat haft några fler plagg i 56.

  • Kurona

    Det här är en otroligt svår fråga. Vår son hade 50 när han föddes så vi tänkte "oj han kommer nog ha 50 ett tag" han var då 54 lång och vägde 3815 g. Men sen gick det väldigt fort, han böt till 56 två veckor senare och böt sedan direkt till 62 och sen till 68... osv... Han böt alltså fortare än de flesta och ligger fortfarande på översta kurvan, han har några gånger gått över det översta strecket tillochmed. 


    Men samtidigt har jag några vänner som fick barn för en månad sen och deras son håller fortfarande på att växa i storlek 50. 


    Det är väldigt individuellt. Så min rekommendation är att köpa lite av varje storlek och sen köpa mer av det som behövs, när man vet hur fort de växer. 


    Jag kommer nog inte köpa något i storlek 50 den här gången då jag har kvar allt från sonen.

  • Honungsblomman

    En storlek som jag tyckte höll länge, var 86. Fast det är ju ett tag kvar för er, till den storleken. ;)

  • Malima

    Första sonen( 52 lång,3,2 tung) hade 50 i en månad, 56 i två månader.
    Andra sonen (49 lång, 3010 tung) hade 50!i två veckor, 56 i två-treveckor, sen 62!!
    Så det beror på hur de äterð???

  • Maramina

    Dottern var 47 cm när hon föddes och nu när hon är 2,5 månad så börjar 59/56 bli litet på henne.

    Mitt råd är att du inte vet riktigt hur lång barnet kommer att vara så köp inte alltför mycket kläder i de allra minsta storlekarna än utan spara de flesta inköpen tills bebisen är född! Vinteroverall tex är bra att ha redan nu och då kan 62 vara en bra storlek, eventuellt även 68.

  • Orkide

    Min son hade st 50 i över två månader (föddes 14dagar "för tidigt)". Min dotter hade st50 i över tre månader (föddes 23 dagar för tidigt).

  • kluckis

    Min dotter var 49cm lång och vägde 3100g när hon ko och hon hade stl 50 ganska länge typ 1,5månad iallafall och sen hoppade hon nästan över stl 56 för den hade hon väldigt kort! Stl 74 hade hon när hon var ca 6mån :) 

  • Anonym (morbritta)

    Min lille var 45 cm och hade 50 hur länge som helst hahaha

  • soundtrack

    Min tjej (som föddes på BF+14) var 51cm och vägde 3310 gr. Hon är nu 4 v och har ännu inte växt i strl 56.

Svar på tråden Vilken storlek nyfödd?