• Nille 1

    Fryser vattnet i min bostad???

     


    Jag har åkt bort från min bostad det har inte blivit som vi har planerad.


    Nu ar det et viktigt möte for att få jobb sak på onsdag som jag vil vara med på jag tänkte at åka hem nästa lördag.. Nu undrar på at avlysa och åka hem nu på söndag jag vil ju inte riskera at vattnet fryser.. 


    Det ar lite kalt hele måndag bara 9 grader på det högsta. måndags kvald ar det 4 grader. Natt tills tisdag ar det så at väderprognos säger at det skal vara 0 grader i 8 timmar.


    Ar det så at vattnet fryser då eller?


    Det blir kanske mera en genomsnitts temperatur inne i bostaden. Någon som kan lite om detta? det ar jo inte direkt varmt på dagen hellre.. 


     


     


    Vad tror ni, tror tror ni vattnet fryser? 

  • Svar på tråden Fryser vattnet i min bostad???
  • sportpappa

    Ja, vatten fryser vid 0 grader. Att luften utomhus är 0 grader gör inte automatiskt att vattnet inuti rören blir 0 grader. Det tar ett bra tag innan det sker. Det beror på hur välisolerad din bostad är.

    Har det frusit förut?
    Har du ingen värme på alls?

  • Nille 1
    sportpappa skrev 2014-09-19 23:54:53 följande:

    Ja, vatten fryser vid 0 grader. Att luften utomhus är 0 grader gör inte automatiskt att vattnet inuti rören blir 0 grader. Det tar ett bra tag innan det sker. Det beror på hur välisolerad din bostad är.

    Har det frusit förut?
    Har du ingen värme på alls?


     


    nej det har inte frusit förut. Jag har ingen varme på alls.

    Jag har inte varit borta från bostaden utan att ha på varme förut. Jag hade inte tänkt at vara borta så länge, så da satt jag inte på någon varme als.


    Om det ar 5+ grader inne i en bostad tar det lång tid förre det blir 0 grader inne då om det ar 0 grader ute?


    Sen så ar det ju källare också en kompis menar at den fryser i alla fall inte for att det tar lång tid förre jorden blir kläd??

  • Nille 1
    arianne03 skrev 2014-09-20 07:54:11 följande:

    Hur ser din bostad ut? Är det ett sommarhus alltså?


    Nej den ar mycket bra isolerad. Så ar den egentlig lagat for at tåla kylda också, bostaden ligger i Västernorrland och ar et helårsboende. Men den ar också lagat for at bli uppvärmad, det ar radiator under varit fönster i hele bostaden. Fönsterna trekker lite så jag ar redd at det blir for kalt for radiatorer.


    Jag har varit borta länge snart 4 veckor. Så frågan blir ju hur det blir når bostaden redan ar kläd. Om bostaden ar 5 grader inomhus, sen ar det 0 grader ute hur lång tid tror ni det tar förre det  blir 0 grader inne också? 

  • sportpappa
    Jag tycker att du borde skaffa en elpatron med termostat till din panna som ser till att temperaturen aldrig sjunker under 5 grader inomhus. Det är rekommenderad lägsta temperatur för att inte riskera att vattensystemet i huset fryser.
    Nille 1 skrev 2014-09-20 11:29:38 följande:

    Jag har varit borta länge snart 4 veckor. Så frågan blir ju hur det blir når bostaden redan ar kläd. Om bostaden ar 5 grader inomhus, sen ar det 0 grader ute hur lång tid tror ni det tar förre det  blir 0 grader inne också? 


    Om det är 0 grader ute så kommer det nog aldrig bli 0 grader inomhus eftersom du har bland annat kyl och frys som står på och kanske några transformatorer inkopplade och andra apparater som står i standby. 
  • Nille 1
    sportpappa skrev 2014-09-20 12:54:11 följande:
    Jag tycker att du borde skaffa en elpatron med termostat till din panna som ser till att temperaturen aldrig sjunker under 5 grader inomhus. Det är rekommenderad lägsta temperatur för att inte riskera att vattensystemet i huset fryser.Om det är 0 grader ute så kommer det nog aldrig bli 0 grader inomhus eftersom du har bland annat kyl och frys som står på och kanske några transformatorer inkopplade och andra apparater som står i standby. 

    nej bortsett ifrån kyl och frys har jag inga apparatersom standby, blixar mycke i sommar.

    beretta gjerne mer om elpraton jag borde ju ha skaffat det for lange sen.

  • sportpappa
    Nille 1 skrev 2014-09-20 13:03:56 följande:

    beretta gjerne mer om elpraton jag borde ju ha skaffat det for lange sen.


    Googla på elpatron och din panna.
    Här är en av alla träffar på Google:
    www.varmebaronen.se/elpatroner/

    Det går att installera på lite olika sätt, men vi har en i vår vedpanna som värmer upp vattnet i pannan.
    Man ställer in den på att den ska hålla en viss vattentemperatur i pannan. Om temperaturen sjunker under den så går elpatronen igång.
Svar på tråden Fryser vattnet i min bostad???