• Anonym (Leds)

    Varför detta ständiga tjat om barn?!?

    Ni som plågar människor i eran omgivning med "Varför vill inte ni ha barn, det är ju en gudagåva!" , "att vara mamma är det bästa som finns" , " äh, nog kommer de" OSV OSV i all evinnerlig evighet av plågsamma och korkade uttal. VARFÖR? Varför har inte du en svart matta? Eller en katt? Ja, förmodligen för att du INTE VILL! Nej, det är inte allas dröm att skaffa barn, det är inte meningen med livet för alla. Barn är jobbiga och otacksamma, spyor, gnäll, skrik, skit och ständigt elände. Acceptera att jag tycker det! En del gillar inte hundar, vinter, shoppa, eller skidor och jag är inte förtjust i barn liksom, vad är problemet?

  • Svar på tråden Varför detta ständiga tjat om barn?!?
  • Anonym (Ok then)

    Okej.

    Jag tycker det är helt okej.

    Du är okej.

  • Anonym (Tjena)
    Anonym (Leds) skrev 2014-09-20 02:25:28 följande:

    Ni som plågar människor i eran omgivning med "Varför vill inte ni ha barn, det är ju en gudagåva!" , "att vara mamma är det bästa som finns" , " äh, nog kommer de" OSV OSV i all evinnerlig evighet av plågsamma och korkade uttal. VARFÖR? Varför har inte du en svart matta? Eller en katt? Ja, förmodligen för att du INTE VILL! Nej, det är inte allas dröm att skaffa barn, det är inte meningen med livet för alla. Barn är jobbiga och otacksamma, spyor, gnäll, skrik, skit och ständigt elände. Acceptera att jag tycker det! En del gillar inte hundar, vinter, shoppa, eller skidor och jag är inte förtjust i barn liksom, vad är problemet?


    Ja men du får väl ta det med en nypa salt. 
    Jag har inte barn och ingen frågar mig om jag ska skaffa barn snart osv.
    Har faktiskt aldrig fått frågan. Och jag är över 30 år och kvinna.

    Försök att inte ta åt dig så mycket bara. 
  • Anonym (??)

    Jadu, det är en bra fråga. 

    Är 30+ och väntar mitt första barn. Innan jag blev gravid så kom frågan väldigt ofta från alla möjliga håll. Det är otroligt tröttsamt så jag förstår dig. 

    Kan inte svara på varför folk tjatar. Troligtvis för att de upplever livet med barn som det absolut bästa som hänt dem. De känner nog en sådan otrolig kärlek och vill att andra ska få uppleva samma sak. Och där någonstans på vägen så tappar de lite takt, känsla och respekt för att de som är frivilligt barnlösa har en egen vilja och förmåga att avgöra vad som är bäst för dem själva.

  • Anonym (Ellie)

    Äsch innan man får barn är det tjat om när första barnet kommer. När första kommit tjatar folk om man inte ska skaffa syskon snart. När andra kommit börjar tjatet om när trean kommer och när trean väl är här undrar folk varför man skaffade tre barn.

  • Vickan I

    Skit i folk. Snäs av dem om det behövs. Taktlöst är det. Trösta dig med att det kunde vara lite värre. Om du varit ofrivilligt barnlös (särskilt om ni samtidigt kämpade) hade frågan varje gång gjort att du gick sönder av sorg istället för att bli förbannad.

  • Anonym (....)

    Givetvis ska folk inte tjata helt taktlöst... Men att få frågan av lite olika människor är faktiskt inte så konstigt. De flesta väljer faktiskt att skaffa barn så det är inte konstigt att folk tar för givet att det är nästa steg när man nått en viss ålder.

    När man väljer något utanför normen så får man nog räkna med frågor helt enkelt. Däremot ska ju inte folk döma eller försöka övertala. Men att fråga är inte respektlöst.

  • Guapa

    Jag har själv tidigare frågat kompisar som varit tillsammans länge om de inte planerar skaffa barn snart men det är en sån idiotiskt dum fråga!

    Alternativen kan bara vara följande:

    1. Vill ha barn men inte just nu

    2. Försöker bli med barn men har inte lyckats

    3. Vill inte ha barn öht

    Oavsett vilket angår det inte mig (om det inte är något en nära vän vill prata om förstås) Det är dumt att anta att alla människor kan eller vill ha barn. Ännu värre att försöka övertyga någon som inte vill (eller kanske inte kan) att "barn är det bästa som finns, det är meningen med livet" osv osv.

    Stå på dig ts! Det bästa är att ignorera frågan helt och inte ta diskussionen öht. Folk vet inte bättre.

  • Guapa
    Anonym (....) skrev 2014-09-20 09:20:30 följande:

    Givetvis ska folk inte tjata helt taktlöst... Men att få frågan av lite olika människor är faktiskt inte så konstigt. De flesta väljer faktiskt att skaffa barn så det är inte konstigt att folk tar för givet att det är nästa steg när man nått en viss ålder.

    När man väljer något utanför normen så får man nog räkna med frågor helt enkelt. Däremot ska ju inte folk döma eller försöka övertala. Men att fråga är inte respektlöst.


    Jo frågan är rätt respektlös eftersom det förmodligen finns en anledning till att de inte har barn ännu. Kanske har de försökt i flera år? Kanske finns en bakomliggande sjukdom som hindrar? Kanske vill de inte alls? Frågan är både känslig och privat och angår ingen annan än paret själva.. men folk är så klumpiga. Vad ska man säga till kollegerna om man fått hela livmodern bortopererad ex? "Nej jag är tyvärr inte fertil"
  • Anonym (*)
    Guapa skrev 2014-09-20 09:39:16 följande:

    Jo frågan är rätt respektlös eftersom det förmodligen finns en anledning till att de inte har barn ännu. Kanske har de försökt i flera år? Kanske finns en bakomliggande sjukdom som hindrar? Kanske vill de inte alls? Frågan är både känslig och privat och angår ingen annan än paret själva.. men folk är så klumpiga. Vad ska man säga till kollegerna om man fått hela livmodern bortopererad ex? "Nej jag är tyvärr inte fertil"


    Och om man säger att man inte vill ha barn för att man inte gillar skrikiga ungar tål de inte det svaret. Hur kan man inte älska små gulliga barn liksom, fy vad hemskt.
  • Anonym (....)
    Anonym (*) skrev 2014-09-20 09:58:50 följande:

    Och om man säger att man inte vill ha barn för att man inte gillar skrikiga ungar tål de inte det svaret. Hur kan man inte älska små gulliga barn liksom, fy vad hemskt.


    Det tycker jag däremot inte är ok! Alla vill givetvis inte ha barn och det ska respekteras.
Svar på tråden Varför detta ständiga tjat om barn?!?