• Alexi

    Vilka föräldratrådar triggar och vilka får vettiga diskussioner?

    Läste en trevlig tråd där mamman berättar om en ovana de fastnad i som inte är bra på något sätt för barnet och hon ber om hjälp att komma ur det. Och hon får många bra och stöttande svar och mamman kommenterar efter ett tag att hon är glad för svaren och hade varit rätt att bli påhoppad.

    Andra liknande trådar triggar igång läsarna och folk ägnar sig mer åt negativ kritik än konstruktiva råd.

    Är det något hos trådstartarna och beskrivningarna osv som gör skillnaderna i hur trådarna utvecklar sig?

    Jag funderar främst på föräldratrådar, eftersom de ämnena ofta har hög igenkänning för många och ofta behandlar ageranden som andra anser är ganska förkastliga på olika nivåer.

  • Svar på tråden Vilka föräldratrådar triggar och vilka får vettiga diskussioner?
  • Flickan och kråkan

    Mycket handlar om vad som sägs i trådstarten skulle jag säga. Sällan upplever jag att det blir påhopp i trådar där någon uppriktigt vill ha hjälp med att ha hamnat i en tokig situation och är öppen för tips och råd. Jag tror de flesta föräldrar har hög igenkänningsgrad där. Alla har hamnat i situationer där man agerat fel och kanske hamnat i en sits där man i efterhand tänker att man borde agerat annorlunda. 

    Däremot retar det folk när någon är väldigt nöjd med resultatet som andra kanske tycker är totalgalet. Eller om det är en allmän diskussion kring ett ämne som väcker många känslor, men där handlar det ju också ofta om att människor har diametralt olika åsikter i grunden. I den tråden du tänker på sär är det ju inte så.

  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-21 09:01:49 följande:

    Mycket handlar om vad som sägs i trådstarten skulle jag säga. Sällan upplever jag att det blir påhopp i trådar där någon uppriktigt vill ha hjälp med att ha hamnat i en tokig situation och är öppen för tips och råd. Jag tror de flesta föräldrar har hög igenkänningsgrad där. Alla har hamnat i situationer där man agerat fel och kanske hamnat i en sits där man i efterhand tänker att man borde agerat annorlunda. 

    Däremot retar det folk när någon är väldigt nöjd med resultatet som andra kanske tycker är totalgalet. Eller om det är en allmän diskussion kring ett ämne som väcker många känslor, men där handlar det ju också ofta om att människor har diametralt olika åsikter i grunden. I den tråden du tänker på sär är det ju inte så.


    Jag håller med. Men upplever ändå att i andra trådar där någon gått överstyr i mängden välling, sötsaker eller vad som helst har det kunnat bli betydligt tristare ton i tråden. Så i liknande ämnen har det ändå varit helt annan ton.

    Men sen tror jag också kanske att de inledande kommentarerna ibland sätter ribban. Dvs om någon börjar med att kritisera järnet så kör andra på på samma nivå.
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2014-09-21 09:38:16 följande:
    Jag håller med. Men upplever ändå att i andra trådar där någon gått överstyr i mängden välling, sötsaker eller vad som helst har det kunnat bli betydligt tristare ton i tråden. Så i liknande ämnen har det ändå varit helt annan ton.

    Men sen tror jag också kanske att de inledande kommentarerna ibland sätter ribban. Dvs om någon börjar med att kritisera järnet så kör andra på på samma nivå.
    Ja, det tror jag med, men jag upplever ändå att kritiken oftast haglar när TS inte riktigt är medveten om "problemet". Någon berättar om barnets matvanor och så kommer någon och kommenterar att "SÅ MYCKET välling/gröt KAN man bara INTE ge som ansvarsfull förälder", TS blir överrumplad, sårad, och så är cirkusen igång .
Svar på tråden Vilka föräldratrådar triggar och vilka får vettiga diskussioner?