• Anonym (Mamman)

    Hur ser era 5-åringars dag ut?

    Hej!

    Jag har en liten 5-årig kille och har märkt att hans dagar ser lite annorlunda ut jämfört hur de såg ut för mig när jag var barn.

    Lekplatserna var fulla av barn och vi lekte kurragömma och spelade fotboll etc.

    När vi går till lekparken idag så är det näst intill tomt. När jag hör med andra föräldrar så verkar det som att det inte alls är lika vanligt med "normal" spontan fysisk aktivitet längre utan man ser till att den är arrangerad istället och kanske sitter barnen framför sina datorer resten av tiden????

    Vår kille har börjat i Fotbollslekis och eftersom han lärde sig cykla för ett tag sen så cyklar vi på lite längre turer ett par ggr i veckan också. Eftersom vi har hund, så följer han även med på små promenader ibland.

    Men när jag och min sambo kommer hem från våra jobb på kvällarna, så är vi så trötta att vi slänger oss framför teven och stannar där typ tills vi ska lägga oss.

    Jag själv tränar 3 ggr/vecka och min sambo jobbar gärna ute i trädgården då och då och vår son älskar att följa med och hjälpa till!

    Men det är inte särskilt mycket spring hemma. Vår son är inte hyperaktiv utan anpassar sig väldigt lätt till hur aktiva jag och hans pappa är.

    Hur aktiva är era barn? Springer de typ jämt eller sysselsätter ni dem genom idrott etc? Är de ute och leker på lekparker eller vad sysslar de med på vardagseftermiddagarna???

  • Svar på tråden Hur ser era 5-åringars dag ut?
  • Whitetrash86

    så gott som varje dag efter fritids så leker hon på gården med kompisar fram till middagen, efter middagen kan hon gå ut igen annars leker hon i sitt rum

  • Anonym (Mamman)
    Whitetrash86 skrev 2014-09-20 18:09:54 följande:

    så gott som varje dag efter fritids så leker hon på gården med kompisar fram till middagen, efter middagen kan hon gå ut igen annars leker hon i sitt rum


    Hur länge har hon gjort det? Vår son är inte riktigt 5 än och vi har stora vägar inte långt från vårt villaområde.
  • Whitetrash86
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-20 18:40:18 följande:
    Hur länge har hon gjort det? Vår son är inte riktigt 5 än och vi har stora vägar inte långt från vårt villaområde.
    Sen hon var 1år. Även sonen på 2,5år är ute och leker varje eftermiddag.

    Vi har gården precis utan för fönstret, men hela området är omringat av 50-vägar.
  • Anonym (mammamammi)

    Våra barn (5 & 6) kommer hem från fsk, vi fikar mellis om de inte redan gjort det. Beroende på vad jag känner för får de antingen roa sig själva med böcker, leksaker, iPad, dator, TV eller gå ut och roa sig på vår tomt. Jag släpper inte iväg dem till lekparken själv, det är en bit att gå...

    Känner jag för att ta en promenad så gör vi det, eller åker och hälsar på mormor... En vardag i veckan går de på kyrkis, simskola på helgen och de lördagmorgnar jag orkar pallra mig upp får de följa med på gympa.

    Inget märkvärdigt alls.

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (mammamammi) skrev 2014-09-21 13:59:31 följande:

    Våra barn (5 & 6) kommer hem från fsk, vi fikar mellis om de inte redan gjort det. Beroende på vad jag känner för får de antingen roa sig själva med böcker, leksaker, iPad, dator, TV eller gå ut och roa sig på vår tomt. Jag släpper inte iväg dem till lekparken själv, det är en bit att gå...

    Känner jag för att ta en promenad så gör vi det, eller åker och hälsar på mormor... En vardag i veckan går de på kyrkis, simskola på helgen och de lördagmorgnar jag orkar pallra mig upp får de följa med på gympa.

    Inget märkvärdigt alls.


    Vad underbart att läsa!! Låter ju som vår familj ungefär! :) Lätt att få prestationsångest när man märker att vissa saker man själv fick som barn, inte är lika lätt att ge till sitt barn.

    Men de sakerna har kanske ersatts av andra saker som man inte tänker på? :)
  • Anonym (mammamammi)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-21 21:35:20 följande:
    Vad underbart att läsa!! Låter ju som vår familj ungefär! :) Lätt att få prestationsångest när man märker att vissa saker man själv fick som barn, inte är lika lätt att ge till sitt barn.

    Men de sakerna har kanske ersatts av andra saker som man inte tänker på? :)
    Jag tror helt enkelt att man ska göra det som känns bra och inte se så mkt på hur eller vad andra gör. 

    Jag växte upp på bondgård med allt vad det förde med sig, och dessutom med kusinerna på samma gård. Det kommer jag aldrig att kunna ge mina barn, och jag kan heller inte sträva efter det då jag inte har ngn lust alls att syssla med jordbruk. Och släktgården är btw såld eftersom ingen annan i min generation hade lust att ta över...

    Det enda jag kan känna är att jag är mer "harig" med mina barn än andra. De skulle säkert klara av att gå själva till lekparken, men för mig är det otänkbart, än så länge.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (mammamammi) skrev 2014-09-21 21:52:52 följande:

    Jag tror helt enkelt att man ska göra det som känns bra och inte se så mkt på hur eller vad andra gör. 

    Jag växte upp på bondgård med allt vad det förde med sig, och dessutom med kusinerna på samma gård. Det kommer jag aldrig att kunna ge mina barn, och jag kan heller inte sträva efter det då jag inte har ngn lust alls att syssla med jordbruk. Och släktgården är btw såld eftersom ingen annan i min generation hade lust att ta över...

    Det enda jag kan känna är att jag är mer "harig" med mina barn än andra. De skulle säkert klara av att gå själva till lekparken, men för mig är det otänkbart, än så länge.


    Det är nog jag också. Mer harig än många andra alltså. Det är väl både fördelar och nackdelar med det. Man projicerar ju sina egna känslor på sitt barn och risken är väl att barnen får en överdriven rädsla för sådant som kan utveckla dem fysiskt och psykiskt. Å andra sidan så kanske de lär sig att undvika farliga situationer, vilken är den sida av steken som jag så klart hoppas min son präglas mest av. ????

    Tja...cykling med morsan då och då samt fotboll får väl räcka tills jag vågar låta honom gå hem till kompisar eller lekparken själv. ????
  • Anonym (Mamman)

    Tydligen blir smileys en massa frågetecken. Detta var inte min avsikt! :) :D

  • Anonym (Bra)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-22 17:42:16 följande:
    Det är nog jag också. Mer harig än många andra alltså. Det är väl både fördelar och nackdelar med det. Man projicerar ju sina egna känslor på sitt barn och risken är väl att barnen får en överdriven rädsla för sådant som kan utveckla dem fysiskt och psykiskt. Å andra sidan så kanske de lär sig att undvika farliga situationer, vilken är den sida av steken som jag så klart hoppas min son präglas mest av. ????

    Tja...cykling med morsan då och då samt fotboll får väl räcka tills jag vågar låta honom gå hem till kompisar eller lekparken själv. ????
    Tycker jag låter alldeles utmärkt det där ts. 
    Oroa dig inte du är en bra mamma och du duger, ditt barn har det bra. 
    Tids nog blir det säkert mer aktiviteter men än så länge så räcker det där finfint. 
    Våga tro på att du kan. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Hur ser era 5-åringars dag ut?