• Genevegard

    Bytt efternamn - hur få nytt ID?

    Jag bytte nyligen efternamn och la till ett "mellannamn" men har hittills inte behövt något ID då jag inte rest utomlands under sommaren. Men nu behöver jag ett och ska då bege mig till en passexpedition. På Polisens hemsida så anger det att man kan ha sitt gamla pass som giltig identifikation när man skapar ett nytt, men gäller även det om det står ett annat namn i passet?

    Jag utgår ifrån att de går på personnummer och att de då ser att jag har ett nytt namn när de knappar in det i datorn, men vill bara vara säker på att jag inte behöver några papper ifrån Skatteverket eller folk som intygar att jag är jag.

  • Svar på tråden Bytt efternamn - hur få nytt ID?
  • Lena

    När jag hade gift mig hade jag bara med mig mitt gamla pass har jag för mig. Jag hade iaf inte med mig någon som legitimerade mig.

  • Purlan

    Problemet kan väl uppstå när du ska hämta ut passet. Då får du ha med ditt gamla pass plus utdrag om namnbyte som du får/fått från Skatteverket. Ta med det när du gör det nya passet så ska det väl vara helt lugnt.

  • Lena

    Jag hade inte med mig något annat än mitt gamla pass när jag hämtade ut det nya. De stämplade det gamla som ogiltigt. När man hämtar ut ett nytt pass använder de det för identifikation.

  • Purlan
    Lena skrev 2014-09-21 08:20:19 följande:

    Jag hade inte med mig något annat än mitt gamla pass när jag hämtade ut det nya. De stämplade det gamla som ogiltigt. När man hämtar ut ett nytt pass använder de det för identifikation.


    Ok. Det var vad jag läste i instruktionerna för körkort, så det kanske skiljer sig? (Har inte hämtat mitt nya ännu )
  • Lena

    Ja för passet hämtar du ut hos polisen. Körkortet kommer med rekommenderar brev.

Svar på tråden Bytt efternamn - hur få nytt ID?