• Anne9000B

    Islam & Kristendom!

       Att försöka integrera muslimska och kristna kulturer är fullständigt meningslöst. De är så fundamentalt olika att det nästan inte finns några beröringspunkter.


     


       Läs gärna på http://islam.se/ för bättre kännedom och förståelse för muslimer, deras sätt att tänka och dra egna slutsatser.


     


       Jag har försökt att förutsättningslöst kika på omvärlden och läsa in mig på sådant jag inte vetat så mycket om. Resultatet blev inte det förväntade utan min oro över utvecklingen i Sverige har istället ökat.


     


       I debatten har vi en dominerande sida som bland annat hävdar att det "mångkulturella" har byggt upp vårt land. Det är riktigt men har inget direkt med Islam att göra. - Varför förnekar Ni att Islam är ett nytt och främmande inslag i Sverige? - Ni hojtar vilt om mänskliga rättigheter men bryr Er inte om att många muslimska samhällen bryter mot dessa. - Tycker Ni verkligen att en kvinnosyn som bygger på mycket gamla texter och inte förändrats på hundratals är i sin ordning? Den är ju inte precis vad vi eftersträvar här i Sverige. - Vad indikerar muslimska företrädares slingrande gällande "så kallad 'radikalisering' bland svenska muslimer"? - Ni låtsas inte om att 1400 års käbbel mellan Shia och Sunni kan medföra problem även här! Det är väl ingen större mening att fortsätta uppräkningen då Ni uppenbart inte bryr Er utan kommer att fortsätta skrikandet.


     


       En av de saker som är mycket främmande i Sverige är att, låta mer eller mindre, allt i livet bokstavligen styras med hänvisning till heliga texter. Att allt går att försvara i religionens namn, den enda sanna religionen. - Hur kan Ni ens i Er vildaste fantasi få för Er att muslimer kommer att anpassa sig till ett protestantiskt kristet samhälle?


     


       Avslutningsvis


       - Människors lika värde är en självklarhet.


       - Jag respekterar Islam men tycker inte om det.

       - Jag respekterar muslimer men tycker inte alltid om dem.


       - Jag uppskattar inte det allt större inflytandet Islam får i Sverige.


       - Jag får anpassa mig till den rådande/framtida situation.


       - Jag är till fullo för mänskliga rättigheter.

  • Svar på tråden Islam & Kristendom!
  • lykantrophona

    Fast kristendom är som religion väldigt likt islam. Båda tillber samma gud, båda har en liknande historia om Adam och Eva, delar en del av sina profeter, båda utgår från en helig gammal skrift, båda härstammar från Mellanöstern, båda har traditionellt tyckt att kvinnor ska "klä sig anständigt" (glöm inte att huckle/sjal var vanligt här också förr) medan männen har större friheter angående klädsel, att sex bara hör till äktenskapet, och att man bör besöka kyrka/moské en gång i veckan.

    Den stora skillnaden är att Sverige är sekulärt. Sverige är inte kristet.

    Det finns kristna fundamentalister i Sverige också. Sådana som tar Bibelns ord för sanna, även bokstavligen.

    De flesta muslimer i Sverige är inte så hårt troende. Och jag skulle också tro att med tid i Sverige kommer muslimerna här att bli mer sekulariserade de också. Alla muslimska länder är inte likadana. Det är stor skillnad på någon i IS, eller en sufist, eller en "vardagsmuslim" i typ Turkiet. Precis som att det är skillnad på Arken-medlemmar, katoliker och icke-troende medlemmar i SvK.

    Jag gillar inte heller islam som religion. Eller kristendom för den delen. Men jag ser inte något "ökat inflytande" av islam faktiskt. Att elever som inte äter fläsk kan få mat utan fläsk är inte ett dugg konstigt eller tyder på "ökat inflytande". Vilken sorts ökat inflytande av islam ser du egentligen?

Svar på tråden Islam & Kristendom!