• Kia82

    Har han någon chans?

    Separerade när barnen var små 4 månader och 2,5 år. Den äldsta bevittnade misshandel och jag och den yngsta blev hotade med diverse tillhyggen och jag hotades till livet
    Nu har det gått många år och den yngsta har börjat skolan. Det hittades en kombinationdiagnos för några år sedan och det har krävts åtskilliga möten i både skola och på Bup där vi fortfarande går regelbundet och kommer att behöva göra för mer eller mindre all framtid.
    Vi hade ifrån början vårdnad men eftersom han alltid hittade på undanflykter för att slippa delta i saker så fick jag till slut nog och efter lite övertalning så skrev han över vårdnaden på mig och tyck nu att jag ska visa tacksam tacksamhet emot honom. Tacksam för vad, att jag, rektorer, lärare, läkare, psykologer mm ska slippa att ödsla tid på någon som inte ens verkar bry sig!?
    Den äldsta har reagerat på att han ALDRIG någonsin frågat hur det går i skolan och dyl.
    Nu så har barnen börjat att dra sig för att åka dit och vill hellre vara hemma eller umgås med kompisar utöver att träffa honom. Det har även kommit fram att han misshandlat ytterligare minst en tjej under de tre åren som de var tillsammans och jag är orolig att det ska komma till en punkt då han skadar någon utav dom. Dessutom drar han och farmorn upp en massa gamla saker och frågar ut barnen om saker som inte dom har med att göra och trycker sen på onda punkter så fort chansen ges.
    Nu till den egentliga frågan.
    Han hotar med Familjerätten och att jag kommer att ångra att jag inte samarbetar (skickar iväg barnen mot deras vilja). Han har ett väldigt egoistisk tänkte och så fort han öppnar munnen så pratar han om hur sjukt det är att inte han får träffa sina barn. Dessutom har han för omkring ett år sedan skrivit till mig att när dom är tillräckligt stora så får dom bestämma själv hur dom vill göra med umgänget.
    Vad kan han egentligen åstadkomma om han envisas och drar det vidare? Lyssnas det på barnen och kan jag förlora vårdnaden trots att han aldrig engagerat sig och där finns det ju åtskilliga personer som kan vittna om hans ointresse?
    Behöver jag oroa mig över att barnen tvingas mot sin vilja?

    Oj vad långt det blev men behöver info.

  • Svar på tråden Har han någon chans?
  • Kjell2

    Hur gamla är barnen?

    Att du skulle förlora vårdnaden är inte troligt . Lite beroende på vålder och vad barnen säger kan det bli ett schemalagda umgänge .

  • Kia82

    Barnen är 7 och 9,5 år gamla och dom vill bo hos mig. Han har aldrig gjort anspråk på boendet.

  • Kjell2
    Kia82 skrev 2014-09-21 12:12:39 följande:

    Barnen är 7 och 9,5 år gamla och dom vill bo hos mig. Han har aldrig gjort anspråk på boendet.


    Finns en möjlighet att han får schemalagt umgänge om det går till tingsrätten . Då bör du se till att barnen kommer till honom .
  • Kia82
    Kjell2 skrev 2014-09-21 12:33:15 följande:

    Finns en möjlighet att han får schemalagt umgänge om det går till tingsrätten . Då bör du se till att barnen kommer till honom .


    Självklart så kommer jag aldrig att neka ett domstolsbeslut men jag hoppas verkligen att han är smart nog att inte ta det så långt för att tvinga iväg barnen mot deras vilja lär ju knappast gynna någon. Möjligtvis hans eget ego att han fick igenom sin vilja.
  • Kia82

    Om jag erbjuder umgängestillfällen med en övernattning men om han avböjer pga att han tycker att det är för lite tid så kan han väl inte attackera mig sen att jag inte lagt manken till för att försöka lösa umgängesbiten med honom trots att barnen egentligen inte vill. Lite är väl bättre än inget alls anser jag men han ska tydligen ha sin vilja igenom och struntar ju helt i hur barnen känner. Min fråga i det hela var egentligen om jag behöver oroa mig för någonting, jag har ju gjort min del och erbjudit valfri helg en natt men han avböjer. Hur skulle en eventuell Tingsrätt se på en sådan sak?

  • Kjell2
    Kia82 skrev 2014-10-02 09:35:34 följande:

    Om jag erbjuder umgängestillfällen med en övernattning men om han avböjer pga att han tycker att det är för lite tid så kan han väl inte attackera mig sen att jag inte lagt manken till för att försöka lösa umgängesbiten med honom trots att barnen egentligen inte vill. Lite är väl bättre än inget alls anser jag men han ska tydligen ha sin vilja igenom och struntar ju helt i hur barnen känner. Min fråga i det hela var egentligen om jag behöver oroa mig för någonting, jag har ju gjort min del och erbjudit valfri helg en natt men han avböjer. Hur skulle en eventuell Tingsrätt se på en sådan sak?


    Han kan alltid attackera dig, oavsett vad du gör.

    Går det till tingsrätten kan han få ett fastställt umgängesschema.

    Fixa en tid på familjerätten och försöka komma överrens om ett schema.
  • Kia82

    Men han kan väl ändå inte påstå att jag inte gjort vad jag kunnat eller ja, han kan ju såklart påstå vad som helst men det kan väl inte ses som att inte jag uppfyllt min del som vårdnadshavare utan jag har erbjudit det jag kan?

  • Tow2Mater
    Kia82 skrev 2014-10-02 16:13:41 följande:

    Men han kan väl ändå inte påstå att jag inte gjort vad jag kunnat eller ja, han kan ju såklart påstå vad som helst men det kan väl inte ses som att inte jag uppfyllt min del som vårdnadshavare utan jag har erbjudit det jag kan?


    Vägrar du träffas i Familjerätten for att forsoka komma overens med honom, kan det anses att du inte forsokt samarbeta och tingsrätten kan se det som en stor fordel for honom, och nackdel for dig.
  • Kjell2
    Kia82 skrev 2014-10-02 16:13:41 följande:

    Men han kan väl ändå inte påstå att jag inte gjort vad jag kunnat eller ja, han kan ju såklart påstå vad som helst men det kan väl inte ses som att inte jag uppfyllt min del som vårdnadshavare utan jag har erbjudit det jag kan?


    Han kan påstå mer eller mindre vad som helst. Går han till domstol lär han få någon form av umgänge.
Svar på tråden Har han någon chans?