• Anonym (?)

    Flytta ihop - hur göra med rum?

    Jag har träffat en man som jag dejtat i tre år och nu har vi bestämt att flytta ihop - eller rättare sagt så ska jag och min 3,5-åriga son flytta in i pojkvännens hus.
    Pojkvännen har två barn sedan innan; en pojke på tio år och en flicka på nio år. Hans barn bor hos honom varannan vecka. Mitt barn bor med mig på heltid.

    I nuläget så har hans barn ett varsitt rum, pojkvännen har ett sovrum (som är kombinerat arbetsrum då han arbetar mycket hemifrån och behöver ha ett kontor), samt ett mindre vardagsrum.

    Nu har vi kommit till det läget att vi ska få in alla barn och ge alla ett eget utrymme - att alla ska känna sig hemma och välkomna.
    Hur fördelar vi rummen på bästa sätt? Vilka barn får dela och vilket barn ska få ett eget rum?

  • Svar på tråden Flytta ihop - hur göra med rum?
  • Lilje

    Ingen av barnen kan dela särskild länge, så ni får nog tänka om. Syskonen, om ni ens får in dom i samma rum, kommer behöva var sitt inom bara 3-4 år när dom kommer i tonåren. Treåringen kan du inte förvänta att någon av dom vill dela med.

    Antigen får ni leta reda på ett extra sovrum, eller hitta ett sätt ni kan dela upp ett rum till två. Har pojkvännen ett extra vardagsrum, eller menade du att det rummet var mindre än hans sovrum/kontor?

  • Anonym (dela rum är kul.)

    Prata med barnen hur de själva vill göra.


    Borde vara deras åsikt som är viktigast då det är deras utrymme som kommer delas upp. Men så säg till dem att det går att ändra om det inte blir bra.


    Jag har delat rum med båda mina brödrar (ett tag den ynge och ett tag med den äldre) när jag var yngre men så ibland så tröttnade vi på varandra och bytte sovrum när vi ville ha lite omväxling. Det fick oftast väldigt bra. Men när man kom upp i tonåren så fick jag eget, vilket var väldigt skönt. =)

  • Anonym (dela rum är kul.)

    Kan tillägga att det är 1.5 år mellan mig och storebror och 4 år mellan mig och lillebror. Tyckte det var roligast att dela rum med lillebror för han var lugnast.=)

  • Anonym (?)

    Vi har tänkt att köpa en mindre gård om ungefär 4 år. Men fram tills dess ska vi alltså bo i pojkvännens hus (vårt hus) och behöver finna på en bra fördelning av rummen.

    Vad jag menade med mindre vardagsrum, är att vardagsrummet är litet för att vara ett vardagsrum.

    Barnrummen är exakt lika stora, samt att de ligger bredvid varann. De är identiska, fast typ spegelvända.
    Rummen går inte att skärma av på något sätt då dörren ligger i kortsidans ena hörna och mittemot dörren ligger rummets enda fönster.
    Så skärmar man av rummen på längden, så får den ene fönster och dörr på sin halva, och den andra får det väldigt mörkt och instängt.
    Skärmar man av det på den andra ledden så är det fortfarande bara den ena halvan som har fönster.

  • Lilje

    Hur är det med din pojkväns sovrum? Hittar ni plats för din son där kan det ju funka ett tag.

  • Anonym (?)
    Lilje skrev 2014-09-21 12:41:26 följande:

    Hur är det med din pojkväns sovrum? Hittar ni plats för din son där kan det ju funka ett tag.


    I det sovrummet är en hel långsida garderob (inbyggd med dragdörrar). Stor säng i ena hörnan och kontorsdel i den andra hörnan.
  • Eleonor01
    Anonym (?) skrev 2014-09-21 12:22:59 följande:

    Jag har träffat en man som jag dejtat i tre år och nu har vi bestämt att flytta ihop - eller rättare sagt så ska jag och min 3,5-åriga son flytta in i pojkvännens hus.
    Pojkvännen har två barn sedan innan; en pojke på tio år och en flicka på nio år. Hans barn bor hos honom varannan vecka. Mitt barn bor med mig på heltid.

    I nuläget så har hans barn ett varsitt rum, pojkvännen har ett sovrum (som är kombinerat arbetsrum då han arbetar mycket hemifrån och behöver ha ett kontor), samt ett mindre vardagsrum.

    Nu har vi kommit till det läget att vi ska få in alla barn och ge alla ett eget utrymme - att alla ska känna sig hemma och välkomna.
    Hur fördelar vi rummen på bästa sätt? Vilka barn får dela och vilket barn ska få ett eget rum?


    Känns som att det är dömt att misslyckas om inte de större barnen är beredda att kliva åtsidan för 3 åringen. Jag hade nog tittat på något annat boende
  • Anonym (?)
    Lilje skrev 2014-09-21 12:41:26 följande:

    Hur är det med din pojkväns sovrum? Hittar ni plats för din son där kan det ju funka ett tag.


    Fast, vänta nu lite. Du menar alltså att om det hade varit möjligt, så skulle min son - som bor på heltid - få sova i vårt sovrum, medan pojkvännens barn - som bara bor varannan vecka - skulle få behålla ett varsitt rum!? Varför? Hur blir det rättvist och hur får det min son att känna sig hemma och få en egen vrå i huset?
  • Lilje
    Anonym (?) skrev 2014-09-21 12:44:08 följande:
    I det sovrummet är en hel långsida garderob (inbyggd med dragdörrar). Stor säng i ena hörnan och kontorsdel i den andra hörnan.
    Så hur hade ni tänkt det här när ni bestämde att ni ville flytta ihop? Någon plan eller ide måste ni ju ha. Ingen rum kan delas av, och allt är låst som det är.
  • Anonym (?)
    Eleonor01 skrev 2014-09-21 12:46:17 följande:
    Känns som att det är dömt att misslyckas om inte de större barnen är beredda att kliva åtsidan för 3 åringen. Jag hade nog tittat på något annat boende
    Som sagt så ska vi ev. flytta till en mindre gård om ungefär fyra år. Tills dess blir vi kvar i det befintliga huset.
Svar på tråden Flytta ihop - hur göra med rum?