• Majala

    Vaktar när hon är ensam hemma

    Jag och min sambo har tagit över en finnspets på snart 7 år. Riktig problemhund som vi fått jobba mycket med och hon har varit duktig och glad över att få lära sig. Däremot vaktar hon lägenheten, speciellt när vi inte är hemma. När vi är hemma händer det kanske 3 gånger per dag att hon skäller på något utanför men när hon är själv hoppar hon upp i sängen (som hon vet att hon inte får vara i) tittar ut genom fönstret och skäller som besatt. Blir lite bättre om vi har för persiennerna men inte mycket. Nån som vet vad man kan göra?

  • Svar på tråden Vaktar när hon är ensam hemma
  • Majala

    Helt lugn när vi far och lugn när vi kommer hem om hon inte skäller på någon. Väntade även utanför lägenheten när vi tagit över henne för att se om hon hade sådana problem men det verkar inte så.

  • Erli

    Min ena hund var likadan när jag bodde i lägenhet. Förmodligen var hon då uttråkad och för mycket ljud och rörelser som var spännande. Satte igång radion som "sällskap" och gav henne ett tuggben eller leksak att aktivera sig med. Blev mycket mycket bättre!

  • Majala

    Brukar ha på radion åt henne men det kanske går leka med henne mer så hon inte blir uttråkad lika snabbt. Vet att finnarna skäller men hon skäller ju inte bara för att, hon skäller mycket mindre nu när hon är med oss än hon gjorde tidigare så jag vet att det går att minska...

  • Dexter dot com
    Majala skrev 2014-09-21 19:53:43 följande:

    Brukar ha på radion åt henne men det kanske går leka med henne mer så hon inte blir uttråkad lika snabbt. Vet att finnarna skäller men hon skäller ju inte bara för att, hon skäller mycket mindre nu när hon är med oss än hon gjorde tidigare så jag vet att det går att minska...


    Ska du trötta ut din hund är det inte lek den behöver utan mental stimulans tex spår vilket förmodligen är det mest lämpliga då ni har en jakthund. Hur aktiverar ni henne annars?

    Eftersom ni inte vet hur hon agerar när hon är ensam så filma henne så ser ni ju direkt om hon har seperationsångest och är stressad, vankar i lägenheten, flåsar, gnyr osv eller slår sig till ro och "bara" skäller när det passerar någon.
  • Majala

    Har "godisbollar" och brädspel eller vad man ska kalla det åt henne samt att vi brukar gömma godis i lägenheten som hon får leta, stimulerar alltså med lek. Finns inget hos henne som tyder på separationsångest vi har kollat det på andra sätt.

  • Dexter dot com
    Majala skrev 2014-09-22 15:00:46 följande:

    Har "godisbollar" och brädspel eller vad man ska kalla det åt henne samt att vi brukar gömma godis i lägenheten som hon får leta, stimulerar alltså med lek. Finns inget hos henne som tyder på separationsångest vi har kollat det på andra sätt.


    Ok, men det räcker sällan på långa vägar att trötta ut en jakthund och en understimulerad hund tar sig ofta andra uppgifter eftersom dom är uttråkade tex att vakta. Testa att lägga spår några gånger i veckan och då innan hon ska vara ensam och se om hon är mer harmonisk och balanserad. Vakt kan ju även bero på osäkerhet och spår bygger självförtroende bra.
  • Majala

    Osäkerhet låter som en bra beskrivning på henne, ska göra som du säger och försöka höja hennes självförtroende Glad

  • Dexter dot com
    Majala skrev 2014-09-22 19:27:24 följande:

    Osäkerhet låter som en bra beskrivning på henne, ska göra som du säger och försöka höja hennes självförtroende Glad


    Att bygga självförtroende och trötta ut en hund mentalt har bara bra effekter så testa! Även om det skulle visa sig att det inte hjälper mot vaktandet har ni iaf en gladare och mer självsäker hund :)
  • Majala

    Jo självsäkerhet verkar hon ha problem med, tror det är därför hon inte har kunnat möta andra hundar tidigare men det har vi börjat få ordning på nu. Ska absolut sattsa på det och se hur det går Glad

Svar på tråden Vaktar när hon är ensam hemma