• Chester

    Hoppade av mina distansstudier, nu får jag inte studielån för komvux

    För att vidareutveckla rubriken; När jag tog studenten så hade jag bra betyg med flera MVG och hösten efter det läste jag en butikssäljarutbildning på komvux som höll på under en termin. Även där fick jag bra betyg med mestadels MVG. Där tog jag inget studielån för jag var för ung, levde alltså på studiebidrag (1050kr) och det gick bra eftersom jag bodde hemma. Nu kommer vi till kruxet, jag började på vårterminen efter det att läsa webbdesign på distans och hade studielån eftersom det var på högskolenivå, och det gick verkligen inte. Distans var helt fel arbetsätt för mig och helt plötsligt fick jag ett jobb så jag valde att avbryta mina studier. 

    Nu jobbar jag halvtid på Systembolaget och tänkte studera på halvtid på komvux. Jag läser tillräckligt många poäng för att få CSN men idag kom ett meddelande om att min ansökan nekats pga av den där förbannade distansutbildning som gick åt skogen. 
    Är det någon som lyckats övertala dom att bevilja studielån/bidrag ändå? Jag kan förstå att dom hade nekat om det var ännu en distansutbildning men detta är ju något helt annat. Har t.o.m haft denna läraren innan och han vet att jag är duktig. Dessutom har jag bara ett par tusen kvar att betala tillbaka på min skuld. 

    Var så glad över att sätta mig i skolbänken igen men känns lönlöst när jag inte får några pengar, då kan jag lika gärna hoppa in som timvikarie på dagis igen, men jag vill ju utvecklas+slippa vrida och vända på varenda krona.. Skrikandes

  • Svar på tråden Hoppade av mina distansstudier, nu får jag inte studielån för komvux
  • Schna

    Det är hyfsat vanligt med dispens. Det som krävs är att man skriver ett brev och förklarar varför det inte fungerade sist och på vilket sätt det kommer bli bättre nu. Har du intyg att styrka med är det ännu bättre.


    It takes a fool to remain sane
  • Chester

    Jag har ju mina betyg från mina slutförda studier som jag skulle kunna visa kanske? Glömde skriva att jag faktiskt ringde CSN innan jag sökte utbildningen för att kolla om det skulle vara några problem pga distansstudierna men hon blev väldigt tyst och konstig när jag nämnde detta men sa tillslut att det inte skulle vara några problem. Ren lögn. 

  • Kjell2

    Hur många terminer fick du studielån för distansstudier och hur många poäng klarade du?

  • Chester

    Jag fick studielån för en termin och klarade 1,5 högskolepoäng, vilket motsvarar 220 poäng på komvux.

  • Fjärilslarv

    Ta de poäng du missat och ansök igen. Du behöver ju inte läsa samma kurser bara du tar poängen. För att söka dispens måste du skicka in ettpersonligt brev samt bevis, så som läkarintyg eller annat. Att du fått jobb och således struntade i studierna är inget giltigt skäl. Om du jobbar halvtid så klarar du väl dig ändå.

  • Kjell2
    Chester skrev 2014-09-21 14:02:58 följande:

    Jag fick studielån för en termin och klarade 1,5 högskolepoäng, vilket motsvarar 220 poäng på komvux.


    Så du missade nästan en hel termin . Kan bli lurigt . Ingen möjlighet att ta oigen och försörja di på annat sätt?
  • Chester

    Blir så irriterad när folk tycker sig veta vad en person ska kunna klara sig på. Ja, jag klarar mig men som jag skrev i starten så måste jag vrida och vända på varenda krona och det tycker inte jag är särskilt tryggt. Har hus och då kan det komma oväntade kostnader, som t.ex en översvämning för några veckor sen. Jag tänker inte studera utan att få betalt när jag istället kan hoppa in som timvikarie på mina lediga dagar. Det handlar om att jag vill studera och utvecklas samtidigt som jag har en trygg ekonomi.

  • Chester

    Och det var inte meningen att låta så snäsig i mitt förra inlägg..är jättetacksam att ni tar er tid och skriver.

  • studentska

    Passa på att läs lite högskolekurser på kvartsfart medans du jobbar lite mer och så tar du poängen i lugn takt då kan du ju sen börja plugga på riktigt och ta studielån när det är avklarat.

  • Fjärilslarv
    Chester skrev 2014-09-21 14:11:35 följande:

    Blir så irriterad när folk tycker sig veta vad en person ska kunna klara sig på. Ja, jag klarar mig men som jag skrev i starten så måste jag vrida och vända på varenda krona och det tycker inte jag är särskilt tryggt. Har hus och då kan det komma oväntade kostnader, som t.ex en översvämning för några veckor sen. Jag tänker inte studera utan att få betalt när jag istället kan hoppa in som timvikarie på mina lediga dagar. Det handlar om att jag vill studera och utvecklas samtidigt som jag har en trygg ekonomi.


    Men ts det är ingen rättighet att få CSN, det krävas en del för att få det. Passar det inte så slipper du, det är helt frivilligt. Jaha du har hus, well flytta till något mindre då. Det är inte CSN problem utan ditt.
  • RamboMannen
    Chester skrev 2014-09-21 13:46:03 följande:

    För att vidareutveckla rubriken; När jag tog studenten så hade jag bra betyg med flera MVG och hösten efter det läste jag en butikssäljarutbildning på komvux som höll på under en termin. Även där fick jag bra betyg med mestadels MVG. Där tog jag inget studielån för jag var för ung, levde alltså på studiebidrag (1050kr) och det gick bra eftersom jag bodde hemma. Nu kommer vi till kruxet, jag började på vårterminen efter det att läsa webbdesign på distans och hade studielån eftersom det var på högskolenivå, och det gick verkligen inte. Distans var helt fel arbetsätt för mig och helt plötsligt fick jag ett jobb så jag valde att avbryta mina studier. 

    Nu jobbar jag halvtid på Systembolaget och tänkte studera på halvtid på komvux. Jag läser tillräckligt många poäng för att få CSN men idag kom ett meddelande om att min ansökan nekats pga av den där förbannade distansutbildning som gick åt skogen. 
    Är det någon som lyckats övertala dom att bevilja studielån/bidrag ändå? Jag kan förstå att dom hade nekat om det var ännu en distansutbildning men detta är ju något helt annat. Har t.o.m haft denna läraren innan och han vet att jag är duktig. Dessutom har jag bara ett par tusen kvar att betala tillbaka på min skuld. 

    Var så glad över att sätta mig i skolbänken igen men känns lönlöst när jag inte får några pengar, då kan jag lika gärna hoppa in som timvikarie på dagis igen, men jag vill ju utvecklas+slippa vrida och vända på varenda krona.. Skrikandes


    Skaffa ett intyg från soc, läkare eller liknande så får du beviljat. Jag var i samma situation. Först avslag, skickade först ett personligt brev fick avslag ändå, sen kompletterade jag med ett intyg från soc att jag hade haft det lite struligt under den tiden jag hade avbrutit mina studier. Då fick jag beviljat.
  • Chester

    Ja men det känns ju väldigt logiskt att sälja huset bara för att kunna ha en buffert.


    Fjärilslarv skrev 2014-09-21 14:38:38 följande:

    Men ts det är ingen rättighet att få CSN, det krävas en del för att få det. Passar det inte så slipper du, det är helt frivilligt. Jaha du har hus, well flytta till något mindre då. Det är inte CSN problem utan ditt.


  • Fjärilslarv
    Chester skrev 2014-09-21 16:33:52 följande:

    Ja men det känns ju väldigt logiskt att sälja huset bara för att kunna ha en buffert.


    Ja men skit i att studera med studiemedel då. DU har själv satt dig i denna sits, och har ingen annan att skyllas på. Passar det inte så studera utan studiemedel då, gnällspik!
  • snedtak
    Schna skrev 2014-09-21 13:50:40 följande:

    Det är hyfsat vanligt med dispens. Det som krävs är att man skriver ett brev och förklarar varför det inte fungerade sist och på vilket sätt det kommer bli bättre nu. Har du intyg att styrka med är det ännu bättre.


    CSN har stramat åt sina regler rejält sedan 2010. Numera måste man i princip ha sjukintyg som visar att man inte klarade av sina studier, innan dess kunde felval av utbildning vara en godkänd orsak att misslyckas
    Chester skrev 2014-09-21 14:11:35 följande:

    Blir så irriterad när folk tycker sig veta vad en person ska kunna klara sig på. Ja, jag klarar mig men som jag skrev i starten så måste jag vrida och vända på varenda krona och det tycker inte jag är särskilt tryggt. Har hus och då kan det komma oväntade kostnader, som t.ex en översvämning för några veckor sen. Jag tänker inte studera utan att få betalt när jag istället kan hoppa in som timvikarie på mina lediga dagar. Det handlar om att jag vill studera och utvecklas samtidigt som jag har en trygg ekonomi.


    Jag håller med om vad tidigare användare skrivit. Läs några poäng på distans till du har tillräckligt för att bli beviljad CSN igen. Första perioden man studerar med studiemedel på högskola behöver man klara 62,5% av de poäng man fick studiemedel för om man ska bli beviljad igen. Om du fick pengar för 1 hel termin så blir det alltså 19 hp du ska ha tagit inklusive de 2,5 du redan har.

    Nästa gång du får CSN ska man klara 75% av poängen för att fortsätta få CSN. Om du avbryter dina studier igen, meddela det med en gång till CSN så att utbetalningarna avbryts. På det sättet behöver man bara ta 75% av de veckor man har fått pengar för.

  • Chester

    Hej igen! Sorry att jag bara försvann från tråden. Inser nu att jag var en gnällspik och själv satt mig i denna sitsen. Erkänner mitt nederlag Glad Fått ett annat jobb med heltid och fast anställning och rejäl lönehöjning så pengar är inga bekymmer. Kommer ändå att läsa dessa kurser fastän jag inte får studiestöd ifall jag vill studera på högskolan i framtiden. Inte för att jag tror att ni bryr er eftersom jag råkade reta upp er men ville be om ursäkt Obestämd 

Svar på tråden Hoppade av mina distansstudier, nu får jag inte studielån för komvux