Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

    kfm på besök i hemmet

    De är direkt noggranna kan jag säga, vet flera personer som fått hembesök men som har haft saker till ett värde av flera hundratusen i hemmet som de har missat :D

  • jaghopparhögt
    Anonym (TS) skrev 2014-09-22 03:46:09 följande:
    Fast jag har ju själv konkret påvisat för kfm saker av värde som personen äger och kfm har meddelat mig att de kommer utöver det ta med sig de saker av värde som de finner.
    Men de ska ju hitta sakerna också.
  • jaghopparhögt
    Anonym (TS) skrev 2014-09-22 03:55:01 följande:
    Det borde dom ju göra då personen i fråga har skyltat ganska så öppet med dessa saker av värde som jag tipsade kfm finns i personens lägenhet.
    Beror helt på vad det är, det är inte så svårt att gömma saker från kronofogden. Räcker att han nekar dom i dörren en gång, sedan gömmer prylarna.
  • jaghopparhögt
    Anonym (TS) skrev 2014-09-22 04:05:44 följande:
    Fast detta hembesök som kfm kommer att göra hos personen är inte frivilligt för personen utan dom kommer att om nödvändigt gå in med hjälp av låssmed/polis har jag fått veta.
    Jo men dom börjar inte så, dom har inte polis och låssmed med sig första gången. Dom kan inte göra så mycket om personen nekar dom. Då finns det gott om tid att gömma saker. Så förbered dig på att bli besviken.
    Vad är det för prylar det rör sig om? Är personen skyldig dig pengar?
  • jaghopparhögt
    Anonym (hm) skrev 2014-09-22 04:13:58 följande:

    Det kan ju inte vara lätt att vara fogde och sätta värde på allt möjligt. Jag tror risken är hög att de missar värdesaker pga att de inte vet att det är värdefullt. Vet en person som sökte bistånd iklädd dyra märkeskläder och smycken från Cartier utan att de reagerade...


    Vad har bistånd med kfm att göra?
  • jaghopparhögt
    hännrick skrev 2014-09-22 04:20:11 följande:

    Det finns som sagt en hel del regler när det gäller utmätning av egendom


    Den ska tillhöra gäldenären (finns den i bostaden antas att så är fallet). Den ska kunna säljas och omsättas i pengar. Värdet ska vara sådant att det efter försäljningen ska räcka till kostnader, avgifter samt skuld. Överskottet ska vara rimligt. Tillgångar som hör ihop får inte skiljas åt. (de är vanligen mer värda tillsammans än del för del, skillnaden kan vara betydande)
    Egendom som är nödvändig för gäldenären (och ev familjs) försörjning och uppehälle utmäts inte. Dit räknas kläder, glasögon, klocka, möbler och husgeråd (undantag kan göras för verkligt exklusivt gods med med ett betydande ekonomiskt värde). Finns personer med funktionshinder bland de boende så utmäter man inte heller sådan utrustning som kan ses som hjälpmedel.
    Sen kan man ha hela garderoben full med kontanter för det det kollas inte.
  • jaghopparhögt
    Anonym (TS) skrev 2014-09-22 04:20:50 följande:
    Självklart så har dom inte med sig låssmed och polis direkt men märker dom att personen i fråga medvetet inte öppnar dörren eller medvetet inte håller sig hemma kommer dom sedan att gå in med hjälp av låssmed och polis.Det rör sig om lite dyrare saker som personen i fråga inte behöver för att klara sin vardag.Ja,personen är skyldig mig pengar.
    Jo men det jag menar är att personen har gott om tid att gömma sakerna.
    Så räkna inte med att få ut något.
  • jaghopparhögt
    Anonym (TS) skrev 2014-09-22 04:35:51 följande:
    Jo då!Alla de saker av värde kfm hittar hos personen kommer de att sedan värdera,sälja och betala av på personens skulder hos kfm Så jag är inte orolig utan mer spänd.
    Okej men var beredd på att hen hinner gömma prylarna. Krävs inte mycket gömmande för att de ska lägga ner.
  • jaghopparhögt
    hännrick skrev 2014-09-22 04:40:08 följande:
    Jag antar att de till viss del vet vad de söker och då blir det ju lite annorlunda. När det gäller övriga saker så lär detta inte påverkas såvida de inte blir tvungna att verkligen leta upp det de förväntar sig att finna.

    Huruvida de öppnar garderober och liknande varierar från fall till fall och från tjänsteman till tjänsteman, men det någon djupare genomsökning är det inte tal om, det är en förättning, ingen husrannsaken. Har man skokartonger med cash liggande  och man inte vill bli av med dem så bör man nog se till att de ligger någorlunda undanskymt. Det vore ju trist om en kvinnlig förättningsman med skofetisch lyfter på locket ;)
    Jag vet flera som har haft mer än 50 000 i fickorna när de varit där :D
  • jaghopparhögt
    Anonym (hm) skrev 2014-09-22 04:41:20 följande:

    Om man förvarar kontanter hemma när man vet att kfm är på väg så får man nog vara lite bakom flötet nästan...Såvida man inte har en inre längtan att göra rätt för sig.


    Fast det är inget konstigt alls, det är inte direkt svårt att gömma kontanter.
  • jaghopparhögt
    Kjell2 skrev 2014-09-22 11:22:59 följande:
    Vet man vad man håller på med är det inte överdrivet svårt att hålla undan tillgångar från kfm. I alla fall så länge det inte gäller stor tillgångar.

    Sen, rent krasst, det är inte värt tiden och energin för kfm att leta igenom garderober, uthus mm för att leta efter saker som oftast har ett begränsat värde på andrahandsmarknaden.
    99 av 100 som kfm besöker har nog inte några värdesaker eller kontanter hemma så man förstår att de inte har tid att gå igenom hela bostäder.
  • jaghopparhögt
    Kjell2 skrev 2014-09-22 15:18:02 följande:
    KFM vet inte, kfm har fått ett tips om att det finns värdesaker. Sen ska de hitta prylarna som kanske är lätta att lämna till en kompis under en period.

    Men med lite tur kanske kfm hittar prylarna och bedömer att de går att sälja för att få in pengar.
    Jag gissar att kfm får massor av tips hela tiden varav mindre än hälften är sanna.
  • jaghopparhögt
    Anonym (TS) skrev 2014-09-22 16:15:53 följande:
    Jag har fått veta på telefon av kfm att dom bara följer upp och åker ut på förrättningar gällande dom tips dom finner intressanta.

    I detta fall kommer kfm att på plats i personens bostad fastställa om dessa saker jag tipsade kfm om har ett andrahandsvärde.

    Som jag tidigare har skrivit i denna tråd kommer kfm att ta hjälp av låssmed och polis om personen medvetet håller sig undan.

    Jag kommer sedan att få ett brev hem från kfm angående vad kfm har fastställt.
    Men tror du inte att snubben gömmer prylarna bara?
  • jaghopparhögt
    Anonym (varför?) skrev 2014-09-22 16:51:06 följande:
    Jag fattar inte riktigt det där... Varför skulle du vara ute efter att de ska förlora sina tillgångar när personen är skyldig dig pengar? Pengarna kommer ju gå till skulderna, inte pengar som du lånat ut.
    Hur tänker du nu?
    Personen är skyldig ts pengar och ts har tagit hjälp av kfm för att driva in dom.
  • jaghopparhögt
    Anonym (TS) skrev 2014-09-22 18:47:47 följande:
    Personen har en privat skuld till mig som nu kfm hjälper mig att driva in via löneutmätning.

    Tipset jag lämnade till kfm nyligen handlar just om saker av värde som personen äger och som kfm sedan eventuellt kan omvandla till pengar.
    Då finns det klara papper på allt. Som någon undrade över.
    Vissa kan ha svårt att förstå att även privatpersoner kan använda sig av kronofogden. Och att även användare på forum kan ha rätt stora bolag :p
    Vet du om du är den enda hen är skyldig pengar?
  • jaghopparhögt
    Anonym (TS) skrev 2014-09-22 19:06:48 följande:
    Det går egentligen inte att sitta på ett forum och bedöma och besluta om vad kfm sedan kommer att komma fram till efter hembesöket hos personen i fråga.

    Förmodligen så skiljer sig eran och personen i fråga situationer åt.
    Nja det går rätt bra, har man lite erfarenhet av dom så lär man sig snabbt hur det fungerar och att utmätning av fysiska objekt är ganska ovanligt och sällan leder någonstans. Att det är extremt enkelt att gömma saker från kronofogden eller komma undan på andra sätt.
  • jaghopparhögt
    Empath skrev 2014-09-23 16:26:59 följande:
    Fast det är extremt enkelt. Man betalar för att de ska göra det, och de gör det.
    Fast bara för att du betalar någon så betyder inte det att de lyckas, människor misslyckas hela tiden. Världen är inte rättvis på något sätt.
  • jaghopparhögt
    Anonym (TS) skrev 2014-09-23 18:12:36 följande:
    Jag måste bara få fråga om du arbetar med indrivning på kfm och handlägger just detta ärende?

    Att jag frågar beror på att du uttalar dig precis som om du gör det!
    Nej men jag har haft dom att göra i princip hela livet, fast jag själv har aldrig hafts skulder. Men jag har alltid haft vänner och släkt som haft. Var med om utmätningen redan som barn.
Svar på tråden kfm på besök i hemmet