• Svar på tråden 100.000 flyktingar på 2 dygn, slutsats?
  • Greta22

    Fast i detta fall som tas upp här så måste ju Turkiet se till så att de får bo någonstans tills IS har tappat makten där.
    Man kan inte trycka bort folk som håller på att bli dödade.
    Man kan väl låta dem bo i landet tills IS har tappat makten?

    Deras mål är ju bara att slippa bli dödade. Varför kan man inte låta dem bo i Turkiet tillsvidare? 

  • justine
    Partiledare skrev 2014-09-22 01:14:22 följande:

    www.svt.se/nyheter/varlden/oroligt-i-turkiet-efter-massflykt
    Jämfört med detta
    ladycobra.wordpress.com/category/svensk-ekonomis-nestor-assar-lindbeck-ang-invandringen/
    och vad 1-2 partier vill emot de övriga?

    Kan även PK tänka om vad som är humant till vintern, att sända ut ½ miljard kronor eller öda bort 60-250 här?


    kan icke-pk förklara vad som är humant med att minska biståndet plus att ta emot väsentligt färre flyktingar?
  • ica

    Det är katastrof på många ställen i världen. Syrien tros ha 4 miljoner internflyktingar. Det finns beräkningar att före årsskiftet är 250 000 ebolasmittade.
    Så sverige bör bidra.

  • Gert

    Synd för UNHCR att inte SD fick majoritet. Nu tas istället biståndspengarna och läggs på invandringen till Sverige.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • ica
    Gert skrev 2014-09-22 17:49:22 följande:

    Synd för UNHCR att inte SD fick majoritet. Nu tas istället biståndspengarna och läggs på invandringen till Sverige.


    Men inget hindrar att vi skänker pengar själva.
  • Gert
    ica skrev 2014-09-22 17:51:36 följande:
    Men inget hindrar att vi skänker pengar själva.
    Gör du det?

    Jag tycker att staten ska fördela biståndspengar. Vi lever i ett land med världens högsta skatter och för en vanlig arbetare innebär det att man inte skänker bort sina surt förvärvade pengar så enkelt. Det är skillnad på ett land som USA där skattetrycket är lågt och där man faktiskt kan bli stormrik.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Partiledare
    Greta22 skrev 2014-09-22 02:29:36 följande:

    Fast i detta fall som tas upp här så måste ju Turkiet se till så att de får bo någonstans tills IS har tappat makten där.
    Man kan inte trycka bort folk som håller på att bli dödade.
    Man kan väl låta dem bo i landet tills IS har tappat makten?

    Deras mål är ju bara att slippa bli dödade. Varför kan man inte låta dem bo i Turkiet tillsvidare? 


    De ska bo där och inte här, sedan fyller man på gradvis utåt, vad blir det?
  • ica
    Gert skrev 2014-09-22 17:59:31 följande:
    Gör du det?

    Jag tycker att staten ska fördela biståndspengar. Vi lever i ett land med världens högsta skatter och för en vanlig arbetare innebär det att man inte skänker bort sina surt förvärvade pengar så enkelt. Det är skillnad på ett land som USA där skattetrycket är lågt och där man faktiskt kan bli stormrik.
    vi lever inte ett ett land med världen högsta skatter och i USA är det numer svårt att göra den amerikanska drömmen. Om du inte är född rik så är det möjligt att bli rikare.

    Och ja jag skänker pengar.
  • Partiledare
    justine skrev 2014-09-22 16:56:01 följande:
    kan icke-pk förklara vad som är humant med att minska biståndet plus att ta emot väsentligt färre flyktingar?
    Biståndet till flyktingar höjs och resten behöver vi själva.
  • Partiledare
    ica skrev 2014-09-22 17:12:14 följande:

    Det är katastrof på många ställen i världen. Syrien tros ha 4 miljoner internflyktingar. Det finns beräkningar att före årsskiftet är 250 000 ebolasmittade.
    Så sverige bör bidra.


    Men vi måste ha pengar till egna behov också så vi kan göra som här igen
    Luciabeslutet ? Wikipedia

Svar på tråden 100.000 flyktingar på 2 dygn, slutsats?