• Anonym (ts)

    Är hämd alltid destruktivt?

    Jag blir galen på hur min man inte verkar förstå vad det innebär att leva i ett förhållande. Han lever helt och hållet sitt eget liv. Umgås ofta med kompisar, går ut, osv. utan att han vill att jag ska följa med. Han planerar allt runt sig själv och berättar sällan något för mig (han glömmer säger han) Han är dessutom otroligt hemlig med sin telefon, av principskäl, jag vet att han inte döljer något.

    Det är otroligt frustrerande eftersom jag är väldigt öppen med allt. Han är ganska svartsjuk så jag är rätt säker på att han starkt skulle ogilla om jag höll på på samma sätt. Problemet är att han inte ser själv hur han håller på, han tycker det är helt normalt.

    Droppen kom nu när jag får veta att han chattar med någon tjej han träffat via kompisarna först efter en automatisk statusuppdatering på fb om att dom blivit vänner. Han sa att han chattade med en killkompis, men råkade se det tjejnamnet på hemskärmen.. Otroligt korkad sak att ljuga om, speciellt när dom inte verkade prata om något speciellt. Jag konfronterade och han förstår inte alls varför man bör berätta om man träffar nya vänner av motsatt kön..

    Nu funderar jag på om jag borde ge igen med samma mynt. Bara säga att "nu går jag ut, hejdå" utan att prata med honom innan, planera massa egna saker varje dag i en vecka.. börja vara väldigt hemlig med mobilen och kanske skaffa ett par nya killkompisar.. (självklart skulle jag inte göra något jag inte kan stå för)

    Är det barnsligt eller kan det vara det som krävs för att han ska förstå vad han håller på med? Just nu tar han mig nog för givet eftersom jag flyttat till hans hemstad för hans skull och inte känner någon här, dvs jag sitter hemma och väntar på honom varje dag..

  • Svar på tråden Är hämd alltid destruktivt?
  • Anonym (ts)
    jaghopparhögt skrev 2014-09-22 03:09:38 följande:

    Tror du han bryr sig om det då?


    Med tanke på att han är mer svartsjuk än vad jag är så tror jag det. Nu vet han att jag sitter hemma varje dag och om han vill göra något ihop så vet han att jag är här. Skulle jag helt plötsligt börja vara borta mycket, prata med folk (killar) han aldrig hört talas om osv (han tappar kollen över var jag är och vad jag gör) så är jag rätt säker på att han skulle reagera
  • Anonym (ts)

    Frågan är ju om det leder till en positiv förändring eller om det bara är barnsligt och om det istället blir en negativ spiral..

  • Anonym (Gört)

    Tycker du ska testa, han kanske bara behöver bli påmind att du är en självgående människa och att han behöver "jaga" dig lite för omväxling..

  • Anonym (hm)

    TS sänk dig inte ned till samma nivå som killen, ta itu med problemet istället. Låter ju inte som drömmannen precis. Sätt ned foten kom med krav, om ingen respons kommer så överväg framtiden...

  • Anonym (ts)
    Anonym (Gört) skrev 2014-09-22 04:19:37 följande:

    Tycker du ska testa, han kanske bara behöver bli påmind att du är en självgående människa och att han behöver "jaga" dig lite för omväxling..


    Anonym (hm) skrev 2014-09-22 04:19:42 följande:

    TS sänk dig inte ned till samma nivå som killen, ta itu med problemet istället. Låter ju inte som drömmannen precis. Sätt ned foten kom med krav, om ingen respons kommer så överväg framtiden...


    Ja det är ungefär såhär jag tänker.. å ena sidan.. fast å andra sidan..

    Svårt att diskutera det riktigt.. Han kontrar med att man måste få ha ett privatliv/eget liv och diskussionen fastnar liksom där.. (han har ju rätt, men man kan inte heller bygga en relation på två personer som lever varsitt separat liv..)
  • Anonym (hm)

    Precis TS man kan inte heller bygga en relation på två personer som lever varsitt separat liv....Helt riktigt, varför jag tycker du skall agera.

  • Anonym (Win)
    Du har rätt i att det är svårt att veta om det kan bli en positiv vändning efter att du gör så eller om det blir negativt, men faktum är att du inte kan fortsätta ha det så som det är just nu. 
    Om du vill ha en förändring så får du skapa den! 

    Antingen ger du tillbaka med samma mynt (du behöver ju inte börja skaffa nya killkompisar direkt då det kan ge en helt annan reaktion än att vilja umgås med dig) utan börja med att hitta på saker utan honom och sluta berätta frivilligt om dina dagar osv..) Om du jobbar/pluggar hitta på något med dina kollegor/kurskompisar på kvällar/helger! 

    Oavsett hur han tar det så blir det en förändring, antingen får han sig en tankeställare och börjar släppa in dig mer i sitt liv = Du får en bättre tillvaro 
    ELLER 
    så fattar han inte vinken utan fortsätter som innan men du har ÄNDÅ en bättre tillvaro då du slipper sitta ensam hemma och vänta på honom ;) 

    Kanske du t.o.m i det senare scenariot träffar någon som är mer villig att dela sitt liv med dig än din nuvarande och då kan du ju byta ut honom = Du får en bättre tillvaro. 

    Oavsett hur du gör blir det win-win! :) 
  • Nyfiken gul

    min fråga är varför du accepterar att du bara går hemma och "väntar" på honom?  
    Du har ansvar för ditt eget liv, det kan aldrig bli din partners problem.

    Du säger att han tar dig för givet - well - det vet jag inget om - men han tar garanterat för givet att du är en vuxen person med eget ansvar som kan ta för sig av sitt egna liv.  

    må så vara att han har mindre smickrande egenskaper som svartsjuka och kontrollbehov men jag tror ärligt inte att han vill att du ska sitta hemma hela tiden. 

    Hitta ditt eget liv och det ska du göra för DIN skull.   För att du ska må bättre, för att er relation ska bli bättre och för att du behöver egna vänner och ett eget liv.  

    tro mig, det kommer kännas ganska surt om du har flyttat och gett upp det mesta för att starta ett gemensamt liv ihop och så skiter det sig och kvar står du med ingenting.  Det var en dyr uppoffring.   

    ingen man i världen är värd det.  

    Så jag tycker inte du ska hämnas utan snarare fixa det liv du trodde att du skulle få, för det kommer inte din partner servera åt dig.  Om det känns surt så kanske du faktiskt får lära dig den läxan helt enkelt... 

    Kanske också börja ta initiativ och planera in saker att göra tillsammans som par, vill han inte hänga på - fine. Men då har du i alla fall försökt och du får ändå en trevlig dag med saker du vill göra. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (8(2)

    Låter som han tycker att han har dig som i en liten ask. Du har flyttat till honom o han vill ha full koll på dig. Och lite dubbelmoraliskt, att han ska få ha kontakt med tjejer men inte du med killar.

    Nej inte bra. Säg ifrån.

Svar på tråden Är hämd alltid destruktivt?