• Anonym (Trött mamma)

    Klassförälder när man är ensamstående??

    Är det någon här på FL som varit klassförälder trots att ni är ensamstående?

    Jag blir så irriterad när jag får den frågan. Det finns så många andra föräldrar i dotterns klass som lever ihop, tycker dom ska vara klassföräldrar eftersom de är två och kan dela på bördan, och så kommer de och frågar mig. Jag är ensamstående och har häcken full med jobb och hemmet.

    Jag sa såklart nej till erbjudandet och det accepterade dom, kommer de fråga igen ska jag säga varför, jo för att jag tycker att det är ett ansvar man behöver vara två om.

    Blev irriterad att de inte kan förstå det själva...

  • Svar på tråden Klassförälder när man är ensamstående??
  • Anonym (Inez mamma)

    Men ditt engagemang i ditt barn och hans/hennes skolgång är väl inte mindre för att du lever ensam med ditt barn?
    Jag tycker att det är ett ganska dumt resonemang faktiskt, att föräldrar som lever ensamma ska slippa. Det handlar inte om några stora insats eller massor av tid!

    Om man lever ihop men jobbar natt och sover på eftermiddagar/kvällar då det ska ordnas discon mm, är man ursäktad då?
    Eller om man lever ihop men mannen jobbar skift så att man går omlott hemma?

    Ju fler som ställer upp så att klassförälder så att man får rotation på det, ju mindre tid måste var och en lägga. Helt ärligt så skulle jag inte acceptera att någon sade nej pga detta.

  • Påven Johanna

    Jag har varit klassmamma massor av gånger under tiden som jag var levde ensam med barnen efter att jag skilde mig. Har aldrig tänkt på att det skulle gett frikort. Fast jag tycker i och för sig att det är roligt att vara klassförälder. Kul att lära känna alla i klassen ordentligt och roligt att arbeta tillsammans med diverse projekt. 

    Jag gillart!

  • Anonym (F)

    Under alla år har det valts två klassföräldrar i mina barns klasser och aldrig har det varit två ur samma familj..? Det handlar ju bara om att samla in lite pengar nån gång om året och anordna ett disco?

  • Anonym (Kia)
    Anonym (Inez mamma) skrev 2014-09-22 10:40:46 följande:

    Men ditt engagemang i ditt barn och hans/hennes skolgång är väl inte mindre för att du lever ensam med ditt barn?

    Jag tycker att det är ett ganska dumt resonemang faktiskt, att föräldrar som lever ensamma ska slippa. Det handlar inte om några stora insats eller massor av tid!

    Om man lever ihop men jobbar natt och sover på eftermiddagar/kvällar då det ska ordnas discon mm, är man ursäktad då?

    Eller om man lever ihop men mannen jobbar skift så att man går omlott hemma?

    Ju fler som ställer upp så att klassförälder så att man får rotation på det, ju mindre tid måste var och en lägga. Helt ärligt så skulle jag inte acceptera att någon sade nej pga detta.


    Vadå inte acceptera? Man kan nu knappast tvinga någon att vara klassförälder. Så bad du accepterar för ursäkter eller inte har väl knappast någon betydelse.

    Jag håller med ts om att det är besvärligare att få den tid som behöva till att vara en bra klassförälder om man är ensamstående. Jag har varit klassförälder som ensamstående med tre barn på heltid. I efterhand tycker jag att jag gjorde fel som tackade ja för just tid är en bristvara när man är ensam med barn. Och den tid jag har över lägger jag hellre på mina barn än på olika förtroendeuppdrag.
  • Påven Johanna
    Anonym (Kia) skrev 2014-09-22 10:51:26 följande:
    Vadå inte acceptera? Man kan nu knappast tvinga någon att vara klassförälder. Så bad du accepterar för ursäkter eller inte har väl knappast någon betydelse.

    Jag håller med ts om att det är besvärligare att få den tid som behöva till att vara en bra klassförälder om man är ensamstående. Jag har varit klassförälder som ensamstående med tre barn på heltid. I efterhand tycker jag att jag gjorde fel som tackade ja för just tid är en bristvara när man är ensam med barn. Och den tid jag har över lägger jag hellre på mina barn än på olika förtroendeuppdrag.
    Fast uppdraget att vara klassförälder är att lägga tid på sina barn, anser i alla fall jag. Barn gagnas av att föräldrarna är engagerade i deras skolgång (också den del som kan komma att resultera i en klassresa eller liknande). 
  • krillesthlm
    Anonym (Trött mamma) skrev 2014-09-22 08:52:25 följande:

    Är det någon här på FL som varit klassförälder trots att ni är ensamstående?

    Jag blir så irriterad när jag får den frågan. Det finns så många andra föräldrar i dotterns klass som lever ihop, tycker dom ska vara klassföräldrar eftersom de är två och kan dela på bördan, och så kommer de och frågar mig. Jag är ensamstående och har häcken full med jobb och hemmet.

    Jag sa såklart nej till erbjudandet och det accepterade dom, kommer de fråga igen ska jag säga varför, jo för att jag tycker att det är ett ansvar man behöver vara två om.

    Blev irriterad att de inte kan förstå det själva...


    du verkar trött,finns hjälp
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (F) skrev 2014-09-22 10:47:37 följande:

    Under alla år har det valts två klassföräldrar i mina barns klasser och aldrig har det varit två ur samma familj..? Det handlar ju bara om att samla in lite pengar nån gång om året och anordna ett disco?


    Jo det är ju inte så mycket man ska göra. Men eftersom min dotter ofta åker till sin pappa på loven och de flesta discon är då, känns det INTE som att det är min uppgift. Det heter ju "klassföräldrar", inte "klassförälder".

    Jag vet att när mina föräldrar var klassföräldrar när jag och mina syskon var små var det ganska mycket de skulle göra. En gång skulle de baka pizza tillsammans med de andra klassföräldrarna och det var ganska stora mängder. Sånt känner jag inte för att göra ensam.
  • Anonym (Inez mamma)
    Anonym (Kia) skrev 2014-09-22 10:51:26 följande:
    Vadå inte acceptera? Man kan nu knappast tvinga någon att vara klassförälder. Så bad du accepterar för ursäkter eller inte har väl knappast någon betydelse.

    Jag håller med ts om att det är besvärligare att få den tid som behöva till att vara en bra klassförälder om man är ensamstående. Jag har varit klassförälder som ensamstående med tre barn på heltid. I efterhand tycker jag att jag gjorde fel som tackade ja för just tid är en bristvara när man är ensam med barn. Och den tid jag har över lägger jag hellre på mina barn än på olika förtroendeuppdrag.
    Jag menar att jag som förälder till ett barn i en klass, där en annan förälder tackade nej till att bli klassförälder på grund av att hon var ensamstående, inte skulle acceptera det. Då skulle jag i så fall föreslå någon annan modell, exempelvis att man delar in läsåret fyra perioder och sen ansvarar x antal föräldrar per sådan period så att alla får dela på ansvaret. Eller att man säger att alla är delaktiga men att man väljer olika arbetsgrupper att delta i (ordna disco, baka till föräldrafika, ordna friidrottsdag osv) så att man fick ha lite påverkan själv på vad man vill/kan bidra med.


  • Påven Johanna
    Anonym (Trött mamma) skrev 2014-09-22 11:26:18 följande:
    Jo det är ju inte så mycket man ska göra. Men eftersom min dotter ofta åker till sin pappa på loven och de flesta discon är då, känns det INTE som att det är min uppgift. Det heter ju "klassföräldrar", inte "klassförälder".

    Jag vet att när mina föräldrar var klassföräldrar när jag och mina syskon var små var det ganska mycket de skulle göra. En gång skulle de baka pizza tillsammans med de andra klassföräldrarna och det var ganska stora mängder. Sånt känner jag inte för att göra ensam.
    Du är kanske inte intresserad av att din dotter ska få åka på någon klassresa heller? 
Svar på tråden Klassförälder när man är ensamstående??