• Anonym (Skeptisk)

    Är det rätt att ta ut pappaledighet för att vila upp sig?

    Min sambo hade pratat med sin mamma om att han känner sig utbränd. Hans mamma hade då kommit med förslaget att han borde ta ut pappaledighet för att vila upp sig. För några dagar sedan berättade sambon detta för mig. Han sa att detta var vad han planerade att göra. Jag tycker inte detta är lämpligt. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Är det rätt att ta ut pappaledighet för att vila upp sig?
  • Anonym (Zed)

    Grattis till att ha ett så lugnt barn att det är att vila upp sig att ta hand om det.

  • Litet My

    Beror väl på om det är jobbet i sig är problemet, då kan det mycket väl vara bättre att gå hemma med barnet.

  • Anonym (Zed)

    Är det en RIKTIG utmattningsproblematik och inte bara nåt man säger (som alla som är "deprimerade"...) så är det däremot inte lämpligt.

  • Topcom

    Om det rör sig om utmattning är det lite fult sagt av mamman. Ska han ligga hemma och sova hela dagarna el? Kul för barnet

  • Sparkliie

    Om han tycker det är lugnare ta hand om barnet så är det väl okej, men om han bara ska ta ut pappaledighet och sova bort dagen och låta barnet sköta sig själv är det inte okej. Bättre låta barnet vara på dagis och han sjukanmäler sig och vilar  upp sig då.

  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Zed) skrev 2014-09-22 17:28:16 följande:

    Grattis till att ha ett så lugnt barn att det är att vila upp sig att ta hand om det.


    Om det ändå vore så väl!
  • Anonym (Skeptisk)
    Litet My skrev 2014-09-22 17:35:03 följande:

    Beror väl på om det är jobbet i sig är problemet, då kan det mycket väl vara bättre att gå hemma med barnet.


    Nu är det väl jobbet som är en del av problemet. Men och andra sidan beklagade han sig i helgen att han inte fick chans till återhämtning. Då drog ändå jag det tyngsta lasset med barnen. Då går inte ekvationen ihop för mig, hur han ska kunna återhämta sig, när han på egen hand ska sköta ett barn på heltid och två barn en viss del av veckan. (Om man är hemma med barn får ju det större barnet begränsat med tid på dagis).
  • yodi

    beror  på hur pass gamla barnen är och hur pass krävande dom är, men rent spontat känns det som att det är fel, fl är till för barnen inte för att föräldrarna ska vila upp sig, sen om han nu är så slut som han säger så tror jag inte han blir mer utvilad genom att vara fl då han får ta betydligt större ansvar för barnen än vad han gör nu.

  • Anonym (Skeptisk)
    nozpa skrev 2014-09-22 17:37:11 följande:

    Vad är det du anser vara olämpligt med det?


    För det första tycker jag inte att det blir mycket till avkoppling när man tar hand om barn. Sambon sa att när man tar hand om barn slipper man att jobba under tidspress samt att man inte har så mycket krav på sig. Det håller jag inte med om. Livet med småbarn är i högsta grad en stressfylld tillvaro. Dessutom är det oerhört krävande. Vårt äldsta barn är dessutom krävande som få. 

    Vidare så vet jag vilket dåligt skick min sambo är i. Jag tycker inte det är rätt mot barnen att han ska ta hand om dem i det skicket. Jag tror inte ens att hans skick kan förbättras genom att ta hand om barn. Jag tror att det är det sista han behöver för att kunna återhämta sig.
Svar på tråden Är det rätt att ta ut pappaledighet för att vila upp sig?