• Mångata

    Avslag från soc

    Hej!

    Jag och min sambo är i knivigaste situationen någonsin. Under sommaren hade vi båda sommarjobb, han fick sluta tidigare än väntat på sitt och jag fick jobba till mitten av augusti. Detta resulterade i att inkomsten nu i september endast kommer räcka till hyran. Vi gick därför till soc och bad om hjälp, på mötet med våran handläggare sa hon när jag påpekade att det känns jättejobbigt att inte kunna betala hyra eller mat att: "det kommer lösa sig, om ni inte får pengar av oss kan ni alltid fråga era föräldrar". Grejen är att det kan vi inte för dom har absolut inte råd att lägga ut pengar åt oss.

    Några dagar senare ringde hon och sa att på grund av att vi varit inskrivna förut en gång hos en ekonomienhet så får inte vi pengar, vi får avslag sedan la hon på. Det känns extra jobbigt eftersom vi båda fått jobb och kommer klara oss i oktober och framåt, det handlar om en månad. JAG BLIR SÅ JÄVLA ARG PÅ SOC!

    Så det jag undrar nu är om någon här vet någon annan instans eller vad som helst som kan hjälpa en så vi kan betala de viktigaste räkningarna plus köpa mat. Att ta lån är helt uteslutet.

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Avslag från soc
  • Anonym (Soc suger)

    Ta med era foraldrar och ga in igen. Jag fick avslag nar jag var 19, hade varken pengar till mat eller hyra. Inte en krona. Blev ju hysterisk, min mamma hade inte pengar nog att betala allt at mig.. Sa fort jag kom slapandes pa morsan som fragade vad dom holl pa med egentligen som inte hjalper ungdomar som haller pa att bli hemlosa sa bad dom om ursakt, andrade sitt beslut och gav mig 200 kr extra pa ett kort som kunde anvandas pa en gang till mat !!!!

  • Tow2Mater

    I er situation får ni omvärdera att ta lån, och inte utesluta det. Ni kan betala igen det om ni fått jobb senare.

  • Anonym (riia)

    Överklaga, ni har åkt på en grindvakt.
    Jag är övertygad om att det går vägen om ni överklagar.

  • Anonym (sadism)

    Med soc funkar det ofta så att man måste hävda sin rätt och inte vara sen att gå vidare om man anser att ett beslut är orätt eller felaktigt. Annars gör gärna handläggarna lite som de vill och tycker. Min erfarenhet är att det knappast är några välgörare som arbetar som socialsekreterare, snarare visar de sig vara rena sadister när de väl har möjlighet att ge någon avslag.

  • Anonym (riia)
    Anonym (sadism) skrev 2014-09-23 03:26:02 följande:

    Med soc funkar det ofta så att man måste hävda sin rätt och inte vara sen att gå vidare om man anser att ett beslut är orätt eller felaktigt. Annars gör gärna handläggarna lite som de vill och tycker. Min erfarenhet är att det knappast är några välgörare som arbetar som socialsekreterare, snarare visar de sig vara rena sadister när de väl har möjlighet att ge någon avslag.


    Precis, dom kör ofta enligt tekniken att om någon ser hyfsat okej så nekar de hellre än godkänner och hoppas på att man inte orkar fortsätta eller vet om att man kan och löser problemen på annat sätt.
  • Anonym (riia)
    Tow2Mater skrev 2014-09-23 03:29:32 följande:

    Vad hände med att de beaktar inkomster tre månader bakåt? Har det kravet tagits bort nyligen?


    Nej.
  • Anonym (Sally)

    Du har rätt till ett skriftligt avslag inklusive en motivering samt instruktioner om hur du gör för att begära omprövning av beslutet. För du lämnde väl in en pappersansökan?

  • Mångata

    Grejen är att här där jag bor delar dom nästan aldrig ut ekonomiskt stöd. En kille fick gå flera månader utan mat, alltså han svalt plus kunde inte betala hyran. Efter att arbetsförmedlingen röt till då han inte hade råd att lägga ut 20 kr på buss för att ta sig till en intervju fick han pengar. En annan vän fick inte heller även fast hennes mamma följde med och hon gjorde även en överklagan hon fick avslag på. Känns hopplöst.

Svar på tråden Avslag från soc