• Anonym (hildur)

    Skulle ni klara er om det ränteavdraget försvann + amorteringskrav?

    Vi är i färd med att köpa hus och man läser ständigt i tidningarna om att man föreslår att slopa ränteavdraget och att införa hårdare amortering på lånen. Vi bor i storstad och huset är ruskigt dyra.

    Jag har funderat på hur folk skulle klara sig om det blev sanning. Vi skulle nog inte kunna köpa drömhuset utan få nöja oss med något mindre/sämre/längre bort.

    Hur är det för era familjer. Skulle ni kunna leva bekvämt om ni fick betala 30% mer för räntan + dyrare amortering?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-23 18:22
    Lek med tanken att dessa saker skulle gälla även den som redan har lån, inte enbart nya låntagare.

  • Svar på tråden Skulle ni klara er om det ränteavdraget försvann + amorteringskrav?
  • Anonym (Inga problem)

    Ja, vi skulle klara oss. Nu skulle vi nog aldrig behöva tvångsamortera eftersom vi inte har så hög belåning.

    Men vi gjorde ett medvetet val när vi köpte hus. Vi nöjde oss med ett hus vi gillade. Hellre good enough än att sitta med för höga kostnader.

  • Skogshuggaren

    Jag skulle välkomna att ränteavdragen försvann. Då skulle kanske bostadspriserna stabilisera sig och inte skena iväg uppåt hela tiden.

    Och jo, vi skulle klara oss bra. Rörlig ränta fluktuerar ju betydligt mer än 30%, så är man inte förberedd på en sådan höjning ligger man nog illa till. Amorterar gör vi redan, så där skulle det inte bli någon skillnad för oss.

  • Anonym (hildur)
    Anonym (Inga problem) skrev 2014-09-23 18:17:57 följande:

    Ja, vi skulle klara oss. Nu skulle vi nog aldrig behöva tvångsamortera eftersom vi inte har så hög belåning.

    Men vi gjorde ett medvetet val när vi köpte hus. Vi nöjde oss med ett hus vi gillade. Hellre good enough än att sitta med för höga kostnader.


    Det är ju tal om att alla ska amortera av sina lån på 20-25 år, som man gör i Norge, skulle ni klara det?

    (lek med tanken att det även gäller de som redan tagit lån).
  • Baktakt

    Vi har utgått från kostnaden/månad exklusive avdrag, inklusive amortering, räntehöjning och ett extra barn, så ja.

    Banken krävde amortering och att vi klarade en räntehöjning för att vi skulle få lån, resten var våra egna krav.

  • Anonym (hildur)
    Baktakt skrev 2014-09-23 18:23:05 följande:

    Vi har utgått från kostnaden/månad exklusive avdrag, inklusive amortering, räntehöjning och ett extra barn, så ja.

    Banken krävde amortering och att vi klarade en räntehöjning för att vi skulle få lån, resten var våra egna krav.


    Vi kommer också att amortera men jag tror inte vi kommer att kunna amortera av på säg 25 år. Här i Stockholm kostar en standardvilla mellan 5 och 8 miljoner, så det beror såklart på var man bor i landet. Även om jag amorterade så jag blev blå i ansiktet så skulle jag ha lån kvar när jag dör, så trist är det ju.

    Sen är ju ränteavdraget viktigt om räntan går upp, idag blir det ju inte så mycket pengar att tala om. Men är räntan 5 procent så skulle det kännas att få betala 30 procent mer.
  • Anonym (Ja)

    Vi amorterar redan med rak amortering på 40 år och klarar utan problem räntor på 6-7% utan skatteavdrag med bibehållen amortering. Sparar mycket också så vi kan amortera av en del om räntekostnaden stiger, t.ex. genom slopat ränteavdrag. Sitter med ganska stora lån (3M) så visst skulle det märkas i plånboken, men vi skulle klara det utan problem.

    Tror tyvärr att inte alla har den marginalen, det är nästan för billigt att låna just nu.

  • Anonym (hildur)
    Anonym (Ja) skrev 2014-09-23 18:26:51 följande:

    Vi amorterar redan med rak amortering på 40 år och klarar utan problem räntor på 6-7% utan skatteavdrag med bibehållen amortering. Sparar mycket också så vi kan amortera av en del om räntekostnaden stiger, t.ex. genom slopat ränteavdrag. Sitter med ganska stora lån (3M) så visst skulle det märkas i plånboken, men vi skulle klara det utan problem.

    Tror tyvärr att inte alla har den marginalen, det är nästan för billigt att låna just nu.


    Ja, det är det ju. 2.5 procent ränta, inget direkt amorteringskrav och 30% av räntan betalar staten till banken.

    3 miljoner i lån utan ränteavdrag ger en ränta på 17.500 i månaden. Om man sedan också förväntas amortera av lånet på 25 år så måste man amortera 10.000 i månaden.

    Jag vet inte vad folk har för inkomster men vi har inte råd att lägga 27500 kr i månaden på vårt boende.
  • Anonym (hildur)
    Anonym (hildur) skrev 2014-09-23 18:29:45 följande:
    Ja, det är det ju. 2.5 procent ränta, inget direkt amorteringskrav och 30% av räntan betalar staten till banken.

    3 miljoner i lån utan ränteavdrag ger en ränta på 17.500 i månaden. Om man sedan också förväntas amortera av lånet på 25 år så måste man amortera 10.000 i månaden.

    Jag vet inte vad folk har för inkomster men vi har inte råd att lägga 27500 kr i månaden på vårt boende.
    Om räntan är 7 % alltså.
  • Anonym (x)

    Ja, vi hade kunnat betala hela lånet på ett bräde idag men väljer att inte göra det.

Svar på tråden Skulle ni klara er om det ränteavdraget försvann + amorteringskrav?