• anvandarnamnanonym

    Begära sekretess på rättegång

    Hej!

    Det är så att jag har begått ett brott, jag kommer ha rättegång(vet inte när).

    Men jag har ångrat mig så mycket för det jag har gjort. Jag mår inte bra och kan inte studera eller tänka på något annat än det här.

    Jag har hört om sidan Lexbase och där vill jag inte vara. Jag har gjort ett misstag, första gången jag har något med polisen att göra. Men jag vill kunna vara normal och studera vidare resten av livet. Jag vill inte vara rädd för att mina kompisar vet om det jag har gjort. Jag skäms att prata över det.

    Jag vill inte förlora min famij, vänner och hela min framtid. Kan jag be de att inte skicka vidare handlingen till Lexbase? Kanske sekretessbelägga den eller vad det heter?

    Jag hoppas någon kan hjälpa mig med tips!

  • Svar på tråden Begära sekretess på rättegång
  • Aniiee

    Det är ingen som skickar något till lexbase. Alla rättegångsprotokoll och fupar är offentliga handlingar i sverige (med ett fåtal undantag), så de tar lexbase fram helt själva. "Ingen" tycker om lexbase (inte åklagare och polismyndigheter heller), men det är så det ser ut. Precis som att vemsomhelst kan kolla dina skattade inkomster på Ratsit, för det är också offentliga handlingar. 

    Tyvärr.


    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Fjärilslarv

    Eftersom det är offentliha handlingar så nej.
    De som driver lexbase begär ut handlingarna så som ovan skriver, vilket de har rätt till.

  • Fjärilslarv

    Rättegången kan du be om lyckta dörrar (stängda dörrar), men domen som är det som begärs ut är offentlig handling.

  • anvandarnamnanonym

    Men kan jag inte få sekretessbelagd handling? Det här förstör ju mitt liv, jag kommer inte gå ut på grund av det här. 

  • Fjärilslarv
    anvandarnamnanonym skrev 2014-09-23 18:33:52 följande:

    Men kan jag inte få sekretessbelagd handling? Det här förstör ju mitt liv, jag kommer inte gå ut på grund av det här. 


    Det är mycket ovanligt, jag har aldrig hört om det men skulle tro att det endast ges när det gäller personer som lever under skyddad identitet t ex.
  • Fjärilslarv

    Din dom kommer ju ändå ses när du lämnar in utdrag ur belastningsregistret om du får ett jobb.

  • anvandarnamnanonym
    Fjärilslarv skrev 2014-09-23 18:35:26 följande:

    Din dom kommer ju ändå ses när du lämnar in utdrag ur belastningsregistret om du får ett jobb.


    Det är jag med på, men jag studerar just nu. Det jag mest vill är att min handling inte går till Lexbase, och Tingsrätten brukar inte ge handlingar som är sekretessbelagda?
  • Fjärilslarv
    anvandarnamnanonym skrev 2014-09-23 18:36:52 följande:
    Det är jag med på, men jag studerar just nu. Det jag mest vill är att min handling inte går till Lexbase, och Tingsrätten brukar inte ge handlingar som är sekretessbelagda?
    men varför tror du att någon ger något till lexbase?
    så fungerar det inte, de människor som driver laxebase BEGÄR UT handlingarna.
    Nej tingsrätten får inte ge ut sekretessbelagda handlingar men det får man inte heller bara för att man ångrar sig och inte vill ha detta hängades över en hela livet. Det är smällar man får ta om man väljer att begå brott.
  • anvandarnamnanonym

    Jag vet att Lexbase begär handlingarna. Men jag tänkte ifall det skulle kunna finnas undantag i min situation. Jag kommer inte kunna leva normalt pga det här.

  • Fjärilslarv
    anvandarnamnanonym skrev 2014-09-23 18:41:53 följande:

    Jag vet att Lexbase begär handlingarna. Men jag tänkte ifall det skulle kunna finnas undantag i min situation. Jag kommer inte kunna leva normalt pga det här.


    nej det är inget undantag för dig, tyvärr. du har valt att göra ett brott och får nu stå för konsekvenserna, precis som alla andra som begår brott.
  • lilly

    Du kan möjligtvis lägga fram önskemål om lyckta dörrar men det är rätten som bestämmer. Det ges bara i undantagsfall, ex sexualbrott, där gm är ung, man ska höra känsliga uppgifter. Domen kommer vara offentlig i sin helhet om inte tingsrätten tycker något bör vara sekretesslagt.

  • Nyfikna72

    Du skriver ju anonymt så vad har du gjort? Är du säker på att det blir rättegång? Vanliga dussinbrott där förövaren erkänner leder sällan till nå vanliga rättegångar.

    Det ska ju liksom till nåt väldigt makabert om det kommer ut och blir allmänt känt vad man gjort.

  • Grappa

    Det är inte troligt att du blir dömd heller.  Alla domar landar inte heller hos Lexbase, och det ska mycket till för att nån du nånsin träffar får för sig att söka ditt namn hos Lexbase.
    Gå vidare med ditt liv nu.

  • Rwq

    Varför är det just Lexbase som oroar dig?

    De finns andra databaser där det också går att se domar.

  • lilly

    Fast domarna går ändå att hämta ut. Lexbase förenklar de bara för de lata som inte orkar gå ner på tingsrätten eller som inte vet var man dömts :)


    asdasdnjkasdsa skrev 2014-10-15 18:01:10 följande:

    RWQ:

    Lexbase är offentlig medan de andra bara myndigheter eller företag som kan använda.


Svar på tråden Begära sekretess på rättegång