• Anonym (hypo)

    hypotyreos?

    Hej! Jag måste fråga er kunniga inom hypotyreos värden en sak.

    ALLA i min familj har hypotyreos och behandlas. Jag har gått med alla symtom ett bra tag. Innan jag blev gravid var jag pigg och de tog värden och då låg mitt tsh på 1,5, jag mådde toppen. Andra graviditeten var den på 2,5 fick ta om prover och det var ok.

    Nu tog jag tester igår och det visade på

    T3= 5,1

    T4= 15

    TSH: 3,1

    Sist jag tog efter att ha fått barn låg den nere på 2,2 men jag hade ändå symtom. Nu har det blivit värre känner jag..

    Vad ligger referensvärdet i stockholm? Vet att det är olika i landet 

  • Svar på tråden hypotyreos?
  • Anonym (Karro)

    Du måste posta ditt labbs referensvärden, de är olika för olika labb. Sen är det Fritt T3 och T4 eller Total? Total säger inte så mycket, det är Fritt som är obundet och har direkt inverkan på funktion och symptom.

    Sen borde du testa antikroppar, har du tex Hashimotos kan dina värden gå upp och ner och ibland vara perfekta, på så vis så missar man det. Men antikroppar kan påvisa Hashis. Så testa TPOak och TGak.

    Lycka till, tyvärr är de flesta läkare, även endokrinologer helt jävla pantade och ignoranta när det kommer till sköldkörtelssjukdomar och många får lida länge helt i onödan. Jag uppmanar dig att läsa på allt du kan själv om sköldkörteln så du har nåt att gå på och ifrågasätta läkarna.

  • Anonym (hypo)
    Anonym (Karro) skrev 2014-09-25 18:44:56 följande:

    Du måste posta ditt labbs referensvärden, de är olika för olika labb. Sen är det Fritt T3 och T4 eller Total? Total säger inte så mycket, det är Fritt som är obundet och har direkt inverkan på funktion och symptom.

    Sen borde du testa antikroppar, har du tex Hashimotos kan dina värden gå upp och ner och ibland vara perfekta, på så vis så missar man det. Men antikroppar kan påvisa Hashis. Så testa TPOak och TGak.

    Lycka till, tyvärr är de flesta läkare, även endokrinologer helt jävla pantade och ignoranta när det kommer till sköldkörtelssjukdomar och många får lida länge helt i onödan. Jag uppmanar dig att läsa på allt du kan själv om sköldkörteln så du har nåt att gå på och ifrågasätta läkarna.


    Tack så jättemycket! Det här var de enda siffrorna jag fick fram. Jag betalade själv för proverna på werlabs. För vårdcentralen tar inte en på allvar utan skyller på vårtrötthet/hösttrötthet/vintertrötthet, småbarn, jobb, att jag äter fel (äter nyttig mat, motionerar och ingen godis eller snacks) ändå går jag upp i vikt, fryser jämt, kan inte gå ner i vikt oavsett vad jag gör.

    Ibland kan jag inte svälja för det känns som om jag kvävs när jag ska svälja mat eller dryck. Känns som passagen är stängd och man får panikångest för man tror att man ska kvävas, hoppas du förstår hur jag menar. Brukar ha så 2-3 ggr i månaden som håller i sig flera dagar..
Svar på tråden hypotyreos?