• Anonym (Multiallergiker)

    Jod

    Hej! 

    Jag har hört lite olika när det gäller jodallergi, jag själv har bl a Dermatitis Herpetiformis ("DH", eller "hudceliaki" som vissa gillar att kalla det) samt celiaki (och laktosintolerans) och när jag äter livsmedel med tillsatt jod samt skaldjur som legat i lake så blommar min DH upp TROTS att jag äter Dapson. 

    Vissa hävdar att jodallergi inte finns utan att det är histaminintolerans jag har, men jag reagerar inte på andra livsmedel som histaminintoleranta gör! Endast ovanstående! 

    Jag har även läst att det är extra viktigt att äta jod när man är gravid, varför är det så? Och är det skadligt att INTE äta jod då? Vill gärna skaffa barn men vill ju kunna tillgodose fostrets behov under tiden i magen! Finns det något annat sätt att ge barnet detta utan att jag blir sjuk av det? 

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Jod
  • Allergiexperten

    Hej! Den sjukdom du beskriver är ovanlig och det är viktigt att följa hudläkarens rekommendationer och råd angående medicinering och vilken kost du bör äta. Eftersom du har flera frågor och fått olika uppgifter vad som gäller bör du ta upp dina frågor med den hudläkare som ställt diagnosen.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Jod