• jagvetefan

    Erfarenheter av Concerta

    Hejsan!
    Har en liten fundering till er med barn som äter Concerta...
    Min son på 7 år är under utredning men det lutar åt att han har utåtagerande ADHD eller Aspergers. Vi fick i tisdags medicin utskriven i förhoppningen att hans aggressiva beteende skulle bli bättre så det skulle funka bättre i skolan.
    Idag är alltså andra dagen han tagit medicinen men den verkar inte funka mot utbrotten. Både igår och idag har det nästan varit värre än vanligt! Tar det tid innan medicinen börjar verka eller bör jag ringa doktorn och säga att den inte fungerar?

    På andra saker än just utbrotten har jag märkt effekt men det är ju utbrotten som är jobbiga...

    Så jag undrar hur det var för era barn med denna medicin? Någon som har ett utåtagerande barn som blivit hjälpt av medicinen?


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Amina o3o328 ♥ Benjamin o51oo4 ♥ Zackarias o7o63o ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Erfarenheter av Concerta
  • Anonym (själv)

    Har själv fått medicinen.


    Pratat med läkare som sagt att man absolut inte ska ta medicinen om man har asperger, men det är olika för olika läkare tydligen.


    Det första som jag gjorde ett par timmar efter var att lägga mig och bara vila, det hade jag inte gjort på tio år...
    Det fungerade alltså snabbt på mig.


    Du bör ju ha en tät kontakt nu så du får ju ta det med läkaren, det finns andra liknande mediciner som är uttryckt bättre.

    Sen får du ju inte glömma att det finns elever som är elaka, om man uttrycker det så... man vänder inte andra kinden till bara för att man får Concerta, tack och lov. Det är ingen lobotomering.
    Har man slagits ofta så tar det en tid innan man kommer in i gruppen och får en normal relation med andra, tänker jag.


    Kör på tills nästa möte så ber du om en annan medicin. Läkare brukar också säga att om det blir katastrof i början så har man hittat något som fungerar.

  • jagvetefan

    Tack för svaret!

    Vi har märkt förbättringar på småsaker hemma. Såsom att sätta på sig (främst trånga strumpor) utan en enda protest eller att be om hjälp och igår hade vi min lillasyster hemma på besök och han har inte tålt henne innan! Verkligen varit förbannad på henne direkt hon visade sig men igår var det helt annorlunda. Hon kom ner helt chockad och sa; Zackarias pratade med mig!! Utan någon aggretion!

    Läkaren tror att det är ADHD, lärarna på skolan tror mer på Aspergers...

    Mellan utbrotten är han världens goaste och har därför en bra relation till klasskompisarna. Men utbrotten är ett stort problem! Har slår inte varje gång utan ibland vill han bara hitta saker att förstöra...

    Din sista mening tar jag fasta på! Hoppas detta är stormen innan lugnet...


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Amina o3o328 ♥ Benjamin o51oo4 ♥ Zackarias o7o63o ♥¸.?°´¯) ♥
  • Anonym (mamma)

    Min son äter medikinet (han har adhd+autism) och han blir mer känslosam med medicinen än utan, men han får lättare att sätta fingret på exakt vad som triggat dessa och kan hitta en lösning. Läkaren tror att det blir lite av en chock för barnen i början när de helt plötsligt blir så pass närvarande att de kan själva ser att och vad som blivit fel.

  • jagvetefan
    Anonym (mamma) skrev 2014-09-25 12:49:01 följande:

    Min son äter medikinet (han har adhd+autism) och han blir mer känslosam med medicinen än utan, men han får lättare att sätta fingret på exakt vad som triggat dessa och kan hitta en lösning. Läkaren tror att det blir lite av en chock för barnen i början när de helt plötsligt blir så pass närvarande att de kan själva ser att och vad som blivit fel.


    Tack för ditt svar oxå!

    Vår son är för det mesta väl medveten om vad som trigger honom men han kan inte hejda sig! Fast ibland kommer det även helt oväntade utbrott.

    Ger medicinen en chans iaf annars får jag prata med doktorn om att byta.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Amina o3o328 ♥ Benjamin o51oo4 ♥ Zackarias o7o63o ♥¸.?°´¯) ♥
  • Litet My

    Blev bara försämringar med Concerta, trötthet, ingen matlust, sömnproblem och mer Autism och tvång (tvången jade inte funnits innan).

  • Anonym (samma här)
    Litet My skrev 2014-09-26 16:26:37 följande:

    Blev bara försämringar med Concerta, trötthet, ingen matlust, sömnproblem och mer Autism och tvång (tvången jade inte funnits innan).


    samma här. 
    svettig, dålig aptit, nedstämdhet, sömnproblen. 
  • Litet My

    Tillägger, Concertan var till sonen då 6,5 år gammal. Inte mig om jag var otydlig

  • jagvetefan
    Litet My skrev 2014-09-26 16:26:37 följande:

    Blev bara försämringar med Concerta, trötthet, ingen matlust, sömnproblem och mer Autism och tvång (tvången jade inte funnits innan).


    Ok det låter inte bra! Har inte märkt något sådant på sonen ännu! Ja mer än att utbrotten kvarstår... Fast idag har varit en bra dag! Inga jätteutbrott och han säger själv att han känner sig lugnare...

    Fick din son byta medicin då och vad blev resultatet?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Amina o3o328 ♥ Benjamin o51oo4 ♥ Zackarias o7o63o ♥¸.?°´¯) ♥
  • jagvetefan
    Anonym (samma här) skrev 2014-09-26 16:35:47 följande:

    samma här. 

    svettig, dålig aptit, nedstämdhet, sömnproblen. 


    Vilken medicin bytte du till?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Amina o3o328 ♥ Benjamin o51oo4 ♥ Zackarias o7o63o ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Erfarenheter av Concerta