• Themis

    Proffsmakeover på 10-åring?

    I vår skola diskuteras det en del om när tjejerna ska få börja sminka sig dagligen.

    De flesta föräldrar verkar vilja hålla det till 6an-7an, det är inte nyttigt för huden att hålla på, det kostar pengar och de blir säkert fullt tillräckligt utseendefixerade ändå i tonåren.

    Så har vi då ett undantag, en förälder som precis tagit en serie bilder och lagt på FB från makeover (proffs-sminkning på salong + hår)  på sin 10-åring. Flickan har även börjat ha smink hemma, leker sminklekar med kompisar och är sminkad på fest.

    Vad tycker du om detta?


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Proffsmakeover på 10-åring?
  • Mascaraklumpar

    Låter som en väldigt onödig sak att lägga pengarna på, men ser inget fel i det. Det är ju en lek när man är i den åldern, det handlar om att klä ut sig - så länge man som vuxen inte lägger några andra värderingar i det. Att utseendehetsa sina barn är däremot helt galet, men det gäller ju oavsett om de får sminka sig eller inte (vet inte hur många gånger jag hört mammor fälla den idiotiska kommentaren "nej DU behöver inget smink, du är ju redan vacker".)

  • Themis

    Tack för din kommentar.

    Ja jag kanske bara är gammalmodig då men jag tycker det är direkt deprimerande att tjejer måste tryckas in i "var söt annars duger du inte" redan som 10-åringar.

    För det är ju indirekt det man säger med en makeover tycker jag, att de behöver förbättras.

    Jag tror liksom inte många tjejer kommer igenom tonåren utan att få den värderingen nertryckt i halsen ändå...


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Themis

    Någon mer som har någon kommentar?


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Mascaraklumpar
    Themis skrev 2014-09-28 14:00:13 följande:

    Tack för din kommentar.

    Ja jag kanske bara är gammalmodig då men jag tycker det är direkt deprimerande att tjejer måste tryckas in i "var söt annars duger du inte" redan som 10-åringar.

    För det är ju indirekt det man säger med en makeover tycker jag, att de behöver förbättras.

    Jag tror liksom inte många tjejer kommer igenom tonåren utan att få den värderingen nertryckt i halsen ändå...


    Jag håller helt med dig om första stycket, men i övrigt förstår jag inte alls hur du tänker. Jag sminkade min 8-åring som en vampyr häromveckan - menar du att jag därmed sagt åt honom att han inte duger om han inte är en vampyr?
  • Themis
    Mascaraklumpar skrev 2014-09-28 14:17:12 följande:
    Jag håller helt med dig om första stycket, men i övrigt förstår jag inte alls hur du tänker. Jag sminkade min 8-åring som en vampyr häromveckan - menar du att jag därmed sagt åt honom att han inte duger om han inte är en vampyr?
    Nu tycker jag att du väljer att missförstå mig.

    Det är väl inte samma sak att bli amatörmålad hemma till en maskerad som att sitta på ett köpcentrum inför alla och bli stylad som en skönhetsmiss heller?
    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Lilje

    Jag saknar 'inte min sak, lägger mig inte i' som valmöjlighet. Låt andra göra vad dom vill med sina barn, så sköter du ditt eget.

  • Mascaraklumpar
    Themis skrev 2014-09-28 14:25:31 följande:

    Nu tycker jag att du väljer att missförstå mig.

    Det är väl inte samma sak att bli amatörmålad hemma till en maskerad som att sitta på ett köpcentrum inför alla och bli stylad som en skönhetsmiss heller?


    Nej, helt ärligt så förstår jag inte. Om min son hade velat gå som en skönhetsmiss istället för en vampyr, hade det alltså varit fel då? Vari ligger skillnaden, menar du?
  • Drottningen70

    Jag tycker det är sorgligt. Skulle inte begränsa umgänget men försöka styra det hem till mig där barnen skulle uppmuntras att vaa roliga, busiga kladdiga och fula istället för söta och stylade.

  • Themis
    Lilje skrev 2014-09-28 14:34:54 följande:

    Jag saknar 'inte min sak, lägger mig inte i' som valmöjlighet. Låt andra göra vad dom vill med sina barn, så sköter du ditt eget.


    "Låt andra slänga gift i havet så sköter du ditt. Men oj, vad många döda fiskar det blev plötsligt.."

    Det synsättet fungerar inte för mig, för det finns krafter som hela tiden försöker flytta fram positionerna och sexualisera allt yngre tjejer och få dem att fokusera på yta yta yta och det kräks jag på och vill förändra.

    Därför är det naturligt för mig att ifrågasätta föräldrar som helt okritiskt bara hoppar på tåget.


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
Svar på tråden Proffsmakeover på 10-åring?