• Anonym (förtvivlad)

    Bråk om begravning. Hjälp!

    Hej (Lite långt)
    Jag hoppas och ber att någon kan komma med erfarenheter eller synpunkter!

    Min farbror har nyligt dött vid ganska ung ålder, väldigt plötsligt.
     Han har ett barn, en dotter som han inte velat veta av överhuvudtaget, dom har knappt setts på 20 år. Hon är inte frisk i huvudet och hon är en pengatörstig känd bedragare, även dömd, hon har även stulit pengar och saker från honom förut.

    Saken är den att min pappa är den enda släktingen förutom dottern.
    Han är helt förtvivlad av hans brors död, och allt han vill är att få ordna en fin begravning, vilket vi trodde skulle få ske.
    Två dagar efter dödsfallet började dottern höra av sig till min pappa och fråga om allt vad gäller bilar, motorcyklar  osv.
    När pappa säger som det är att mycket av det sålde hans bror bort redan för flera år sedan, börjar hon tjafsa att han ljuger, och att hon ska dra in advokater osv.
    Vet inte vad det spelar för roll för hon är enda arvingen och pappa vill jul bara få ordna begravningen.
    Men för att jävlas säger hon nu att det ska hon göra och  hon ljuger ihop att hon och hennes pappa hade jättebra kontakt och att han berättat hur han vill ha begravningen osv. Nu har hon även gått runt och sagt till folk att pappa sagt att  hon inte sa få ärva ett öre och inte komma på begravningen, hon bara ljuger och förstör!!  Hon är psykiskt sjuk på riktigt och pappas hjärta brister snart.

    Det finns inget testamente.
    Men alla vi i släkten och många många vänner runt omkring vet att det sista han skulle vilja är att hon skulle ordna begravningen, finns det något sätt att bestrida det?? Om folk vittnar om hans vilja och att dom verkligen inte haft kontakt ??

    Det är så hemskt att det ska blir såhär, och jag fattar inte hur man har hjärta att börja bråka när någon har dött.

  • Svar på tråden Bråk om begravning. Hjälp!
  • asta66

    Finns det inget testamente så tror jag dottern är den sk universalarvinge. Man ärver inte sina syskon om de har barn.

  • Anonym (förtvivlad)

    Hur blir det isåfall med familjegraven där hans föräldrar ligger?
    Kan hon bara ta en annan plats eller gåt det att kräva att han ska ligga där?

    Det är så fruktansvärt om det inte går att göra något, hon kommer bara ta den billigaste sämsta begravning så hon får mer pengar över..
    Fy fan

  • Mr Obvious

    Jag har sett en liknande situation på nära håll. Barnet bestämmer. Är man girig och enda arvinge så vill man troligen ha järnkoll på vad begravningen kostar. Det påverkar ju direkt arvets storlek.

    Det bästa rådet är nog att ligga lågt, och hoppas på att begravningen inte blir en katastrof. Den största risken är väl att dottern är så snål att hon vill ordna allt själv, utan inblandning av en begravningsbyrå.

  • Mr Obvious
    Anonym (förtvivlad) skrev 2014-09-28 19:17:48 följande:

    Hur blir det isåfall med familjegraven där hans föräldrar ligger?
    Kan hon bara ta en annan plats eller gåt det att kräva att han ska ligga där?


    Om den avlidne hade ett önskemål om gravplats väger det tungt, men det blir besvärligt om ord står mot ord. Ett skriftligt önskemål är därför bäst.

    Finns det oklarheter är det barnet som bestämmer.

    För begravning i familjegrav krävs gravrättsinnehavarens tillstånd. Väljer hon en annan grav blir hon gravrättsinnehavare. Hon bestämmer då över graven, men är samtidigt ansvarig för att graven sköts. Det kan medföra kostnader.
  • Anonym (förtvivlad)

    Tack för svar..
    Vilket mörker. Man är alltså totalt maktlös.
    Tror inte det finns så många i världen som är så pengagiriga..

  • Chrysabelle

    Om farbrodern dött vid ung åldrr, och inte sett sin dotter på över 20 år, borde han väl övergivit henne som barn?

  • Ramborg

    Om de anhöriga inte kan enas om begravningen ska begravningsbyrån medla. Om inte det går kan man hänskjuta frågan till någon myndighet, jag vill minnas att det är länsstyrelsen.

    Börja med att googla Begravningslagen.

    Arvet är inget att göra något åt, det går till dottern. Men begravning och gravplats är lite annat.


    42.
  • Anonym (förtvivlad)
    Chrysabelle skrev 2014-09-28 19:43:33 följande:

    Om farbrodern dött vid ung åldrr, och inte sett sin dotter på över 20 år, borde han väl övergivit henne som barn?



    Ung är väl definierbart kanske?
    Sen så står det "knapp setts" och varför skulle det automatiskt vara att han har övergivit henne, vilket inte ens är i närheten.

    Lite off topic kanske? 
    Men salta på lite till..
Svar på tråden Bråk om begravning. Hjälp!