• Anonym (Malin)

    Upplevelser av kvinnlig sterilisering

    Jag har tid för sk kuratorssamtal inför kommande sterilisering. Jag undrar om ni som steriliserat er kan dela med er om era erfarenheter fr början till slut. Bör jag förbereda mig på att bli motarbetad hos kuratorn (fick hota m anmälan om brott mot steriliseringslagen för att ens få remiss skriven)? Var det något i sambamd m själva ingreppet som var jobbigt? Livet som sterliserad? Påverkar det sexlivet, menstrulation mm. Vet att de officiellt inte skall påverka men skillnad mellan teori och praktik är ju inte helt främmande.

  • Svar på tråden Upplevelser av kvinnlig sterilisering
  • Anonym (Millis)

    Hej!


     


    Jag steriliserade mig i 35-års åldern och hade inga problem att få till en remiss, jag behövde inte träffa någon kurator. Själva ingreppet upplevde jag som odramatiskt och hade inte ont eller besvär efteråt. Det jag i efterhand har fått veta av min nuvarande gynekolog var att man kan hamna i klimakteriet lite tidigare, om det stämmer törs jag inte svara på, själv har jag fyllt 47 och har precis kommit i klimakteriet.

  • Fjäril Vingad
    Anonym (Malin) skrev 2014-09-28 23:14:22 följande:

    Jag har tid för sk kuratorssamtal inför kommande sterilisering. Jag undrar om ni som steriliserat er kan dela med er om era erfarenheter fr början till slut. Bör jag förbereda mig på att bli motarbetad hos kuratorn (fick hota m anmälan om brott mot steriliseringslagen för att ens få remiss skriven)? Var det något i sambamd m själva ingreppet som var jobbigt? Livet som sterliserad? Påverkar det sexlivet, menstrulation mm. Vet att de officiellt inte skall påverka men skillnad mellan teori och praktik är ju inte helt främmande.


    Inga problem. Jag ringde, fick en tid för samtal där hon förklarade hur ingreppet skulle gå till, och vad det skulle innebära. Fick skriva på ett papper om att jag förstod att begreppet är bestående. Sen bokade vi en tid för ingreppet några veckor senare.

    Jag sövdes ner, ingreppet gjordes och efter några timmar fick jag gå hem (blev hämtad med bil av en vän så att jag slapp ta pendeln hem). Hade som en lättare mensvärk en dag ungefär, och det räckte med vanlig alvedon som smärtlindring.

    Efter det inga besvär överhuvudtaget. Jag har mens som vanligt, en gång i månaden. Ingen påverkan på sexlivet alls.
  • Anonym (Malin)
    Fjäril Vingad skrev 2014-09-29 15:42:08 följande:

    Inga problem. Jag ringde, fick en tid för samtal där hon förklarade hur ingreppet skulle gå till, och vad det skulle innebära. Fick skriva på ett papper om att jag förstod att begreppet är bestående. Sen bokade vi en tid för ingreppet några veckor senare.

    Jag sövdes ner, ingreppet gjordes och efter några timmar fick jag gå hem (blev hämtad med bil av en vän så att jag slapp ta pendeln hem). Hade som en lättare mensvärk en dag ungefär, och det räckte med vanlig alvedon som smärtlindring.

    Efter det inga besvär överhuvudtaget. Jag har mens som vanligt, en gång i månaden. Ingen påverkan på sexlivet alls.


    Hur länge var du sjukskriven? Jag har inget tungt jobb.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Malin) skrev 2014-09-29 22:30:24 följande:
    Hur länge var du sjukskriven? Jag har inget tungt jobb.
    Jag var hemma en dag, operationsdagen. Jag jobbar på kontor.
  • Fjäril Vingad
    Q tankar skrev 2014-09-30 01:54:53 följande:

    Och vad är det för fel på spiral?


    "Amare et sapere vix deo conceditor"
    Känner flera som inte får in en spiral. Plus att trådarna känns för killen. Jag hade spiral ett tag innan min sterilisering.
  • Anonym (Malin)
    Q tankar skrev 2014-09-30 01:54:53 följande:

    Och vad är det för fel på spiral?


    Tror du missuppfattat tråden. Den handlar inte om val av preventivmedel.
  • Q tankar
    Anonym (Malin) skrev 2014-09-30 10:15:33 följande:
    Tror du missuppfattat tråden. Den handlar inte om val av preventivmedel.
    Så klart att en del "måste sterilisera sig". Så skönt med en trådstartare som ser till så att tråden håller sig strikt till ämnet!
    "Amare et sapere vix deo conceditor"
Svar på tråden Upplevelser av kvinnlig sterilisering