• Anonym (ts)

    Pappan ljuger om hur mycket barnen bor hos honom för att slippa underhåll. Hur gå vidare med ärendet?

    Det har varit så himla mycket problem med barnens pappa så jag vet inte vart jag tar vägen snart. Min sambo orkar inte heller med honom längre. Vi ställde upp under pappans vecka väldigt mycket innan, alltså vi tog barnen åt honom när han jobbade mycket. Till slut så frågade vi om det inte är bättre att barnen bara är hos honom varannan helg och när han är ledig för det blir rörigt för både oss och barnen i längden. Fick ett solklart nej på den frågan.

    Men efter en tid, den 16 augusti iår, så skrev pappan i sms att han ville ha barnen varannan helg och när han är ledig. "Äntligen inser han att det blir bäst", tänkte vi. Och sen dess har dom inte varit många dygn hos honom, jag har ju inte antecknat precis men dom har varit här iaf 80% av tiden sen dess. Den 20 augusti ansökte jag om underhåll. Idag fick jag ett brev från försökringskassan där det står att "X uppger att X och X (barnen) bor lika mycket hos er båda två. X uppger att barnen bor 1-3 dagar mer i månaden hos dig".

    Det här stämmer ju inte!! Jag ska ringa försökringskassan direkt imorgonbitti och prata med dom.

    Nu till min fråga. I brevet längre ner står det "Om du anser att X uppgifter inte stämmer måste du visa hur mycket barnen bor hos dig varje månad". 
    Hur gör jag det? Hur bevisar jag det? Jag och sambon tänkte tanken att ringa till dotterns lärare på skolan, hon kan ju meddela att hon är hos mig i princip varje dag. Vi kan också be sambons föräldrar och min syster intyga att barnen är här mestadels, för dom träffar vi flera gånger i veckan.. Är det bevis nog eller måste vi dra in fler? Är det ens på det sättet dom menar att man ska "bevisa att dom bor mestadels här"?

    Vad händer med pappan som ljugit om detta? Att lämna felaktiga uppgifter till försäkringskassan kan ju knappast vara lagligt?!

  • Svar på tråden Pappan ljuger om hur mycket barnen bor hos honom för att slippa underhåll. Hur gå vidare med ärendet?
  • Inte jag

    Har ni smsen kvar? Där han skriver att han vill ha dom varannan helg och när han är ledig? Ta även kontakt med hans jobb och få ut intyg hur mycket han jobbar

  • Anonym (ts)
    Inte jag skrev 2014-09-29 19:46:56 följande:

    Har ni smsen kvar? Där han skriver att han vill ha dom varannan helg och när han är ledig? Ta även kontakt med hans jobb och få ut intyg hur mycket han jobbar


    Nej jag har inte smset kvar, är duktig på att radera sms från allt och alla. 

    Hans arbetsgivare va en bra ide, för saken är den att jag gick på min mammaledighet (bebis i magen ) i samma veva som vi kom överens om det här. Så den stora tjejen har bara varit i skolan 8-13 varje dag och den yngsta på sina 15 timmar i veckan på dagis.. jag menar, om han påstår att han har dom varannan vecka så använder han sig ju i så fall inte av dagis och fritids när han jobbar.. vart har han barnen då? Kan ju bli intressant att se hur han bevisar det. :-P Han jobbar väldigt mycket, minst heltid. Han betalar ju heller ingen förskoleavgift till kommunen nu eftersom barnen bor hos mig. Jag betalar inget heller eftersom både skola och 15 timmars barn på dagis är gratis.
  • Anonym (Nej)
    HejsanSvejsanHallojsan skrev 2014-09-29 20:37:00 följande:

    Mamman till min pojkvän har räknat ut det snyggt; hon har 51%, pappan har 49% - mamman får då hela barnbidraget och underhåll.


    Vännen, så funkar det inte. Antingen ljuger din pojkvän för dig eller så är han för lat för att kontrollera hur saker fungerar.
  • HejsanSvejsanHallojsan
    Anonym (Nej) skrev 2014-09-29 20:40:25 följande:

    Vännen, så funkar det inte. Antingen ljuger din pojkvän för dig eller så är han för lat för att kontrollera hur saker fungerar.


    Vännen, det är avtal på detta. Har läst det själv.
  • Brumma
    HejsanSvejsanHallojsan skrev 2014-09-29 20:55:03 följande:
    Vännen, det är avtal på detta. Har läst det själv.
    HD fastslog i en dom -98 att barn boende enbart en tredjedel hos den ena föräldern inte bor växelvis, annars är det växelvis. Gränsen går alltså inte exakt vid 50%...

    books.google.se/books&pg=PA506&lpg=PA506&dq=gräns+växelvis+boende&source=bl&ots=J6oppMEJyN&sig=WKSAxLG0L6ePWAlRKxBvvn1kniE&hl=sv&sa=X&ei=-6gpVNGQAqndywPdmILYBg&ved=0CCYQ6AEwBA

    Enligt försäkringskassan så går gränsen för växelvist boende på 12 dagar.

    Så har din sambo och hans ex skrivit avtal bör han nog titta över det där, för det finns inget lag som stödjer det.
  • Tow2Mater
    HejsanSvejsanHallojsan skrev 2014-09-29 20:37:00 följande:

    Mamman till min pojkvän har räknat ut det snyggt; hon har 51%, pappan har 49% - mamman får då hela barnbidraget och underhåll.


    Varfor utgår underhåll? Det får man väl normalt inte vid växelvis boende?
  • HejsanSvejsanHallojsan
    Brumma skrev 2014-09-29 20:58:22 följande:

    HD fastslog i en dom -98 att barn boende enbart en tredjedel hos den ena föräldern inte bor växelvis, annars är det växelvis. Gränsen går alltså inte exakt vid 50%...

    books.google.se/books&pg=PA506&lpg=PA506&dq=gräns+växelvis+boende&source=bl&ots=J6oppMEJyN&sig=WKSAxLG0L6ePWAlRKxBvvn1kniE&hl=sv&sa=X&ei=-6gpVNGQAqndywPdmILYBg&ved=0CCYQ6AEwBA

    Enligt försäkringskassan så går gränsen för växelvist boende på 12 dagar.

    Så har din sambo och hans ex skrivit avtal bör han nog titta över det där, för det finns inget lag som stödjer det.


    Ja, EN dom, från -98.

    De har också en DOM, samt ett avtal.
    Tow2Mater skrev 2014-09-29 21:00:29 följande:

    Varfor utgår underhåll? Det får man väl normalt inte vid växelvis boende?


    Jag och pappan betalar till mamman.
  • Anonym (K)
    HejsanSvejsanHallojsan skrev 2014-09-29 20:37:00 följande:

    Mamman till min pojkvän har räknat ut det snyggt; hon har 51%, pappan har 49% - mamman får då hela barnbidraget och underhåll.


    Men varför får mamman underhåll och hela barnbidraget när barnet bor växelvis?
  • HejsanSvejsanHallojsan
    Anonym (K) skrev 2014-09-29 21:13:36 följande:

    Men varför får mamman underhåll och hela barnbidraget när barnet bor växelvis?


    Barnen bor inte växelvis. Vi har alla lov samt alla veckor under sommaren utom 1.

    De är här varannan långhelg ungefär.
Svar på tråden Pappan ljuger om hur mycket barnen bor hos honom för att slippa underhåll. Hur gå vidare med ärendet?