• avocadoo

    Bjuda hela klassen på lekland?

    Min son fyller 6 år snart och jag har börjat fundera på födelsedagskalas åt honom. Vi är trångbodda och sonen önskar själv ett kalas på lekland, vilket då passar perfekt.

    Sen kommer den svåra frågan om vilka som ska bjudas in? Sonen har hoppat mycket mellan olika kompisar sedan han började i augusti. Han har inget "gäng" direkt i skolan som han leker med och därför funderar vi nu på att bjuda hela klassen på 25 barn, så att ingen blir glömd? 

    För- och nackdelar med detta? Tar vi oss vatten över huvudet om vi bjuder en hel förskoleklass?

    Vi har valt ett lite mindre lekland och att kalaset börjar direkt vid öppning för att det ska bli lättare att hålla koll på de små. Ska vi skriva i inbjudan att föräldrar är välkomna att stanna under kalaset? 

  • Svar på tråden Bjuda hela klassen på lekland?
  • Duckan

    Med så många barn är det nog tacksamt om några föräldrar stannar tror jag. Vi skulle uppskatta det i alla fall.

  • avocadoo

    Om vi skriver i kortet att för det finns kaffe för föräldrarna så kanske vissa väljer att stanna? :) 

  • Duckan

    Javisst, så kan det bli. Vet inte hur långt det är till leklandet, men några tycker säkert att det är skönt att sitta ner och ta en kaffe istället för att åka fram och tillbaka.

  • pigglet

    Bjuda 25 barn till lekland? Svindyrt är min spontana tanke, det kostar väl typ 150 kronor/barn?

    Barnen är fortfarande rätt små, ni kanske inte heller känner dem så väl? Jag skulle absolut vilja att det stannade kvar en hel del föräldrar. Och de som lämnar måste skriva upp mobilnummer som man snabbt kan nå dem på, om något skulle hända.

    Antingen skulle jag förmodligen bjuda "alla tjejer/killar" i klassen. Eller ha kalaset utomhus, göra upp en eld, ordna skattjakt osv (vi har nästan alla kalas ute, sommar som vinter).
    Alternativt hyra en gympasal på någon skola.

  • marmik

    Som någon sa - har ni pengar till det så visst... tänker ni bjuda de föräldrar som stannar också eller har ni tänkt att de får betala själva?

  • avocadoo
    pigglet skrev 2014-09-30 21:17:22 följande:

    Bjuda 25 barn till lekland? Svindyrt är min spontana tanke, det kostar väl typ 150 kronor/barn?

    Barnen är fortfarande rätt små, ni kanske inte heller känner dem så väl? Jag skulle absolut vilja att det stannade kvar en hel del föräldrar. Och de som lämnar måste skriva upp mobilnummer som man snabbt kan nå dem på, om något skulle hända.

    Antingen skulle jag förmodligen bjuda "alla tjejer/killar" i klassen. Eller ha kalaset utomhus, göra upp en eld, ordna skattjakt osv (vi har nästan alla kalas ute, sommar som vinter).
    Alternativt hyra en gympasal på någon skola.


    Vi bor i lägenhet med tråkig gård så tyvärr är inte utkekalas något för oss: annars vore ju det helt perfekt!

    Dyrt? Ja rätt så, men jag tycker att det är mycket värt att slippa baka, städa och handla med tre småbarn...
  • avocadoo
    marmik skrev 2014-09-30 21:24:53 följande:

    Som någon sa - har ni pengar till det så visst... tänker ni bjuda de föräldrar som stannar också eller har ni tänkt att de får betala själva?


    Vi tänkte isåfall köpa termosar med kaffe vilket man tydligen kan göra på detta lekland... Känns lite snålt att inte bjuda föräldrarna på något alls om man vill att de ändå ska stanna ;)
  • Duckan

    marmik, de lekland vi varit på (i Stockholm) betalar endast lekande barnen och inte de vuxna.

  • ride the lightning

    Min 6-åriga dotters klasskamrat hade kalas i helgen för hela klassen. De hade hyrt skolans gympasal för 160:-/h. Kalaset varade i två timmar och barnen hade jättekul. Föräldrarna hade förberett fika och tagit fram redkap såsom plintar, mattor, lianer, ringar mm. Tyckte det var ett superbra och billigt alternativ till lekslott där vi också haft kalas och tror vi kommer göra likadant inför nästa kalas

  • strojes

    Kolla med läraren eller de andra föräldrarna om det är något/några barn som fyller i närheten så kan ni ju i så fall ha kalaset ihop och då blir det ju automatiskt ett par extra vuxna som hjälper till.

  • soligt

    Behöver inte vara på gården, bäst är nog ett trevligt friluftsområde med grillplats el


    avocadoo skrev 2014-09-30 22:17:11 följande:

    Vi bor i lägenhet med tråkig gård så tyvärr är inte utkekalas något för oss: annars vore ju det helt perfekt!

    Dyrt? Ja rätt så, men jag tycker att det är mycket värt att slippa baka, städa och handla med tre småbarn...


  • soligt

    Vad hände där? Vad som skulle stå var: Behöver inte vara hemma på gården, kan vara ett trevligt friluftsområde med grillplats tex

  • avocadoo

    Bokade leklandet idag, så nu är det iaf bestämt att det blir där och det känns skönt :)

    Sedan får jag fortsätta klura på inbjudningarna, men ser ut som att vi bjuder hela klassen 

  • Gustie

    Vi bjöd hela sonens klass till ett lekland när han fyllde 7 år, det är ingen stor klass så det blev väl ca 16 barn som kom till slut.

    Det fanns några föräldrar som stannade kvar, men de satt bara och fikade så man hade ingen hjälp av dem direkt, vilket vi inte hade bett om heller.

    Men barnen hade jätteroligt och skötte sig själv, det var bara när det var matdags som vi fick gå ut och se till så att alla kom in i rummet och åt.

    Sen gick man en runda där då och då för att se till att alla hade det bra.

    Lycka till!


    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
Svar på tråden Bjuda hela klassen på lekland?