• kotten86

    Hårbottens problem,hjälp!

    Har problem med min hårbotten. Först sved det och  gjorde ont vid hårfästerna som ligger närmast pannan, samt mjäll,klåda. Dock ingen rodnad eller så. Dock kunde det komma upp skårpa för man kliar ju^^


    Gick till en hudläkare som sa utan att titta i hårbotten att jag skulle köra mjällschampoo som tar bort svamp ur hårbotten(ketokonazol )


    Köpte det och körde det. Nu är min hårbotten dubbelt så torr,kliar ännu mer och ännu mer känslig.


    Så gah vad ska man ta för att behandla problemen?


     

  • Svar på tråden Hårbottens problem,hjälp!
  • Sjödin

    Det absolut viktigaste är att du inte kliar, hårbotten är så känslig så skorpor i hårbotten kan göra så att man får kala partier.

    Prova använda någon fet hårinpackning eller liknande, alternativt gå till en frisör, dom brukar ha sett det mesta i hårväg (y)

  • yanni

    Hej svårt att veta vad de kan vara då jag inte ser hur de ser ut.

    Jag jobbar som frisör och vet att olika produkter kan orsaka klåda och mjällliknande problem.

    Som sagt svårt att veta när man inte ser men testa neccin schampo från grazette( för hårbotten problem) den ligger på ca 170 kr flaskan beroende på vart du bor eller handlar är verkligen värd de pengarna dock då de är min bästsäljande produkt eller satsa på produkter som är lite mer ekologiska då de är snällare ämnen i de produkterna.

  • Ekosnygg

    Hej, svårt att säga utan att se men det låter som du haft någon produkt i som inte din hårbotten gillar. Oftast när det börjar bli kallare så torkar hårbotten ut. Jag själv använder jojobaolja när min hårbotten krånglar. Den funkar som så att den återställer balansen på din hy/ hårbotten. Så det hjälper både mot torr hårbotten samt fet hårbotten. Här kan du läsa mer om jojobaolja

    Jobbar i en butik som säljer jojobaolja

  • Fjärilslarv

    vad gör du med torr hud som kliar, jo du smörjer in. Smörj in din hårbotten med olja eller hårbottengel. När jag har inpackning t ex har jag alltid det i hårbotten med.

  • hanna_91

    Jag använder ett helt naturlig schampoo med aloe vera som är sjukt bra, finns även för känslig hårbottnen m.m. Köpte den på en salong vid davidshallsgatan. Håret blir sjukt mjukt och att vara medveten att produkten är naturlig gör det bara tusen gånger bättre. Rekommenderas starkt! 

  • JazzKermit

    Uppsök en bra hudläkare? Hitta något naturligt och snällt schampoo och undvik stylingprodukter. Just nu använder jag ett schampoo från Maria Åkerberg men det finns många bra snälla märken, hoppas att du får rätt på det snart!

  • kotten86

    Den hudläkare jag var hos sa att en hudläkare inte kan nåt om hårbottens problem.

    Ska tillägga: att hårbotten blev väldig illa behandlat. Var hos frisören som blekte håret. Krävdes 3besök för att dom missfärgade håret, detta på 1 vecka. På 3 besöket så brände det i min hårbotten och jag tappade lite hår. Sen dess har mitt hårbotten varit snustorr. Gått 2 månader nu sen jag var hos frissan.

    Övriga håret har jag kört hårinpackningar så att de blir mjuk och det har ju funkat. Kör i vanliga fall schampoo,balsam och hårinpackning som Jag köper hos frisören som är anpassat för skadat hår.

    Igår så testade jag olivolja i hårbotten och på längderna. ( eftersom det där svampmedelet torkade också ut håret på längderna).

    Efter 1timme så var hårbotten torr igen och håret, det sög åt sig av allt.

    Så ja nog är det torrt alltid.

    Var skeptisk när ja la i det då det såg så himla fett ut.

    Så får väl köra 2gge i veckan med olivolja tills hårbotten är back igen.

    Håret blev otroligt glansigt och fick volym igen, hårbotten är fortfarande torr på vissa ställen. Men så det funkade i alla fall:)

  • JazzKermit

    Oj, ja då är det kanske inte så konstigt att hårbottnen inte är så glad! Men skum läkare, måste fråga min hudläkare om vem som hon tycker ska veta saker om huden på huvudet... :/ Sen är det ju inte säkert att produkter som är bra för skadat hår är bra för skadad hårbotten. Men

  • Tihi

    För mig funkar parfymfritt schampo när hårbotten börjar klia och jag inte verkar tåla några schampon alls. Då kör jag det i några månader och sen kan jag återgå till vanliga schampon igen. 

  • london

    Jag har haft jättemycket problem med hårbotten, den kliar och är torr varje höst/vinter i flera år. Testat olivolja (mitt tunna fina hår blir bara fett även om jag schamponerar två ggr efteråt), flera frisörschampon, att duscha mindre (håller inte länge då mitt hår blir fett o lortigt snabbt), Sen upptäckte jag detta schampo: www.lyko.se/four-reasons/four-reasons-healing-shampoo och det är verkligen det enda som faktiskt hjälpt min hårbotten.  

  • CinnamonGirl

    Testa att använda sulfatfritt schampoo. Det är sulfaterna som torkar ut både hår och hårbotten.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Snutten6

    Olja in hårbotten varje kväll.
    Har samma problem som du.
    Använder lite olika " vanliga " oljor, inte matoljor.
    Ibland låter jag en god vän massera in riktigt fet kräm, fårfett, sälolja eller Helosan. värmer detta i vattenbad så det blir nästan rinnande.
    Tar med en kort kort pensel och slabbar på.

    Det är sååå skönt, men kladdigt.

Svar på tråden Hårbottens problem,hjälp!