• Anonym (Ok?)

    Är det ok att kopiera biblioteksboken i det här fallet?

    Min dotter har lånat en bok på biblioteket som hon älskade och som vi sedan upptäckte var del 1 i en serie där biblioteket inte hade några fler böcker.

    Efter att ha sökt på nätet så har jag nu lyckats hitta 7 av de 8 böckerna så att jag kan köpa de begagnat. Jag har också lyckats hitta den sista boken på ett bibliotek i en annan kommun och tänkte åka dit och låna den när vi kommer till den delen.

    Jag skulle ju gärna vilja ha alla böckerna då jag tror att hon kan vilja läsa serien igen och också till hennes lillebror när han blir större. Är jag helt fel ute om jag ställer mig och kopierar den åttonde boken och får den på det sättet? Att kopiera den är helt klart dyrare än att köpa (har betalat 15-25 kr styck för de jag köpt) så det är inte snålhet som ligger bakom.

    Är också orolig att den helt enkelt ska försvinna från biblioteket. Jag har sökt på hela Stockholms län och den finns i ett exemplar på ett bibliotek. Hela serien finns inte på något bibliotek och den går inte att köpa i någon bokaffär. Så risken är ju rätt stor att den inte kommer att gå att få tag på så länge på biblioteken heller.

    Sedan så vet jag ju att man inte får kopiera böcker och jag vill gärna vara noga med sådant. Men om den inte finns att köpa någonstans och inte heller är lätt att få tag på via biblioteket så känns det som att jag måste göra det för att kunna försäkra mig om att alls kunna läsa den framöver.

    Så är det ok rent moraliskt att kopiera den i det här fallet?

  • Svar på tråden Är det ok att kopiera biblioteksboken i det här fallet?
  • Stårschan

    Lite tveksamt, men det är ju i alla fall ett betydligt bättre alternativ än att låna boken och "råka" slarva bort den.

    Men avvakta tills du vet om barnen verkligen vill läsa alla böckerna, och håll ögonen öppna på Tradera och loppisar några år framöver.

  • sportpappa

    Det är fel både juridiskt och moraliskt att kopiera boken.

    Skriv istället här vilken bok det gäller så kan säkert någon hitta den åt dig.

  • Stårschan

    Är det verkligen moraliskt fel att kopiera en bok som inte längre går att köpa? Jag vet faktiskt inte om jag håller med om det.

  • sportpappa
    Stårschan skrev 2014-09-30 13:04:39 följande:

    Är det verkligen moraliskt fel att kopiera en bok som inte längre går att köpa? Jag vet faktiskt inte om jag håller med om det.


    OM nu boken inte går att köpa på något sätt så är det möjligt, men det vet vi inte. Att den inte skulle gå att köpa tvivlar jag på.

    Det går ju alltid att köpa loss den från biblioteket på ett eller annat sätt. Det blir iofs oftast ganska dyrt eftersom biblioteksböcker har ett högre pris, men enligt TS så är det inte av snålhet som hon vill kopiera så då är nog det högre priset överkomligt.
  • BCH52

    Fram till 1juli 2005 fick man kopiera även hela böcker för enskilt bruk, sedan stranades det åt för att komma åt dem omfattande kopieringen av studentlitteratur, så nu får man inte längre kopiera hela böcker. Men jag tror inte att du åker dit på det om du kopierar själv. Proffesionella koperingsföretag. skulle inte åta sig uppdraget.

    Du kan få göra det om du får tillstånd från författaren/den som har upphovsrätten. Ta kontakt med förlaget, om det unte finns längre så ta kontakt med Författarförbundet för att få hjälp med vem som äger rättigheterna.

  • hännrick

    Vad säger ditt eget samvete om det?

    Hade jag införskaffat del 2-7 i serien så skulle jag inte ha dåligt samvete om jag kopierade bok 1 för att ha tllls tills jag kunde köpa ett exemplar., men nu är det dig det handlar om, inte mig.

  • Stårschan

    Visst. Men om boken inte finns i nytryck så skulle den ju försvinna totalt från den lokala marknaden om TS lyckas få köpa loss bibliotekets enda exemplar, och det är väl ingen betjänt av?

    Men vid det här laget har jägaren i mig vaknat, och jag är väldigt nyfiken på vad det rör sig om för bok. Kanske har jag den i bokhyllan och kunde tänka mig att skicka den till TS?

  • hännrick

    Tanken var nog inte att köpa bibliotekets exemplar utan att börja finkamma boklådor och antikvariat (på stan och på nätet)

Svar på tråden Är det ok att kopiera biblioteksboken i det här fallet?