• Anonym (Tappat aptiten)

    Glömmer bort att äta - ge mig era tips på snabb och enkel mat!

    Hej!

    Jag har en bebis på fem veckor som jag helammar. Efter förlossningen har jag börjat slarva med kosten, jag äter för lite eftersom jag glömmer bort att äta! Det kanske låter urdumt, men det beror på att bebisen givetvis går före mina behov. Hon vill mest ammas hela tiden, eller ligga i famnen/bäras. Hon blir ledsen när hon måste ligga själv. Sambon jobbar i annan stad och är borta 7-19 varje dag, jag har därmed ingen avlastning under den tiden.

    När jag äter så lite leder det till att jag tappar aptiten, så det blir en ond cirkel. När jag väl äter slänger jag i mig något snabbt, typ en risifrutti, någon frukt, turkisk yoghurt med cashewnötter, lite hallon blandat med andra frukter, keso med tomat.. Vanlig mat hinner jag i princip aldrig äta.

    Har ni några tips på mat som jag skulle kunna köpa hem, som går fort att slänga ihop och är näringsrik? Helst inget som måste lagas då det som sagt inte direkt finns tid till det.

    Jag MÅSTE skärpa mig och äta mer, har alltid varit noga med att äta mycket då jag är väldigt smal och lätt tappar för mycket vikt.

    Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Glömmer bort att äta - ge mig era tips på snabb och enkel mat!
  • Anonym (.)

    Gör storkok till en massa matlådor och frys in när karln är hemma! Då är det bara att ta fram och mikra och äta direkt ur lådan. Det blev min räddning när jag hade en nyföding. Då blir det ju bra och varierad mat också.
    Sånt som jag gjorde var lasagne, gratänger, biffar med ris, crepes, pasta med såser, grytor o.s.v. Allt med en grönsaksportion till.

  • Anonym (Tappat aptiten)
    Tines skrev 2014-09-30 16:32:41 följande:

    Men herregud, du MÅSTE äta, annars tappar du näringen i bröstmjölken.


    Fast det där är en sanning med modifikation. Om jag inte skulle äta ett dugg eller extremt ensidigt så, ja. Men kroppen är smart och mjölken får den näring som behövs, den som får brist däremot och mår dåligt i slutändan är jag (både läkare och bvc-sköterska har informerat mig om detta). Bebis mår bra och har gått upp med ca 250 gram i veckan :)
  • Anonym (Tappat aptiten)
    Anonym (.) skrev 2014-09-30 16:34:26 följande:

    Gör storkok till en massa matlådor och frys in när karln är hemma! Då är det bara att ta fram och mikra och äta direkt ur lådan. Det blev min räddning när jag hade en nyföding. Då blir det ju bra och varierad mat också.

    Sånt som jag gjorde var lasagne, gratänger, biffar med ris, crepes, pasta med såser, grytor o.s.v. Allt med en grönsaksportion till.


    Ja det är smart! :)
  • Maria 380

    Saker som går väldigt snabbt att slänga ihop är ju t ex spenatsoppa, grön ärtsoppa eller tomatsoppa tillsammans med vitlöksbröd som man stoppar in i ugnen. Pasta med tomatsås och ost. Färdig ravioli med någon sås till. Ugnspannkaka med eller utan bacon. Hamburgare eller korv med bröd. Sallad av något slag (t ex grekisk) tar ju inte heller så lång tid att slänga ihop. Man kan ha färdigsköljd salladsblandning på påse för att slippa ett moment.

  • Tow2Mater

    Frysta gronsaker kan lätt tillagas portionsvis i micron; serveras med fordel till den frysta färdigrätten.

Svar på tråden Glömmer bort att äta - ge mig era tips på snabb och enkel mat!