• Anonym (Tjej)

    Vad tycker ni om dessa namn..?

    Lion Stoire Dess Vida.
    Isolde Milia Dess Vida.

    Jag väntar tvillingar, en kille och tjej som ska komma om 2 månader och vi klurar fortfarande på namn..
    Dess Vida kommer vi heta när vi gifter oss så vad tycker ni..? 

  • Svar på tråden Vad tycker ni om dessa namn..?
  • Anonym (.....)

    Det låter som om föräldrarna är mycket, mycket unga ;) och bor i ett område där övriga barn heter cewinh, starlajt, neo och Liam. Om jag ska vara helt ärlig..

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (.....) skrev 2014-09-30 17:01:47 följande:

    Det låter som om föräldrarna är mycket, mycket unga ;) och bor i ett område där övriga barn heter cewinh, starlajt, neo och Liam. Om jag ska vara helt ärlig..


    Nja, unga är vi väl. 21 år. Men jag är inte så mycket för ''hittepånamn'', eller ja vissa kan ju funka men inte om det blir för mycket liksom. Konstiga stavningar etc. Min kille är från Skottland och jag kommer ursprungligen från Chile så det kanske förklarar lite. Tycker dock inte våra namn är sådana konstiga hittepånamn.

    Men tack för ditt svar :) 
  • Anonym (Mia)

    Inga fina namn, enligt mig.

    Låter, som föregående talare skrev, som att området Ni bor i har många Ninja, Leeloo, Nutte, Dutte...

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Mia) skrev 2014-09-30 17:10:53 följande:

    Inga fina namn, enligt mig.

    Låter, som föregående talare skrev, som att området Ni bor i har många Ninja, Leeloo, Nutte, Dutte...


    Okay, är som sagt inte så mycket för hittepånamn. Enda namnet jag kan tycka låta lite hittepå är väl Storie, dock har alla namnen betydelse för oss :)
  • Detoxtjejen

    Berätta vad namnen betyder för er! Då är det lättare att lämna en åsikt.

    Jg tycker att Isolde är bra, ett etablerat namn, men varför inte välja även pojknamnet ur den klassiska litteraturen? T ex Dante?

  • Anonym (.....)

    Tycker ni om namnen så ska ni köra på dom! :) Ni behöver inte bry er om vilken uppfattning andra får om er familjs sociala status, det viktiga är ju att barnen blir vettiga vuxna :)

  • Anonym (Tjej)
    Detoxtjejen skrev 2014-09-30 17:21:19 följande:

    Berätta vad namnen betyder för er! Då är det lättare att lämna en åsikt.

    Jg tycker att Isolde är bra, ett etablerat namn, men varför inte välja även pojknamnet ur den klassiska litteraturen? T ex Dante?


    Jaa, kanske skulle skrivit det direkt! Men men :)

    Lion eftersom både jag och pappan har lejon som stjärntecken. Storie, finns en liten saga bakom det. Min killes farfar farfar osv, långt tillbaka alltså var sjöman. Hans namn var Henry och berättade och skrev ner en massa sjöhistorier så han blev kallad Henry Storie, vi har även kvar dessa historier idag. Han var som en slags hjälte för min kille när han växte upp och fick dessa sagor berättade för sig. 

    Isolde tycker jag är superfint och har alltid velat döpa min första flicka till det. Milia hette min syster så det betyder mycket för mig :) 
  • JTo

    Är Dess Vida efternamn? Jag gillade Isolde Milia men inte Lion, hur uttalas Stoire?

  • Anonym (*)

    Hur uttalas pojknamnen? Flicknamnen tycker jag är passerar för vanliga. Lion tycker jag är finare om det uttalas med svenskt i än som engelskans lejon. Alltså uttala det Líon så känns det mer ok. Uttalas Storie som Story på engelska, eller Stor-i-e, eller Stoar á la franskan Victoire? Det är väl inte tilltalsnamnet ändå så va fan, det var en fin bakgrundshistoria ni har till namnet, så kör på det ni vill.

  • Anonym (*)

    Tycker också, vilket kanske är orättvist förvisso, att namnen känns mindre trashiga just för att det finns ett inte Svensson-efternamn, och blir ännu mindre så om barnen dessutom inte ser helt blonda och blåögda ut. Kanske är omvänd rasism hos mig eller något, men ja, det känns mer ok med en Líon Dess Vida än en Líon Olsson.

  • Detoxtjejen
    Anonym (Tjej) skrev 2014-09-30 17:37:19 följande:

    Jaa, kanske skulle skrivit det direkt! Men men :)

    Lion eftersom både jag och pappan har lejon som stjärntecken. Storie, finns en liten saga bakom det. Min killes farfar farfar osv, långt tillbaka alltså var sjöman. Hans namn var Henry och berättade och skrev ner en massa sjöhistorier så han blev kallad Henry Storie, vi har även kvar dessa historier idag. Han var som en slags hjälte för min kille när han växte upp och fick dessa sagor berättade för sig. 

    Isolde tycker jag är superfint och har alltid velat döpa min första flicka till det. Milia hette min syster så det betyder mycket för mig :) 


    Jag förstår. Alltid roligt när det finns en tanke med ett namn. Lion är dock ett namn som jag tycker stigmatiserar sin bärare; folk kommer på förhand tänka att det är en kille som ska ställa till problem. Leo tycker jag personligen inte alls har den klangen och betyder ju också lejon.
  • Anonym (Huvva!)

    Ärligt? Mer hittepå kan det knappt bli. Fula som rackarn och bäddat för mobbing. VIDA är f.ö ett skogsbolag.

  • Seven Costanza

    Isolde är det enda som är fint tycker jag. De andra är konstiga. Eftersom efternamnen också är ovanliga i Sverige (jag förstod inte att det var efternamn) så hade valt enklare förnamn.

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (*) skrev 2014-09-30 17:46:43 följande:

    Hur uttalas pojknamnen? Flicknamnen tycker jag är passerar för vanliga. Lion tycker jag är finare om det uttalas med svenskt i än som engelskans lejon. Alltså uttala det Líon så känns det mer ok. Uttalas Storie som Story på engelska, eller Stor-i-e, eller Stoar á la franskan Victoire? Det är väl inte tilltalsnamnet ändå så va fan, det var en fin bakgrundshistoria ni har till namnet, så kör på det ni vill.


    Japp, Lion med svenskt uttal, tycker det är finast. Storie som i Stor-i-e. :)
    Anonym (Huvva!) skrev 2014-09-30 20:03:44 följande:

    Ärligt? Mer hittepå kan det knappt bli. Fula som rackarn och bäddat för mobbing. VIDA är f.ö ett skogsbolag.


    Jaa.. Jag kan ju knappast hjälpa vad jag heter i efternamn. Förstår inte riktigt hur namnen kan ses som hittepånamn, möjligtvis Storie. Man behöver dock inte vara så otrevlig...
  • Anonym (*)

    Jag gillar dem faktiskt, och jag ogillar allt vad "liam, tindra, engla, glimra"-etc. nynamn heter. Jag tycker ni ska köra på!:)

  • Anonym (Hu!i)
    Anonym (Huvva!) skrev 2014-09-30 20:03:44 följande:

    Ärligt? Mer hittepå kan det knappt bli. Fula som rackarn och bäddat för mobbing. VIDA är f.ö ett skogsbolag.


    Håller med där. Stackars barn.
  • Anonym (Nej!)

    Hmm... Lion låter ju rätt WT och Isolde tycker jag är ett hemskt namn!

    Eftersom efternamnet är utländskt så borde kanske förnamnen vara lite mer vanliga?

Svar på tråden Vad tycker ni om dessa namn..?