• Anonym (TS)

    Tjuvläsa sambons mejl?

    Hej!
    Misstänker att jag kommer få många påhopp över min fundering (eftersom jag uppenbarligen funderar på att göra det) men jag undrar hur vanligt är det att tjuvläsa sambons mejl/facebook? 

    Saken är den att egentligen är allt bra mellan oss. Vi har varit tillsammans i ca 2år och har ett väldigt odramatiskt förhållande. Egentligen är väl vårat förhållande så bra som ett förhållande bara kan bli, förutom en liten detalj... Hans mobil plingar konstant och varenda gång han sitter på sin facebook lyser inkorgloggan, ofta 3-4 olästa meddelanden. Han svarar aldrig på dom när jag ser på utan vänder alltid bort telefonen eller väntar med att svara till jag befinner mig i ett annat rum. Jag vet att han pratar mycket med sina vänner över telefon och kan inte förstå/tro att dom har så mycket mer att prata om att dom skriver meddelande till varann också.
    Egentligen har jag inte brytt mig så mycket hittills, men nu vill han skaffa barn. Jag har en son sedan ett tidigare förhållande där pappan inte längre är med i bilden. Jag älskar min son över allt annat men tycker det har varit väldigt tungt som ensamstående och vill absolut inte bli ensam med 2, (även om detta skulle bli ett vv barn då denna karl absolut skulle ta sitt ansvar, men det känns ju inte heller optimalt)
    Jag misstänker inte att han är otrogen rent fysiskt eftersom jag tror att jag skulle märka det. Men jag tror däremot att han har ett stort behov av bekräftelse och blir väldigt smickrad, och jag tror att han chattflörtar ganska vilt. Jag tycker inte att det är OK och är rädd för att han en vacker dag, om än det är 5 år fram, kommer ta det till nästa nivå. Jag är vet att jag är egoistisk och att det är kränkande. Finns det någon mer som funderar på samma sak eller har tjuvsnokat?

  • Svar på tråden Tjuvläsa sambons mejl?
  • Anonym (iris)

    Tjuvläs inte, då har du missbrukat din sambos förtroende (och ditt eget).

    (Skulle allvarligt fundera på att avsluta förhållandet om nån gjorde så mot mig.)

  • Mamori

    Fråga vilka han pratar med på facebook? Säg att du är nyfiken utan att verka dömande. Då borde han ju berätta om det inte är något lurt. Det kan ju vara så att de berättar hemliga saker för honom som de inte vill att han ska föra vidare till dig.

  • Anonym (Tjejen)

    Du är inte ensam. Jag har kollat mitt ex, efter att vi gjort slut. Kan som inte låta bli att kolla då och då... Skäms Vill veta om han har någon ny på gång... kollar alltså på facebook, har förstås inte tillgång till hans mobil.

  • Anonym (bass)

    När du läser din sambos mejl eller sms och annat i digital form, där du inte har tillstånd till detta.
    Då är det dataintrång och fängelse finns i straffsatserna. Samt att det i en förlängning kan hamna under stalker-lagen också.

    Så det är inte bara en moralisk fråga.. Det är också en juridisk fråga.. Det bör man vara medveten om.

    Men säkert ganska vanligt.. Skillnaden är väl bara att när en kvinna läser sin mans medelande så är det OK. När en man läser sin kvinnas medelande så ses det mer som att han är jättefarlig.. kontrollbehov, svartsjuka och snart kommer slaget och säkert en psykopat också.. jättefarlig!!

    TS
    Jobba med din självkänsla. Det är där det sitter!!

  • Anonym (...)

    Jag skulle vilja göra samma sak, även om jag vet att det är fel... För en månad sedan fick jag reda på att min man varit otrogen och efter det så har han bytt lösenord på allt och är jättehemlig med telefonen, den plingar liksom din sambos hela tiden och han går alltid iväg och svarar. Han vill inte berätta vilka han pratar med och vad dom pratar om.. Helt tvärt emot hur jag trodde han skulle bete sig=( Innan hade vi automatisk inloggning på vår gemensamma ipad och jag har aldrig varit svartsjuk eller kollat innan, men det här tar död på mig=(

  • Josse112

    Jag skulle gjort det så fort jag fick chansen. Hellre gör jag något som är olagligt än blir förd bakom ljuset. Har man ingenting att dölja, så döljer man heller ingenting.

  • Anonym (bass)
    Josse112 skrev 2014-09-30 19:07:04 följande:

    Jag skulle gjort det så fort jag fick chansen. Hellre gör jag något som är olagligt än blir förd bakom ljuset. Har man ingenting att dölja, så döljer man heller ingenting.


    O andra sidan så kanske man inte tittar bakom dörren OM man inte själv stått där!Flört
  • Anonym (...)
    Anonym (bass) skrev 2014-09-30 20:58:24 följande:

    O andra sidan så kanske man inte tittar bakom dörren OM man inte själv stått där!


    Jo så resonerade jag förut men nu har jag lärt mig att det inte fungerar så. Jag litade på min man naivt mkt och har inte läst ett meddelande med flit, nu däremot så vet jag att bara för att jag är ärlig så är inte andra det.. Det kan finnas saker bakom andras dörrar även om det är tomt bakom min..
  • Anonym (TS)
    Mamori skrev 2014-09-30 17:12:02 följande:

    Fråga vilka han pratar med på facebook? Säg att du är nyfiken utan att verka dömande. Då borde han ju berätta om det inte är något lurt. Det kan ju vara så att de berättar hemliga saker för honom som de inte vill att han ska föra vidare till dig.



    Om jag gör det och han inte svarar ärligt och öppet kommer jag bara ännu mer vilja gå in och tjuvläsa och då känns det som om han kommer vara på sin vakt. I nuläget tror jag inte alls han vet att jag funderar på att göra det. Känns dock inte heller som att han kommer svara ärligt, då skulle han ju inte behöva vända bort telefonen för att svara eller vänta tills jag var i ett annat rum
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tjejen) skrev 2014-09-30 17:13:40 följande:

    Du är inte ensam. Jag har kollat mitt ex, efter att vi gjort slut. Kan som inte låta bli att kolla då och då... Skäms Vill veta om han har någon ny på gång... kollar alltså på facebook, har förstås inte tillgång till hans mobil.


    Jo man är ju för nyfiken. Kan inte han se att du loggat in på hans facebook?
Svar på tråden Tjuvläsa sambons mejl?