• mimmi83

    Min snart 10-åriga son missar oftast toastolen och kissar på golvet, varför?

    Hej,
    Min son fyller 10 år snart. Under många år har han ofta.missat toastolen när han kissar, och allt hamnar på golvet istället.
    Han kissar sittandes.
    Han är frisk, normalstor, inga fysiska eller andra handikapp eller sjukdomar eller funktionshinder. Han har aldrig kissat i ex. sängen eller så. Slutade med blöja i 2-årsåldern.

    Snoppen är väldigt liten, syns bara någon 1-1,5 cm och pungen är också väldigt liten (jämfört med lillebror, andra pojkar har jag inte sett eller tittat på).

    Kan det ha med snoppen storlek att göra?
    Sonen tycker det är jobbigt.
    Har sagt att han ska trycka snoppen neråt när han kissar men vet inte eftersom jag inte har någon snopp själv ;)

    Hjälp?

  • Svar på tråden Min snart 10-åriga son missar oftast toastolen och kissar på golvet, varför?
  • Pajama

    Jag tror det är helt rätt att trycka ner den, styra.
    Om han vore lite mindre kunde du ha tittat hur det går till och varför det blir som det blir, men det kanske han inte vill som 10-åring.

  • Ellie

    Det låter som om det är läge att träffa en barnurolog (be om remiss på vårdcentralen, eller gå till barnmottagning). Inte främst med tanke på att han kissar utanför utan för att om storleken är såpass liten kan det röra sig om mikropenis, eller annan avvikelse. Även att pungen är väldigt liten är bra att få undersökt. Förhoppningsvis är det bara en normalvariant, men jag tycker det kan vara värt att få det undersökt.

  • Flickan och kråkan

    Min mellanson hade samma problem när han var mindre. När han satte sig så hamnade den liksom ovanpå låren nästan. Vi lärde honom hålla ner den och efter ett tag hittade han bra teknik som passade hans kropp när han satt. Han är snart 5,5 och det hamnar i toan. Han måste ju se till att den pekar nedåt....på ett eller annat sätt .

  • Venne
    Ellie skrev 2014-09-30 21:53:54 följande:

    Det låter som om det är läge att träffa en barnurolog (be om remiss på vårdcentralen, eller gå till barnmottagning). Inte främst med tanke på att han kissar utanför utan för att om storleken är såpass liten kan det röra sig om mikropenis, eller annan avvikelse. Även att pungen är väldigt liten är bra att få undersökt. Förhoppningsvis är det bara en normalvariant, men jag tycker det kan vara värt att få det undersökt.


    Håller med... Hellre vid 10 än vid 16 liksom.
  • Kerubmamman

    Jag håller med övriga om att han ska försöka hålla ned snoppen/rikta strålen. Men även att kan det vara aktuellt att kolla upp snoppen hos doktorn. Vet du om han kan dra bak förhuden? 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • viseversa

    Håller med om att han borde få detta kollat. Inte att han kissar utanför utan att han har så liten snopp och pung borde kollas upp.

  • Punkster

    Om det finns nån pappa med i bilden så kanske han kan vara med och kolla sonens "teknik" vid toalettbesöket? Kanske känns bättre för sonen än om mamma gör det? Om den "sticker rakt ut" istället för att hänga nedåt (vilket jag kan tänka mig om den är kort) så får han ju helt enkelt se till att trycka den neråt när han kissar. Hålla i och sikta helt enkelt, precis som han får göra när han står upp och kissar.


    Ang. läkarbesök eller inte så tycker jag varken det ena eller det andra. Precis som för vuxna män så finns det stora variationer i storleken utan att något behöver vara fel. Det är ju funktionen som är det viktiga, inte storleken. Men om du och sonen tycker att det är jobbigt så kan man såklart be en läkare undersöka. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Svar på tråden Min snart 10-åriga son missar oftast toastolen och kissar på golvet, varför?