• Anonym (anonym)

    min sambo är alltid trött

    Jag är sambo och har två små barn. Vi jobbar båda två oregelbundna tider och min sambo har en del nätter på sitt schema.
    Problemet här hemma är att min sambo alltid är trött när vi är hemma och lediga tillsammans. Om vi t.ex. har arbetat på dagen båda två, hämtar barnen på dagis, så hinner jag knappt innanför dörren förrän han måste gå och lägga sig och vila. En halvtimme, säger han, men ofta blir det över en timmes tupplur även om jag ropar och försöker väcka honom om och om igen.

    Jag är också trött på eftermiddagen såklart (vem med småbarn och heltidsjobb är inte det liksom?), men känner att man får passa på att vara med barnen den lilla stund som blir över efter matlagning, middag och annat som ibland måste göras på eftermiddagarna.

    Har ni något tips som kan göra min sambo piggare? Hur hade ni reagerat på om den andre föräldern alltid ville gå och lägga sig under "hell hour"?  Hur brukar ni nattarbetare göra för att lyckas ställa om dygnen?

    Obs! Han har inga fysiska fel, har undersökt saken hos läkare.

    Även på lediga dagar är han trött. Ibland har det hänt att han har somnat ifrån barnen när han har varit ensam hemma med dem.
    Det känns som om det kvittar om han har jobbat dag, natt eller varit ledig hela dagen. Han är alltid den tröttaste mannen i världen ändå.

  • Svar på tråden min sambo är alltid trött
  • Anonym (kic)

    ellerr så tar du och hinner före honom, innan han går och lägger sig och vilar så gör du det så får han se hur jobbigt det är för en person att dra hela lasset

    hans trötthet är inte viktigare än din och hans mående ska inte alltid prioriteras på din bekostnad, turas om istället och ta varannan dag om han ine går med på det så pröva ett par gånger att lägga dig och vila innan honom så kanske poletten trillar ner

  • Emmask
    Anonym (kic) skrev 2014-10-01 03:37:13 följande:

    ellerr så tar du och hinner före honom, innan han går och lägger sig och vilar så gör du det så får han se hur jobbigt det är för en person att dra hela lasset

    hans trötthet är inte viktigare än din och hans mående ska inte alltid prioriteras på din bekostnad, turas om istället och ta varannan dag om han ine går med på det så pröva ett par gånger att lägga dig och vila innan honom så kanske poletten trillar ner


    Precis min tanke!!
  • Anonym (En tanke)

    Det finns ju sjukdomar som gör att man blir sjukligt trött, det hade kanske varit bra att kolla upp det innan man försöker straffa honom..

  • asta66
    Anonym (En tanke) skrev 2014-10-01 06:50:42 följande:

    Det finns ju sjukdomar som gör att man blir sjukligt trött, det hade kanske varit bra att kolla upp det innan man försöker straffa honom..


  • MsM84

    Har han olika tider varje dag så han inte hinner få en bra sovrutin? Sover han tillräckligt på nätterna?

  • Anonym (kolla hälsan)

    Be honon ta olika prover skölkörtel prover

    D vitamin osv uteslut flrst fysiska åkommer sedan prata med honom om han mår bra

  • Anonym (n)

    mitt ex hade det så under en period. Jag fick ta hand om middagslagning och barnen. När han hörde att det var dags för kvällsmat kom han ut från sovrummet och sa "oj, är klockan redan så mycket?" Då kunde han sovit allt mellan 1-3 timmar direkt efter jobbet. I hans fall var det helt klart kopplat till tunga saker på jobbet.

    Har du pratat med honom om hur han har det på jobbet? Han kanske sover dåligt pga oro tex. 

  • Anonym (Wildrat)

    Tuppluren kan vara en bov också. Sover han för länge på eftermiddagen är han kanske inte tillräckligt trött på kvällen och lägger sig för sent alt sover dåligt...

  • Anonym (kic)
    Anonym (En tanke) skrev 2014-10-01 06:50:42 följande:

    Det finns ju sjukdomar som gör att man blir sjukligt trött, det hade kanske varit bra att kolla upp det innan man försöker straffa honom..


    straffa? så du menar han straffar ts då som är lika trött

    och kanske han själv också har ett ansvar att gå och kolla upp om han är sjuk om han är så trött att det är ett problem, eller ska ts vara mamma åt honom också, han är väl vuxen eller hur?
  • Anonym (En tanke)
    Anonym (kic) skrev 2014-10-01 14:30:53 följande:
    straffa? så du menar han straffar ts då som är lika trött

    och kanske han själv också har ett ansvar att gå och kolla upp om han är sjuk om han är så trött att det är ett problem, eller ska ts vara mamma åt honom också, han är väl vuxen eller hur?
    Med "straffa" menade jag det någon skrev att TS skulle gå och lägga sig innan han hann.. Såklart är det hans ansvar och han borde redan ha kollat upp det.. Men TS får kanske ge honom en extra spark där bak :)
  • Anonym (kic)
    Anonym (En tanke) skrev 2014-10-01 15:17:49 följande:
    Med "straffa" menade jag det någon skrev att TS skulle gå och lägga sig innan han hann.. Såklart är det hans ansvar och han borde redan ha kollat upp det.. Men TS får kanske ge honom en extra spark där bak :)
    det var jag som skrev det men om du anser det vara 'straffa' så måste du samtidigt anse at tmannen straffar ts som lämnar öber allt ansvar på henne fast hon också är liak trött, han straffar ju henne i dubbel bemärkelse

    är det at tstraffa genom att begära att man delar lika? att ts får vila varannan dag?

    ts ska alltså ine få vila, hon 'staffar sin man' om hon gör exakt samma sak som honom och hon ska dessutom lösa problemet med hans trötthet istället för at than tar tag i det, det låter ju logiskt och rättvist men tyvärr är det alltför vanligt att det ska daltas med vuxna män

  • Anonym (kic)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-10-01 07:59:54 följande:

    Tuppluren kan vara en bov också. Sover han för länge på eftermiddagen är han kanske inte tillräckligt trött på kvällen och lägger sig för sent alt sover dåligt...


    ja det är ju inte så konstigt

    se på barn som sover för länge på dagen och sen inte kan somna på kvällen, samma sak med sambon, han får hålla sig vaken så kan han somna lättare på kvällen, det är ju inte konstigt att han får svårt att sova om han redan har sovit udner dagen
Svar på tråden min sambo är alltid trött