• Anonym (Frågetecken)

    Delad vårdnad och varannan vecka, ska jag betala ALLT?!

    Jag och mitt ex har gått från att jag har sonen varje vecka och ha varannan helg till varannan vecka.

    I och med detta så har han slutat betala underhåll, självklart vilket för övrigt knappt fungerade eftersom jag alltid fick tjata och han låg alltid efter.

    Men nu är det varannan vecka.. jag får fortfarande hela barnbidraget.. men jag får också betala ALLT, vi gjorde upp att vï skulle dela på alla kostnader men han har aldrig pengar så jag får betala fritids, aktiviteter, kläder, ny jacka och skor.. ja allt.. det börjar bli lite pengar även fast jag har hittat en del av grejerna begagnat..

    Hur gör ni? Han har aldrig pengar och vill att jag ska ta hand om allt som ska köpas till grabben.

  • Svar på tråden Delad vårdnad och varannan vecka, ska jag betala ALLT?!
  • asta66
    Anonym (Frågetecken) skrev 2014-10-01 07:29:50 följande:

    Jag och mitt ex har gått från att jag har sonen varje vecka och ha varannan helg till varannan vecka.

    I och med detta så har han slutat betala underhåll, självklart vilket för övrigt knappt fungerade eftersom jag alltid fick tjata och han låg alltid efter.

    Men nu är det varannan vecka.. jag får fortfarande hela barnbidraget.. men jag får också betala ALLT, vi gjorde upp att vï skulle dela på alla kostnader men han har aldrig pengar så jag får betala fritids, aktiviteter, kläder, ny jacka och skor.. ja allt.. det börjar bli lite pengar även fast jag har hittat en del av grejerna begagnat..

    Hur gör ni? Han har aldrig pengar och vill att jag ska ta hand om allt som ska köpas till grabben.


    Sök om ensam vårdnad.
  • LaLola
    Anonym (Frågetecken) skrev 2014-10-01 07:29:50 följande:

    Hur gör ni?


    Min 5-åring bor varannan vecka o jag o hennes pappa har aldrig tjafsat om något.
    Det som behövs köpas köps liksom....
    Pappan har bättre ekonomi så han betalar tex avgiften för simskolan själv. Men har å andra sidan inte ens frågat om vi ska dela på kostnaden.
  • LaLola
    asta66 skrev 2014-10-01 07:42:34 följande:
    Sök om ensam vårdnad.
    Vad förändrar det? Att hon kan söka underhåll igen menar du?
  • asta66
    LaLola skrev 2014-10-01 07:46:12 följande:
    Vad förändrar det? Att hon kan söka underhåll igen menar du?
    Göra klart för honom vad som gäller. Få allt svart på vitt. Och få honom att förstå att delad vårdnad är just delad.
  • LaLola
    asta66 skrev 2014-10-01 07:49:47 följande:
    Göra klart för honom vad som gäller. Få allt svart på vitt. Och få honom att förstå att delad vårdnad är just delad.
    Fast...även om hon har ensam vårdnad så kan barnet bo varannan vecka så skillnaden blir ju eg bara det där med underhållet (samt att Ts kan ta alla beslut själv när det tex gäller byte av exempelvis skola).
  • Anonym (Frågetecken)

    Ensam och delad vårdnad förändrar egentligen ingenting i den här frågan..

    Jag har två barn, mitt andra barn har jag också delad vårnad, men den pappan flyttade långt bort och träffar dottern 2ggr om året och tycker att 1.273kr ska täcka alla hennes kostnader..

    Börjar gå på knäna nu när barnen vill börja med aktiviteter.. Jag vill ju kunna ge de något men den ena pappan vill betala men kan aldrig och den andra totalvägrar.. Jag jobbar röven av mig med två jobb för att få det att gå ihop.. Puh!!


     


    Alla tips om hur jag kan gå tillväga, ej domstol, jag vill inte bli osams och få massa gräl i onödan (om det inte är absolut nödvändigt förstås) för barnens skull.

  • LaLola
    Anonym (Fk) skrev 2014-10-01 08:58:22 följande:

    Ta underhåll från fk så slipper du tjata


    Fast barnet bor ju varannan vecka.

    Däremot kan hon ansöka om detta:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/vaxelvist/underhallsstod/!ut/p/a1/rZNbb4IwGIZ_ixdcNv1KKYdLnFM8bnO6CTem0jrZEBA64vz1w8VkTuNhib1r8rR93ydfcYAnOEh4Gb1xFaUJj7f7wJzaOvTrdeLCw-OIgmv3m61mow2GBxXgVwCcWC6cOw91C7_iAAdhojK1wH6YJkomqpAaZHlUcpXJvNBgnuY8FjLXNUiX0ySaFjLjucx5rkHJ1zIuo0Jp8JlUzILHcVGoVGzvzcJIYH8mIORspiNdNyxkWNJCPKQOAosJQW0HWGjuepwJesHDT499xHZNAm3ijcjToD5sdNkOOKfq7w0tw6weaXXuXzw2JnaXHALAxm6VAsa9O0KhRXXcuQRUNaP31SpwK-lb2WuFJ_-2jv1KlnVS1tDEz7_2TZMyxyE6ktSYIYMSgRxHcAQM2Nxw5lJQepj72P5Ncu9Ny_kKhkf2K1w1QJ0rfspNKxwNfLYcL236hT6G3qY3HwxQMGNZuem5bq32DUxD9N0!/dl5/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/%3Apath%3A%2Fcontentse%2Fprivatpers%2Fforalder2%2Fom_ni_separerar%2Fvaxelvist%2Funderhallsstod
  • LaLola
    Äh länken vill inte funka.
    Underhållsstöd vid växelvis boende handlar det iaf om.
  • Anonym (lagen)

    Man ska försörja barnen efter förmåga även vid vv. Dela barnbidraget, föreslå att han ansöker om underhållsstöd vid växelvis boende, så får han kanske råd att dela vissa kostnader.

  • FrökenCarlsson

    Är det en vettig pappa i övrigt? Som bryr sig om pojken?

    För i sf hade jag satt hårt mot hårt. Delat fakturan från fritids så ni har varsin. Pojkens aktiviteter bör täckas av BB, vilket du har hela så det hade jag betalat. Kläder o skor o annat hade jag köpt men inte skickat med till pappan. Är det som sagt en vettig pappa så skickar han väl inte ungen till skolan utan jacka?

  • The past is now

    Du får ju hela barnbidraget. Fattar inte tror jag. Har du inte råd med deras fritidsaktiviteter så är det ju inte mycket att gör än att sluta.

    Som ovan nämner sök bidrag via f.kassan.

  • Anonym (Frågetecken)

    Fritidsaktiviteter har jag självklart betalat.
    Men vinterjacka, skor, regnkläder, jumpakläder, gummistövlar ja allt.. han har precis börjat skolan och har precis vuxit ur ALLT så han behövde ja ALLT..

    Och nej, pappan är inte ordentlig.. han skulle kunna skicka grabben till skolan utan jacka och det är för jävligt med både hygien och rutiner va gäller både sömn och mat i hemmet. Men jag är tvungen till varannan vecka, jag arbetar såna tider och mängder att det inte går, jag har inte råd att ha varje vecka helt enkelt hur mycket jag än vill och avskyr att han ens är där i skiten varannan vecka. Grabben vill vara där, han älskar ju sin pappa, men han sparar pengar som han vill ge pappa och tänker inte på att det luktar mögel i hela lägenheten för att pappa än en gång inte har tagit bort disken ur diskhon.

  • Anonym (lagen)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2014-10-01 09:30:34 följande:

    Fritidsaktiviteter har jag självklart betalat.
    Men vinterjacka, skor, regnkläder, jumpakläder, gummistövlar ja allt.. han har precis börjat skolan och har precis vuxit ur ALLT så han behövde ja ALLT..

    Och nej, pappan är inte ordentlig.. han skulle kunna skicka grabben till skolan utan jacka och det är för jävligt med både hygien och rutiner va gäller både sömn och mat i hemmet. Men jag är tvungen till varannan vecka, jag arbetar såna tider och mängder att det inte går, jag har inte råd att ha varje vecka helt enkelt hur mycket jag än vill och avskyr att han ens är där i skiten varannan vecka. Grabben vill vara där, han älskar ju sin pappa, men han sparar pengar som han vill ge pappa och tänker inte på att det luktar mögel i hela lägenheten för att pappa än en gång inte har tagit bort disken ur diskhon.


    Det handlar om ca 200 kronor/månad som får dig att gå på knä?? För du budgeterar väl? www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Hushallets-kostnader/Barn-6-manader--9-ar/

    Du vill verkligen inte ha växelvis boende va? Det lyser igenom i alla dina inlägg. Hade hans hem varit en sanitiär olägenhet så får man väl hoppas att du hade ringt soc... Men lite disk i diskhon är inte så hemskt som du försöker få det att låta.

    Varför inte minska dina privata kostnader så att även du har råd att vara med och betala för barnen?
  • The past is now
    Anonym (Frågetecken) skrev 2014-10-01 09:30:34 följande:

    Fritidsaktiviteter har jag självklart betalat.
    Men vinterjacka, skor, regnkläder, jumpakläder, gummistövlar ja allt.. han har precis börjat skolan och har precis vuxit ur ALLT så han behövde ja ALLT..

    Och nej, pappan är inte ordentlig.. han skulle kunna skicka grabben till skolan utan jacka och det är för jävligt med både hygien och rutiner va gäller både sömn och mat i hemmet. Men jag är tvungen till varannan vecka, jag arbetar såna tider och mängder att det inte går, jag har inte råd att ha varje vecka helt enkelt hur mycket jag än vill och avskyr att han ens är där i skiten varannan vecka. Grabben vill vara där, han älskar ju sin pappa, men han sparar pengar som han vill ge pappa och tänker inte på att det luktar mögel i hela lägenheten för att pappa än en gång inte har tagit bort disken ur diskhon.


    Som sagt, då gör du en anmälan eller hur? Skulle kunna: Alltså gör han inte det?

  • nevermind

    Han ska givetsvis betala att på sin sida. Ge honom halva barnbidraget, såklart.

    Lättast är nog att låta familjeenheten sköta det här.

Svar på tråden Delad vårdnad och varannan vecka, ska jag betala ALLT?!