• Malin8702

    Helt plötsligt.. verken mat eller sova

    Det började för ca 2 veckor sedan med att hon slutade sova en stund på förmiddagen. Men hon blev samtidigt vääällldigt svårsomnad på både eftermiddag & till natten. Jag har haft samma rutin i stort sett hela tiden sen hon föddes. Somnade alltid 19:30 efter lite mys. Men nu kan klockan gå och hon är jättetrött 19:30 men somnar efter många om och men ibland 21:00. Hon sover hela natten.
    Här om dagen började hon klydda med maten också! Hon är riktigt matglad och tyckt om allt. Nu får jag bara i henne vällingen... Vänder huvudet när jag ska ge henne mat och till och med gröt. Ett par skedar sen är det totalt stop. Hon blir arg, riktigt arg när jag sträcker fram skeden.
    Mackor går också bra. Men hon kan inte leva på bröd o välling. Ska tillägga att hon blir 12 månader om 3 veckor

    Någon som vet vad allt detta kan bero på? Utveckling? Tänder kanske? (har 8st fullt utväxta, ingen på väg vad jag kan känna)

  • Svar på tråden Helt plötsligt.. verken mat eller sova
  • Natulcien

    Jag blir lite förvånad när du skriver att du har haft samma rutiner sen hon föddes? Hur kan man ha det? Jag tyckte att rutinerna ändrades hela tiden det första året eftersom bebisens sömnbehov konstant förändrades.
    Vid 1 års ålder brukar det vara ganska lagom att gå från två sovpass till ett, på dagen. Och sömnbehovet minskar ju successivt. Prova att lägga henne kl.21 istället?

    Och angående maten så tror jag att det är dags att sluta skedmata. Ett så pass stort barn brukar ju helst vilja äta själv. Det är ju viktigt att barnet själv lär sig hantera maten och äta vad, och hur mycket, hen själv vill. Så låt henne äta själv!

  • Oscarsmamma84

    Min son är likadan. Har provat o låta honom äta själv men han vill helt enkelt inte äta. Han är 16 mån. Sömnrutinerna ändras i perioder så det är inget konstigt med det. Sonen sover dåligt på nätterna o sover bara 1 gång per dag numera.

    är du orolig kontakta bvc för råd.

  • Malin8702

    Jag skrev i stort sett samma rutiner. Så klart har det ändrats under tiden. Men jag syftade på kvällsrutiner, pyjamas,blöja & borsta tänder (kom så klart senare) vid samma tid varje kväll. Nej jag tänker inte lägga henne 21:00 för hon är övertrött redan 20:00 och det blir bara svårare. Ja hon sover mindre på dagarna och det är inte det som är problemet. Hon sover ca 12-13h /dygn.

    Hög tid att börja äta själv? Hon är och fingrar i maten men stoppar inte det i munnen så nej det funkar inte. Hon har en egen sked också... Då får hon inget i sig.

  • Duckan

    Kan det vara så enkelt som att det är nya tänder på g? Det kan få det mesta att ändras för ett tag tyckte jag utan att man fattade vad felet var.

  • Natulcien
    Malin8702 skrev 2014-10-01 10:06:26 följande:

    Jag skrev i stort sett samma rutiner. Så klart har det ändrats under tiden. Men jag syftade på kvällsrutiner, pyjamas,blöja & borsta tänder (kom så klart senare) vid samma tid varje kväll. Nej jag tänker inte lägga henne 21:00 för hon är övertrött redan 20:00 och det blir bara svårare. Ja hon sover mindre på dagarna och det är inte det som är problemet. Hon sover ca 12-13h /dygn.

    Hög tid att börja äta själv? Hon är och fingrar i maten men stoppar inte det i munnen så nej det funkar inte. Hon har en egen sked också... Då får hon inget i sig.


    Ok. Det var bara tips. Då är det väl bara för dig att gilla läget, och invänta nya tider då...
Svar på tråden Helt plötsligt.. verken mat eller sova