• Anonym (300 kronor)

    Trehundra kronor att leva för i månaden

    Hyran är på 2 500 kronor. Jag får CSN bidrag på 2 800 kronor.

    När betalningen har skett har jag endast tre hundra kronor att leva för. De pengarna går endast till tandhygien & schampo. Resten ingår. Liksom hushålspapper, diskmedel, trasa, disksvamp m.m.

    Så det enda jag behöver tänka på är att köpa in mat. Jag vill gärna endast ha nyttigt. 

    Ge mig endast tips om matlagning, det billigaste och det nyttigaste. Så trehundra kronor att leva på i månaden. Det måste väl ändå gå? Det är nog bara jag som inte är tillräcklig klok som inte kan räkna ut saker och ting.

    TACK PÅ FÖRHAND!

  • Svar på tråden Trehundra kronor att leva för i månaden
  • Anonym (C)

    Men seriöst, har du inga andra utgifter? 300 kr som ska räcka till allt... Mat, kläder, nöjen, kurslitteratur, försäkringar, mobil, transportkostnader... Är du rädd för att ta CSN-lån eller? Varför inte jobba lite extra isf? Klart du inte kan leva på 300 kr/mån :)

  • Madmoiselle

    Nej, det kommer inte gå. Du får ta lån eller jobba extra.

  • Anonym (x)

    Nej det kommer inte fungera även om du skulle leva på makaroner och gröt. 1000kr, det är möjligt.

  • Anonym (300 kronor)
    Kerubmamman skrev 2014-10-01 17:39:32 följande:

    Har du sökt bostadsbidrag? 


    JA! Jag har faktiskt sökt bostadsbidrag. Har inte en enda susning om varför jag inte fått någon form av svar ännu.

    Men jag skulle få det. Så otroligt lustigt att jag inte fått det. Skickat alla sorters papper och så. .  .

    Folk har sagt att det inte skall ta lång tid. Max 2 veckor. Så får man svar.
  • silhuett

    Potatis och morötter, det är rätt billigt. Men ärligt talat skulle jag hellre ta studielån än leva på det hela månader Obestämd Man måste ju inte ta fullt lån!

  • Anonym (Socbidragstagare)

    Men du har väl andra utgifter förutom hyran? El, telefon, facket etc.

  • Anonym (jobba)
    Anonym (Socbidragstagare) skrev 2014-10-02 07:06:46 följande:

    Försörjningsstöd?


    men ärligt hon pluggar! kan man ens få något annat bidrag då än studiebidrag? Hon får väl ta studielån som de flesta andra måste göra och jobba extra!
  • Stokke

    Å herregud, varför ska man få bidrag och hjälp när man valt att plugga och inte tar lånet ifrån CSN?
    Tänk om alla studenter tänkte så? Hur skulle det då se ut? Utbildad och klar efter 5 år utan studieskulder, för samhället har betalat åt dig.

  • Anonym (jobb?)

    Jobba lite extra kvällar och helger så får du lätt in 3-4000kr/ mån extra. Och då behöver du inte jobba ihjäl dig. Bara några extra timmar här och där.

  • silhuett
    Stokke skrev 2014-10-02 07:14:49 följande:

    Å herregud, varför ska man få bidrag och hjälp när man valt att plugga och inte tar lånet ifrån CSN?
    Tänk om alla studenter tänkte så? Hur skulle det då se ut? Utbildad och klar efter 5 år utan studieskulder, för samhället har betalat åt dig.


    Nu går det ju visserligen inte till så. Man kan inte få något från socialen så länge man är inskriven på universitetet.
  • Chrysabelle

    Studerar du på gymnasiet och är under 21? Då är dina föräldrar försörjningsskyldiga för dig.
    Om inte så får du ta lån också.

  • Anonym (Pepp)

    Om du BARA ska köpa mat för de 300 kronorna kanske du klarar dig. Du får käka utspädd vitkålssoppa, ärtsoppa och dumpsterdiva bakom någon butik. Men du lär ju behöva köpa en del kurslitteratur. Mycket går att låna, men inte allt. Och mat för 10 kronor om dagen blir man inte fet på.

  • Dixie
    Anonym (300 kronor) skrev 2014-10-01 17:35:18 följande:

    När betalningen har skett har jag endast tre hundra kronor att leva för. De pengarna går endast till tandhygien & schampo. Resten ingår. Liksom hushålspapper, diskmedel, trasa, disksvamp m.m.


    jag förstår inte riktigt vad du ska använda 300 kr till - du skriver att de pengarna endast går till tandhygien och schampo? 

    vad ingår menar du? 

    ska alla mål per dag max kosta 300 kr/månad? 
  • Limaliie

    Fattar inte heller...sen förstår jag inte varför du vägrar ta lån.? Nej 300 kommer aldrig funka till mat om du ska äta nyttigt och inte få näringsbrist.

  • Anonym (Pepp)

    TS. Du behöver ju inte ta fullt studielån. Ta 1000:- i månaden så kommer du att klara maten betydligt bättre och det blir inte så mycket att betala tillbaka sedan.

Svar på tråden Trehundra kronor att leva för i månaden