• joss82

    När ta progesteronprov?

    Jag har fått i uppgift av gynekolog att komma in och ta blodprov för att mäta progesteronhalt men blir förvirrad över vilken dag jag ska gå.

    Jag hade troligtvis ägglossning 29/9. Jag har normalt en lutealfas på 12 dagar och har fått höra att man ska komma 6-8 dagar innan väntad mens. Men eftersom helgen kommer också innebär det i så fall att jag får gå dit i morgon (3/10), 8 dagar före väntad mens och endast 4(!) dagar efter ägglossning. Är det rimligt? Vore det inte bättre att gå på måndag (6/10), som är alternativet?

  • Svar på tråden När ta progesteronprov?
  • Eniis

    Ring och fråga vad som är bäst. Det måste ju vara det allra bästa rådet.
    Lycka till!

  • joss82
    Eniis skrev 2014-10-02 16:28:00 följande:

    Ring och fråga vad som är bäst. Det måste ju vara det allra bästa rådet.
    Lycka till!


    Har gjort det men tyvärr är de extremt stressade, korthuggna och snorkiga på den gyn-mottagning jag går till så tycker inte jag får något ordentligt svar...
  • Eniis

    Usch vad tråkigt. Viktigt att man känner sig väl mottagen i såna här frågor ju!


    Tja....måndag blir då 5 dagar innan förväntad mens. Skulle vara 6-8 dagar. Men det kan ju inte vara hela världen med en dag hit eller dit? Eller gå dit imorrn och så säger du vilken dag du ligger på så får de ta ställning.

  • joss82
    Jag är bara jag skrev 2014-10-02 19:11:07 följande:

    Ska tas ungefär en vecka efter äl så måndag blir ju perfekt.


    Ja, det är vad jag lyckats läsa mig till också. Har också läst att det blir fel att läsa av om det gått mindre än 5 dagar eller mer än 10 dagar efter Äl. Tror helt enkelt jag skiter i min gynekologs konstiga uträkning och går dit på måndag istället...
  • Jag är bara jag
    joss82 skrev 2014-10-02 19:53:38 följande:
    Ja, det är vad jag lyckats läsa mig till också. Har också läst att det blir fel att läsa av om det gått mindre än 5 dagar eller mer än 10 dagar efter Äl. Tror helt enkelt jag skiter i min gynekologs konstiga uträkning och går dit på måndag istället...

    Man kan inte räkna dagar före mens ifall ens lutealfas är kortare el. längre än14 dar som i ditt fall. Räknar man däremot 7 dar efter äl stämmer det för alla. Glad
  • joss82
    Jag är bara jag skrev 2014-10-03 15:53:22 följande:

    Man kan inte räkna dagar före mens ifall ens lutealfas är kortare el. längre än14 dar som i ditt fall. Räknar man däremot 7 dar efter äl stämmer det för alla. Glad
    Bra, en till som anser det. Känner mig rätt lugn med att gå dit på måndag nu. Tråkigt bara att inte kunna lita på sin behandlares rekommendationer... När jag sa till henne att jag har 12 dagars lutealfas verkade det som att hon knappt trodde på mig utan sa att i princip alla har 14 dagar och undrade hur jag räknat då :(.
  • Jag är bara jag
    joss82 skrev 2014-10-03 16:09:01 följande:
    Bra, en till som anser det. Känner mig rätt lugn med att gå dit på måndag nu. Tråkigt bara att inte kunna lita på sin behandlares rekommendationer... När jag sa till henne att jag har 12 dagars lutealfas verkade det som att hon knappt trodde på mig utan sa att i princip alla har 14 dagar och undrade hur jag räknat då :(.

    Men snälla nån,det bådar inte gott med en sån envis felaktig inställning från läkarens sida... Lutealfasen kan vara 10 dar eller 17 dar även om 14 kanske är vanligast,men säger nån att de har 12 dar så är det ju så! Det blir ju lika dumt som när barnmorskor räknar med 28 dagars menscykler och så sitter nån där med 37 dagarscykler och fel b.f.
Svar på tråden När ta progesteronprov?