• Lilloooo

    Lön för nyexaminerad förskollärare

    Hej! Jag tar min examen i januari 2015 och har nu börjat söka jobb.
    Hur ser ingångslönen ut för en nyexaminerad förskollärare? Jag har inte någon arbetserfarenhet inom förskola sedan tidigare förutom vfu:n.
    Jag har varit på arbetsintervju i Malmö där de erbjöd 23 000 som ingångslön. Och denna ingångslön menar han ska vara samma för alla som inte har någon erfarenhet sedan tidigare. Men det tycker jag verkar lite?! Eller är det jag som har för höga förhoppningar?

  • Svar på tråden Lön för nyexaminerad förskollärare
  • Griseknoen35

    Tycker det låter lite... Vet dom som fått mellan 30-33000 här jag bor men du söker ju i Malmö men skulle inte lagt mig för mindre än minst 26000.

  • Anonym (stockholm)

    Har arbetat i 5 år och har en lön på 32000 i stockholm i förskola/kommunal verksamhet. Har kollegor som ligger mellan 31000-36000 (typ ateljeristor). Din lön låter låg, men jag har förstått det som att löner är regionalt satta (haha inte individuellt)? Och i Göteborgsområdet är det ca 22000 som gäller. Sjukt konstigt. 

  • fannybk

    Jag hörde av mig till facket för att få tips och råd. De har statistik över hur mycket andra tjänar i olika områden, ålder osv. Det är skönt att veta när man löneförhandlar. Jag fick 24500:-/mån i ingångslön för två år sedan. Inte utbildad förskollärare men lärare i grundskolan med erfarenhet när jag började.

  • Anonym (Sthlm)

    Jag är också färdig i januari, förvisso med dubbel examen förskollärare och lärare f-6. Jag bor i Stockholm, har ingen erfarenhet och kommer begära 32 ingång med tanken att inte gå in under 30 000 kr. 


    Enligt flera lärarförbund här är det 30-33 som gäller beroende på erfarenhet.  

Svar på tråden Lön för nyexaminerad förskollärare