• Ritva Graan

    När börja använda slöja?

    Har sett många unga tjejer som bär slöja.


    Av ren nyfikenhet undrar jag vad det är som avgör när en tjej får börja använda slöja?


    Är det olika beroende från vilket land man kommer ifrån?

    Tacksam om diskussionen kan hållas saklig o utan påhopp.

  • Svar på tråden När börja använda slöja?
  • dirpower

    Håller du dit till traditionen så har jag ingen aning men om du siktar på grundprincipen så bär kvinnor slöja för att slippa bli förväxlade med slavinnor. Slöja bör nog bäras så snart männen börjar spana efter lämpliga offer.

    Här är ett stycke Koran som handlar om vilka man får ha sex med. Right hand possess innebär ägor, exempelvis slavar och slavinnor.

    quran.com/4/24
    And [also prohibited to you are all] married women except those your right hands possess. 

  • UmmAli
    Ritva Graan skrev 2014-10-08 21:17:13 följande:

    Har sett många unga tjejer som bär slöja.


    Av ren nyfikenhet undrar jag vad det är som avgör när en tjej får börja använda slöja?


    Är det olika beroende från vilket land man kommer ifrån?

    Tacksam om diskussionen kan hållas saklig o utan påhopp.


    När barnet nått pubertal ålder börjar hens religiösa plikter såsom att be och fasta.
    Då ska även hijaben (slöjan) användas av dom dvs både den inre och den yttre.

    Användandet av den yttre hijaben (slöjan)  kan se olika ut , vissa vill ha den på sig tidigare ,andra senare och vissa aldrig. 
  • dirpower
    UmmAli skrev 2014-10-08 22:49:08 följande:
    När barnet nått pubertal ålder börjar hens religiösa plikter såsom att be och fasta.
    Då ska även hijaben (slöjan) användas av dom dvs både den inre och den yttre.

    Användandet av den yttre hijaben (slöjan)  kan se olika ut , vissa vill ha den på sig tidigare ,andra senare och vissa aldrig. 
    Notera att det är traditionen och inte Koranen.
  • Deme
    dirpower skrev 2014-10-08 21:34:03 följande:

    Håller du dit till traditionen så har jag ingen aning men om du siktar på grundprincipen så bär kvinnor slöja för att slippa bli förväxlade med slavinnor. Slöja bör nog bäras så snart männen börjar spana efter lämpliga offer.

    Här är ett stycke Koran som handlar om vilka man får ha sex med. Right hand possess innebär ägor, exempelvis slavar och slavinnor.

    quran.com/4/24

    And [also prohibited to you are all] married women except those your right hands possess. 


    Fick lära mig något nytt:)

    Jag har alltid trott att det har varit då att en tjej kommer i puberteten!
Svar på tråden När börja använda slöja?