• FrokenF89

    Hon sa att han borde testas för Downs Syndrom!

    Jag har en son på drygt två månader. En kompis var med när jag bytte om på honom här om dagen och då sa hon att jag borde testa honom för Downs Syndrom för han har dubbelhaka och mycket hud runt huvudet. Han sticker även ut tungan ibland även fast han inte är hungrig. Dessa två kombinationer kan mycket väl vara Downs syndrom tyckte hon.

    Jag har inte reflekterat något särskilt över varken hans tunga eller att han har mycket hud runt huvudet, men jag blir ju Naturligvis orolig när hon säger så. Är lite allmänt hypokondrisk så slutar inte heller oroa mig för saker när det väl satt igång en Tanke.. Har min bebis onormalt mycket hud? Sticker inte två månaders bebisar ut tungan emellanåt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-10 19:10
    Naturligvis kom inte bilden med heller.
    cdn3.cdnme.se/4432274/6-3/img_20141010_184451_543812c82a6b2216cb69d9d4_thumb.jpg

  • Svar på tråden Hon sa att han borde testas för Downs Syndrom!
  • Anonym (Joea)

    Nä, tror inte att du behöver oroa dig. Dom är duktiga på att upptäcka DS redan på BB. Dessutom är inte dubbelhaka och "sträcka ut tungan ibland" symptom på DS.

    Du kan vara lugn.

  • Scratt

    Jag vågar nästan garantera att BVC hade nämnt något vid det här laget, om det nu vore ngt annorlunda med din son

  • FrokenF89

    Så känner jag också men jag kan inte låta bli att oroa mig ändå efter att hon sagt så. Tydligen så är ju det med nacken ett symtom men hur mycket hud ska man ha där för att det ska räknas som mycket liksom?

  • Anonym (Joea)

    Googla på "Halls kriterier". Barnet måste uppfylla 12 av dom kriterierna för att få diagnosen Downs syndrom. Även om din son skulle ha 30kilo extra hud i nacken så har han inte DS om han inte samtidigt har 11 symptom till.

    Vad är det för kompis du har förresten? Hon är väldigt dåligt påläst och då förstår jag inte varför hon ska uttala sig.

  • avocadoo

    Din kompis är knappast lika duktig på att upptäcka Downs hos nyfödda som barnläkare, barnmorskor och barnsjuksköterskor på BB & BVC. Har inte de sagt någonting så behöver du INTE oroa dig.

    Ditt barn ser ut att ha normalt mycket hud, bebisar har såna underbara gosveck i hals och nacke :)

  • Kira2

    Nemen va söt! Men bebisar sträcker ut tungan. Han har ju inga drag av ds. Har din vän barn med ds?

  • enola
    FrokenF89 skrev 2014-10-10 19:48:43 följande:

    cdn2.cdnme.se/4432274/6-3/img_20141010_111421_54381b41ddf2b365937b04d2.jpg

    Sådär ser han ut. Han har ingen ensam fåra i händerna, han har inget glapp mellan stortån, det är inget fel på hans muskeltonus..Tycker inte några Halls kriterier direkt stämmer in. Och det är den typen av kompis som talar innan den tänker.


    Han har ju inga ansiktsdrag som påminner om Downs överhuvudtaget. Hur många ungar har inte dubbelhaka (de SKA ju ha lite amningshull i den åldern!) och sträcker ut tungan ibland?

    Du behöver inte oroa dig, det är jag säker på! :)

  • FrokenF89
    Kira2 skrev 2014-10-10 19:52:16 följande:

    Nemen va söt! Men bebisar sträcker ut tungan. Han har ju inga drag av ds. Har din vän barn med ds?


    Nej, men hon har jobbat med barn med olika former av funktionsnedsättningar tidigare. Därför jag blev lite extra bekymrad.. När man redan är orolig och nojig som det är.
Svar på tråden Hon sa att han borde testas för Downs Syndrom!