• MoaElis

    När slutar valpar bitas?

    Min valp är snart 6 månader och bits fortfarande, när brukar dom sluta med det? 

  • Svar på tråden När slutar valpar bitas?
  • Nyfikna72

    När matte eller husse lär den att inte bitas........att skaffa hund innebär mer än att bara ha nåt att gosa med och särskilt valpar. Det krävs enormt mycket i början för att få ordning och reda.

  • Aniiee

    Som sagt, när du tar det ur henne! Lär henne vad som är ok att bita på. Ett äkta märgben, till exempel. Även långt efter att märgen är slut =)


    Never give up...No one knows what's going to happen next. - L. Frank Baum
  • viseversa
    Nyfikna72 skrev 2014-10-13 14:36:11 följande:
    När matte eller husse lär den att inte bitas........att skaffa hund innebär mer än att bara ha nåt att gosa med och särskilt valpar. Det krävs enormt mycket i början för att få ordning och reda.
    Därför jag frågade om ts äger ifrån till hunden när den bits att den inte får göra så.
  • MoaElis

    Självklart avleder jag och tar bort henne, ger henne ben m.m. Hon slutar dock inte bita mig för det. För mig är det ingen uppfostringsfråga, alla valpar bits. Om man nu inte bestraffar dom för det. Jag anser dock att valpar måste få vara valpar. Jag gjorde det samma med min tidigare hund som jag gör ni d.v.s avleder, hon slutade bitas tillslut. Minns dock inte hur gammal hon var.

  • Apopan

    Jag upplever att det där är olika. En del hundar slutar ju av sig självt när tänderna slutar klia, en del hundar slutar faktiskt aldrig hur mycket en ens har visat vad den skall tugga på istället, däremot så brukar de ju fatta snabbt hur hårt en kan bita innan det gör ont. Iaf om en har kört "pipskrik"-tricket.

    Min nuvarande hund var en sådan där superduper-piraya, och ratade till och med ben för att få bita på händerna. Han är munnig än idag under lek och när han myser, men jag är nöjd med det då han aldrig har bitit hål på mig sedan valptänderna försvann. Det där okynnebitandet p.g.a. kliande mun slutade väl när han var runt halvåret, så det är säkert inte mycket sådant bitande kvar med din valp. Däremot ska du som sagt kanske inte räkna med att hunden slutar bitas när den leker. Jag har personligen inget problem med det dock om hunden är försiktig, som nämnts, men det finns det ju såklart många som har :) Har du provat att bara igonera (så gott det går) spela tråkig och sur. Armarna i kors, gömda händer och stå helt still och tyst eller gå bryskt därifrån? Beröm LUGNT när hunden har slutat/lugnat ner sig. Det har jag alltid lyckats bäst med.

  • Zannaryd

    När slutar valpar bitas? När du börjar bita tillbaka! Tungan ute

    Allvarligt talat, någon som vet vilken hundras som har mest tendens att bitas, överlag? 

  • Pajret
    MoaElis skrev 2014-10-13 17:58:01 följande:

    Självklart avleder jag och tar bort henne, ger henne ben m.m. Hon slutar dock inte bita mig för det. För mig är det ingen uppfostringsfråga, alla valpar bits. Om man nu inte bestraffar dom för det. Jag anser dock att valpar måste få vara valpar. Jag gjorde det samma med min tidigare hund som jag gör ni d.v.s avleder, hon slutade bitas tillslut. Minns dock inte hur gammal hon var.


    Jo det är en uppfostrings fråga!! Herregud.
    När en valp biter så tar du tag i nosen och håller så att den slutar. Inte hårt eller så att det blir obehagligt utan så att den inte kan bita längre. Så förstår den till slut att den inte för göra så. Eller om du fått handen i munnen på den så håller du lätt om underkäken så tycker den att det inte är speciellt kul att bitas längre. Lovar dig, då slutar bitandet på några dagar. Klart att valpar måste få vara valpar, men du måste uppfostra dem det mest grundläggande från första början.
    Det är inga spädbarn direkt.....

  • Pajret
    Pajret skrev 2014-10-25 14:54:35 följande:
    Jo det är en uppfostrings fråga!! Herregud.
    När en valp biter så tar du tag i nosen och håller så att den slutar. Inte hårt eller så att det blir obehagligt utan så att den inte kan bita längre. Så förstår den till slut att den inte för göra så. Eller om du fått handen i munnen på den så håller du lätt om underkäken så tycker den att det inte är speciellt kul att bitas längre. Lovar dig, då slutar bitandet på några dagar. Klart att valpar måste få vara valpar, men du måste uppfostra dem det mest grundläggande från första början.
    Det är inga spädbarn direkt.....
    Fel formulerat, inte nosen så klart utan mer överkäke/nos. Om ni förstår vad jag menar.
Svar på tråden När slutar valpar bitas?