• DessaJäklaRegler

    Föräldrar portas från förskolans Luciafirande!

    "Föräldrar portas från luciafirande
    ÖRNSKÖLDSVIK.
    När Hållängets förskola i Örnsköldsvik firar lucia i år är föräldrarna inte välkomna.
    Anledningen är, enligt förskolechefen Helena Nurmesjärvi, omsorg om barnen.
    - Det är utifrån barnen som vi ha beslutat så. Många barn gråter och förstår inte varför det är så mycket folk och främmande människor hos oss. Det är svårt att förklara för ett- och tvååringar varför det kommer folk som de inte känner, säger hon till Örnsköldsviks Allehanda."

    LÄNK: www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19690820.ab

    Vad tycker ni om detta? (är frågan som skall besvaras i omröstningen).
    Är ni också portade från förskolans Lucia i år, eller har er förskola nån annan märklig regel kring Luciafirandet eller annat högtidligt firande?
    Rösta (på frågan "vad tycker ni om detta?"), och diskutera i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Föräldrar portas från förskolans Luciafirande!
  • BCH52

    Det är bra, tyvärr måste jag säga. Många föräldrar tar också med sig mormor och morfar och också andra släktingar allt för att de ska få se det gulliga luciafirandet på dagis. Det innebär mycket stök och buller. Jag har full förståelse för deras beslut där. Vad blir bäst för barnen? Jo, att det får en mysig och lugn stund. Att föräldrarna gärna vill vara med och delta förstår jag också, men tyvärr går det ofta överstyr med stirriga föräldrar, morgontrötta barn, tårar och bråk.

    Vuxna måste ibland stå tillbaka och inte alltid fokusera på Jag, jag, jag.

  • Anonym (??)

    Varför puffa efter en minut?

    Jag tycker det är bra av samma anledning som den ovan gav

  • Common sense

    Måste faktiskt säga att jag tycker det är ett dåligt beslut. Herregud... det ska curlas och ömkas så mycket med dagens barn att de inte kommer ha någon tåga eller självförtroende alls i framtiden.

    Sen kan man ju istället lägga in regeln att enbart föräldrar får komma och inte hela tjocka släkten.

    Var jag nervös inför lussefirandet när jag var liten? Självklart.. men samtidigt var det oerhört spännande och man kände sig fantastiskt stolt när man väl kommit över första "chocken" över allt folk och sedan stod och sjöng för dem.

    Ska barnen lussa för enbart pedagogerna? Mes-tåg. Tungan ute

  • cosinus

    Jag är nog faktiskt beredd att säga att det är ett bra beslut beroende på hur fsk ser ut.

    Små barn som dessutom kanske inte ens kan ha sina föräldrar närvarande blir inte glada när det svämmar över med okända människor. Det brukar vara minst ett sånt barn per år och de ser alltid smått livrädda ut i någon pedagogs famn.

    Att de äldre barnen ska få lussa kan man säkert lösa på annat sätt om man vill. På stora dagis kan de större lussa för de små eller så kan man gå till något äldreboende i närheten. Sånt brukar vara poppis.

    Sen tror jag väl iofs inte att man missar så mycket om man nu inte får lussa som 4-5-åring och från förskoleklass finns ju inte riktigt den här problematiken.

  • Bling1975

    Har förskolan upplevt att några av barnen blir rädda och ledsna så är det ett utmärkt beslut tycker jag. Verksamheten i förskolan är till för barnen, inte föräldrarna. Barnen har nog precis lika kul ändå.

  • Butterscotch

    Jag kan förstå resonemanget kring små barn. Men när de blir 4-5 år tycker de flesta nog bara att det är roligt att få uppträda och då kan ju föräldrar få komma och titta.

  • Gathenhielm

    I så fall kan man väl fråga sig vad fan de ens firar lucia för. För fröknarnas skull?

    "Det är utifrån barnen som vi ha beslutat så. Många barn gråter och förstår inte varför det är så mycket folk och främmande människor hos oss."

    Ja, hemska tanke att främmande människor kommer och hälsar på. Är det här något jäkla Jonestowndagis, eller? 


    Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (T)

    Jag tycker det låter lite märkligt. Självklart blir det stökigt om 11 avdelningar ska lussa exakt samtidigt, men det måste man ju faktiskt inte. I år infaller lucia på en helg, så det kommer ändå lussas på fel dag. Då kan ju några avdelningar ta fredagen och några avdelningar ta måndagen. Någon kan köra morgon-lucia, någon kan ta på eftermiddagen.

    På vår förskola gör de så, och eftersom lussandet sker inne på avdelningarna påverkar det inte resten av förskolan. Max två vuxna per barn får följa med. 

    Jag förstår att man hoppar över lussande för 1-2-åringarna, men det borde ju inte förhindra att stor-barnen får lussa. På mitt barns avdelning lyser varenda unge av stolthet när de får sjunga för alla mammor och pappor. Men de är också äldre än 3 år allihop.

  • Litet My

    Vet några förskolor som tagit bort luciafirandet för föräldrarna helt utan lussat själva och sedan haft drop in med lite fika tillsammans med de utklädda barnen under dagen. Min äldsta gick på en sådan (han är 9 år nu). Mitt första luciafirande på förskolan var förra året med dottern (3 år), var inget luciafirande på hennes förra förskola heller (hon bytte förra hösten).

Svar på tråden Föräldrar portas från förskolans Luciafirande!