• Esping

    Vad är det med förskolepersonal och galonisar??

    Alltså, vad är det med förskolepersonal och galonisar??

    Både på barnens förra förskola och den nuvarande så vill personalen till varje pris ha på barnen detta plagg. På vintern vädjar de om att föräldrarna ska köpa ett par tre nummer för stora galonbyxor, "så att vinteroverallen får plats under". Sen dras galonisarna utanpå svindyra vattentäta vinteroveraller som direkt mister ev andasförmåga och får ungarna att tulta runt som små michelingubbar.

    I början av hösten hängde det både ett par galonbyxor och ett par vattentäta överdragsbyxor på dotterns (5 år) krok - de sa alltid till henne att välja galonisarna, enligt henne fick hon inte ta de andra överdragsbyxorna.

    I början av veckan överhörde jag fragment av en uppmaning till två barn på gården, där den ena som inte hade galonisar utan "bara" överdragsbyxor inte fick göra samma sak som det andra, iklädd galonisar.

    Vad är det egentligen med detta plagg som pedagogerna verkar älska? Och nu pratar jag inte om att vinteroverallerna är gamla bävernylonoveraller som läcker som såll, utan alternativet till galon är alltid vattentäta tejpade funktionskläder.

  • Svar på tråden Vad är det med förskolepersonal och galonisar??
  • Anonym (pedagog)

    Jag ska svara utifrån min egen och mina kollegors åsikter om galonisar.


    Det är ett hemskt plagg egentligen, det andas inte och köps dessutom ofta i "perfekt passform" - dvs det blir svårt för barnet att röra sig i det utan att det skär in någonstans.


    MEN - när det är jätteblött ute och det vräker ner/barnet vill sitta på rumpa/knä i vattenpölar och leka så räcker inte de "vattentäta" byxorna till, det håller alltså inte barnen torra om dom vill leka såna lekar i kraftig väta. Tyvärr.


    Men däremot om det är fuktigt/lagom blött ute (hoppas någon förstår vad jag menar här) och vi ska ut och leka, självklart är de andra byxorna att föredra. Vi brukar tipsa föräldrar om just dessa skalkläder som ska vara vatten och vind-täta. Men problemet blir när barnen har byxor som är "vattentåliga/avstötande" och föräldrar tror att det är detsamma som vattentätt.


    Däremot så är inte galonbyxor helt täta heller, ofta om det är sådär superblött ute så får vi ändå hänga in både galonbyxorna och kläderna under i torkskåpet när vi kommer in.


    Vinterkläderna håller sällan tätt heller om man sätter sig i en vattenpöl i 10 minuter. Och sen kommer nästa, "våra vinterkläder får inte hänga i torkskåp". Även de kläderna blir blöta igenom, iaf de som våra barn har haft på jobbet (nu menar jag överlag under de 14 åren jag arbetat inom barnomsorgen).


     

  • Anonym (byxan)

    Det finns funktionsbyxor som är vattentäta och de finns de som avvisar vatten men inte är vattentäta, de ser likadana ut och hänger i affärer bredvid varann. Kanske inte personalen håller så bra koll på vad som inhandlats och behandlar alla som vindbyxor?

  • Anonym (pedagog)
    Anonym (byxan) skrev 2014-10-14 21:31:06 följande:

    Det finns funktionsbyxor som är vattentäta och de finns de som avvisar vatten men inte är vattentäta, de ser likadana ut och hänger i affärer bredvid varann. Kanske inte personalen håller så bra koll på vad som inhandlats och behandlar alla som vindbyxor?


    "inte håller så bra koll"?


    Hur ska vi kunna hålla koll på vad föräldrar köper för ytterplagg om man inte säger något till oss?


    Så TS, om detta problem gäller just er så är mitt tips att tala om för pedagogerna att era byxor är vattentäta och inte något annat. Sen om dom håller eller inte när de väl testas ute IRL märks ju.

  • Anonym (byxan)
    Anonym (pedagog) skrev 2014-10-14 21:33:20 följande:

    "inte håller så bra koll"?


    Hur ska vi kunna hålla koll på vad föräldrar köper för ytterplagg om man inte säger något till oss?


    Så TS, om detta problem gäller just er så är mitt tips att tala om för pedagogerna att era byxor är vattentäta och inte något annat. Sen om dom håller eller inte när de väl testas ute IRL märks ju.


    Jag antar att pedagoger inte lusläser lappar på barnens kläder och försöker utreda om det är vind eller vattentätt vid utgång. Bättre att dra på galonisar eftersom som du skriver, barn sitter i vattenpölar i 10 minuter.
  • Anonym (pedagog)
    Anonym (byxan) skrev 2014-10-14 21:41:38 följande:
    Jag antar att pedagoger inte lusläser lappar på barnens kläder och försöker utreda om det är vind eller vattentätt vid utgång. Bättre att dra på galonisar eftersom som du skriver, barn sitter i vattenpölar i 10 minuter.

    Nej, så är det ju. Plus att i alla plagg står det inte. Men senast förra veckan jagade jag som en tok i ett par jackor som ett barn hade på hyllan för att reda ut vilken som skulle vara regnjackan... till slut fann jag en liten märkning i en av tre jackor och då blev det den, där stod "watertex", den jackan tålde inte regnet...


    Så ja, det är lite svårt att klä på rätt i tid och otid.

  • Nyfiken gul

    vad har personalen för alternativ när förskolebarnen är ute flera ggr samma dag med overaller som inte får torkas i torkskåp och allting är blött redan första gången man går ut?

    sitt 10 min själv i dessa vattentäta kläder får du se hur torr du är...  vatten kryper ju dessutom inte bara in i själva tyget utan i skarvarna mellan arm och mudd, sipprar in vatten i dom nedstoppade byxbenen i stövlarna som för övrigt befinner sig 2 cm under vattnet och det är svårt att värja sig från kompisen som häller en hink vatten i nacken på den som sitter i vattenpölen... 

    om barnen ändå är våta efter galonkläder så kan man ju tänka sig hur det hade varit utan dom...


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • viseversa

    För att dessa "vattentäta" kläder INTE RÄCKER när regnet öser ner och ungarna kryper i vattenpölarna. Även fast föräldrar verkar tro det. Sen brukar dom oftast "grillas sönder" i torkskåpet ganska fort så dom inte är lika vattentåliga längre.

  • viseversa
    Anonym (pedagog) skrev 2014-10-14 21:27:40 följande:

    Jag ska svara utifrån min egen och mina kollegors åsikter om galonisar.


    Det är ett hemskt plagg egentligen, det andas inte och köps dessutom ofta i "perfekt passform" - dvs det blir svårt för barnet att röra sig i det utan att det skär in någonstans.


    MEN - när det är jätteblött ute och det vräker ner/barnet vill sitta på rumpa/knä i vattenpölar och leka så räcker inte de "vattentäta" byxorna till, det håller alltså inte barnen torra om dom vill leka såna lekar i kraftig väta. Tyvärr.


    Men däremot om det är fuktigt/lagom blött ute (hoppas någon förstår vad jag menar här) och vi ska ut och leka, självklart är de andra byxorna att föredra. Vi brukar tipsa föräldrar om just dessa skalkläder som ska vara vatten och vind-täta. Men problemet blir när barnen har byxor som är "vattentåliga/avstötande" och föräldrar tror att det är detsamma som vattentätt.


    Däremot så är inte galonbyxor helt täta heller, ofta om det är sådär superblött ute så får vi ändå hänga in både galonbyxorna och kläderna under i torkskåpet när vi kommer in.


    Vinterkläderna håller sällan tätt heller om man sätter sig i en vattenpöl i 10 minuter. Och sen kommer nästa, "våra vinterkläder får inte hänga i torkskåp". Även de kläderna blir blöta igenom, iaf de som våra barn har haft på jobbet (nu menar jag överlag under de 14 åren jag arbetat inom barnomsorgen).


     


    Just det som är problemet. Genom att hänga in dessa skalkläder/vattentåliga overaller i torkskskåp så FÖRSTÖR ni dom. För ni brukar ALLLTID ha på högsta värme så kläderna grillas. Så det vattenavstötande funktionen blir förstörd. Vet inte HUR många kläder förskolan förstört för mina barn för att dom trots att jag sagt nej har grillat dessa i torkskåpet på högsta värme.
  • viseversa
    Anonym (pedagog) skrev 2014-10-14 21:27:40 följande:

    Jag ska svara utifrån min egen och mina kollegors åsikter om galonisar.


    Det är ett hemskt plagg egentligen, det andas inte och köps dessutom ofta i "perfekt passform" - dvs det blir svårt för barnet att röra sig i det utan att det skär in någonstans.


    MEN - när det är jätteblött ute och det vräker ner/barnet vill sitta på rumpa/knä i vattenpölar och leka så räcker inte de "vattentäta" byxorna till, det håller alltså inte barnen torra om dom vill leka såna lekar i kraftig väta. Tyvärr.


    Men däremot om det är fuktigt/lagom blött ute (hoppas någon förstår vad jag menar här) och vi ska ut och leka, självklart är de andra byxorna att föredra. Vi brukar tipsa föräldrar om just dessa skalkläder som ska vara vatten och vind-täta. Men problemet blir när barnen har byxor som är "vattentåliga/avstötande" och föräldrar tror att det är detsamma som vattentätt.


    Däremot så är inte galonbyxor helt täta heller, ofta om det är sådär superblött ute så får vi ändå hänga in både galonbyxorna och kläderna under i torkskåpet när vi kommer in.


    Vinterkläderna håller sällan tätt heller om man sätter sig i en vattenpöl i 10 minuter. Och sen kommer nästa, "våra vinterkläder får inte hänga i torkskåp". Även de kläderna blir blöta igenom, iaf de som våra barn har haft på jobbet (nu menar jag överlag under de 14 åren jag arbetat inom barnomsorgen).


     


    Sorry citerade innan jag läst ordentligt. Läste dock allt men det är väl tidigt. Ser att ni är några av få som INTE hänger in ytterkläder i torkskåpet. Ber verkligen om ursäkt.
  • Annsiss

    Som förälder har förstår jag personalen som säger så då jag själv aldrig förstått vitsen med dessa kläder som ju funkar jättebra i fuktigt väder om barnen står upp. Men krälar de runt blir kläderna våta och jättesmuttsiga. Har iof bara testat skalkläder från pop men de funkar i varje fall inte i regn. Och overaller som är dyblöta är hopplösa att torka om man inte har torkskåp vilket vi inte har. Tipsa gärna om klädmärken där man slipper galonisar över. Förra vintern användes nästan bara flece klädd galon här hemma eftersom det var så blött.

Svar på tråden Vad är det med förskolepersonal och galonisar??