• Anonym (Frågan)

    Skaffa barn när kvinnan är 37 år

    Jag har just träffat en man som jag inlett ett förhållande med. Ingen av oss har barn men vill ha. Han vill ha barn med mig men som tidigast om 1,5 år. Då är jag 37.

    Tidigare än så är inte lämpligt anser någon av oss pga olika yttre omständigheter. Jag är helt frisk och har ett normalt BMI. Inga riskfaktorer. Kan jag vänta till dess eller är det alltför riskabelt? De yttre faktorerna är väldigt starka så jag vet att jag inte kan skaffa barn innan men funderar på om jag måste ta lån för att frysa in ägg annars. Har inte alls råd med det egentligen nämligen.

  • Svar på tråden Skaffa barn när kvinnan är 37 år
  • Maria 164

    Googla AMH-värde till att börja med, det verkar vara ett enkelt blodprov och rimligtvis en billig undersökning som visar hur nära klimakteriet man är... det kanske räcker som beslutsunderlag?

  • Anonym (Frågan)
    Maria 164 skrev 2014-10-15 16:42:10 följande:

    Googla AMH-värde till att börja med, det verkar vara ett enkelt blodprov och rimligtvis en billig undersökning som visar hur nära klimakteriet man är... det kanske räcker som beslutsunderlag?


    Hade AMH 1,2 när jag var 33 år. Vet inte om det säger nåt? Är ju något äldre idag (35,5).
  • Tow2Mater

    Se pa din mamma; tror det är ganska normalt man foljer liknande fertilitetsnivåer som sin mor, om inget annat är fel.

  • Anonym (Frågan)
    Tow2Mater skrev 2014-10-15 16:47:00 följande:

    Se pa din mamma; tror det är ganska normalt man foljer liknande fertilitetsnivåer som sin mor, om inget annat är fel.


    Tyvärr vet vi inte mkt om hennes fertilitet eftersom hon fick sitt sista barn när hon var 32 och har haft p-medel efter det. Mormor blev dock gravid vid 36.
  • Baktakt
    Tow2Mater skrev 2014-10-15 16:47:00 följande:

    Se pa din mamma; tror det är ganska normalt man foljer liknande fertilitetsnivåer som sin mor, om inget annat är fel.


    Absolut ingen garanti. Mamma kom i klimakteriet vid 42, mormor fick sitt sjätte barn vid 43.

    Det är inte lönt att bara kolla kvinnan i ett par. Ja, vi har en begränsad tid, men det är lika vanligt att fel finns hos mannen. Själv hade jag AMH som en betydligt yngre kvinna när vi påbörjade utredning och jag var 36. Då hade vi försökt i 14 månader. Eftersom det visade sig att jag blev spontant gravid den cykeln, innan min man hann kollas vet vi inte om det var han, jag eller vi som var den avgörande faktorn. Och jag inkluderar mig själv där, eftersom äggreserven bara är EN av många faktorer som kan spela in.

    Vet ni att ni vill ha barn, så kör. En utredning tar lång tid och den vill ni garanterat inte ha efter att ha väntat till 37 och sedan ha försökt 6-12 månader. Ni kanske blir gravida på stört, men isf har ni tid att fundera på om ni vill ha syskon också.
  • Anonym (M)

    Det är en chansning men personligen skulle jag aldrig skaffa barn med någon jag bara känt en kort tid. Tänk om ni får barn, killen visar vara en idiot och så står du där med ett band till honom som räcker livet ut? Och på köpet blir du ensamstående mamma. 

    Jag träffade min man när jag var 34 och även om jag var medveten om att det började blir "brått" hade jag inte en tanke på att skaffa barn med honom innan jag visste att han var den rätta. Hellre inga barn alls än barn med helt fel person. 

  • Coruscant

    AMH 1,2 när du var 33 år låter väldigt i te vidare bra, och är säkert sämre nu - du borde kolla igen eller försöka bli gravid typ pronto.

  • daimstrut

    Jag fick barn när jag var 37, visserligen tredje, men blev gravid på typ andra försöket Är väl inte en sån enorm skillnad på din fertilitet idag och om 1,5 år, även om den minskar med åldern. Känn efter om ett år, känns det stabilt då, kan ni ju börja försöka. Skulle dock sluta med eventuella preventivmedel en god stund innan ni vill börja försöka( ca ett halvår?) och köra på kondom ett tag, så att du har fått regelbunden mens och har lite koll på ägglossning. Lycka till!????

  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (M) skrev 2014-10-15 17:47:25 följande:

    Det är en chansning men personligen skulle jag aldrig skaffa barn med någon jag bara känt en kort tid. Tänk om ni får barn, killen visar vara en idiot och så står du där med ett band till honom som räcker livet ut? Och på köpet blir du ensamstående mamma. 

    Jag träffade min man när jag var 34 och även om jag var medveten om att det började blir "brått" hade jag inte en tanke på att skaffa barn med honom innan jag visste att han var den rätta. Hellre inga barn alls än barn med helt fel person. 


    Livet är en chansning.

    Träffade min man som sjuttonåring, blev gravid efter nio månader och nu 21 år senare fick vi vårt sjätte barn. Chansar man inte kan man inget vinna. Man blir bara en förlorare.
Svar på tråden Skaffa barn när kvinnan är 37 år