• Splittrad pappa

    Nya familjen funkar inte

    Hej, jag kommer inte vidare och behöver hjälp att förstå min sambo.

    Vi är en familj där jag har två barn (7 och 10 år) varannan vecka sedan tidigare förhållande och ett barn (1.5 år) med min nya sambo. Vi har varit tillsammans i drygt 6 år, vi bor i ett renoveringsprojekt sedan 10 år som jag köpte med min dåvarande.  Min relation till min f d är bra och vi har ett gott samarbete för kläder, aktiviteter osv

    Min sambo är 30 år, 7 år yngre än mig, har aldrig bott själv, jobbar ca 75% i skovärden men har aldrig jobbat heltid och tjänar hälften av min inkomst. Hennes intresse är att läsa och se på tv.

    Jag jobbar mkt i perioder som projektledare och tjänar bra men slits av att ha för lite tid. För att skapa tid med familjen vill jag planera så vi får tid tillsammans. Det är i huvudsak jag som driver renoveringen, betalar gemensamma utgifter och tar ansvar för ekonomin. Jag har svårt att tillåta mig själv egentid och har ständigt dåligt samvete för att inte hinna med.

    Våra bråk handlar om att jag tycker hon inte tar ansvar för hemmet och den gemensamma planeringen. Hon tar inga egna initiativ för familjen som utflykter, bjuda till middagar, hämta mina barn på fritids osv. Tvärtom tycker hon det är jobbigt med socialt liv. Jag känner att jag får driva allt, från ansvar för ekonomin till att boka gemensamma aktiviteter till helgen. Hon är inte engagerad i huset, men träffar gärna sina vänner och hittar lätt egentid. 

    Hushållssysslor som tvätt och städ delar vi på, men hon gör i huvudsak måltider och matinköp. Jag har gården, trädgård, bilar osv.

    Jag vill att vi ska vara en hel familj där vi har fritid ihop, det var också ett "villkor" för att jag skulle vilja ha barn med henne. Att mina tidigare barn ska känna sig hemma även med min sambo. Våra bådas föräldrafamiljer är separerade och kan inte träffas, det försvårar det hela att känna samhörighet på kalas osv.

    Bråken slutar alltid på samma sätt, "att det är jag ställer för höga krav och det är jag som vill ha min sambo till hushållerska". Det är inte sant utan jag tycker hon övervärderar sin insats i hemmet. Jag är inte pedantisk men det är ingen speciellt med hennes städning, däremot uppskattar jag att hon lagar middag på kvällarna.
    Det är inte så att hon stryker mina skjortor och putsar mina skor.

    Min bild är att hon är omogen och bråken artar sig som hos en trotsig tonåring när jag ställer krav på engagemang. Hon har såklart alltid medhåll från sina vänner och sin mamma att jag är "the bad guy". Detta gör mig rasande för de ser inte hela bilden av vår relation och  jag tycker de gör henne en björntjänst genom att bara hålla med och baktala istället för att hjälpa till och skapa en samstämmighet mellan oss.

  • Svar på tråden Nya familjen funkar inte
  • Lena

    Så kan det gå när man flyttar ihop med någon som aldrig bott hemmifrån. Sen hade jag sett över möjligheten att flytta, annars kommer du gå under.

  • Anonym (hej)

    Är ni överens om hur hushållet ska drivas? Vilka moment och arbetsuppgifter som ska ingå och på vilket sätt man utför dem?

  • Jackson

    Äger din nuvarande hälften av huset? Om hon inte gör det så kan du lägga ner ditt snack med en gång. Det är dina investeringar i ditt hus och då ska du betala för det också. Det är också du som ska betala lånet på huset. Möjligen att hon betalar hälften av räntan och hälften på vatten och el, inte mer!

  • Anonym (Isa)

    Helt ärligt så tycker jag din sambo har rätt. Hade min sambo krävt att jag skulle hämta hans barn sen innan hade han varit ett ex.

    Har du tid för dina barn sen innan eftersom du kräver att hon ska hämta dom? Om inte får du be deras mamma ta hand om dom.

    Dessutom tvingas hon bo i ett hus du köpt tillsammans med ditt ex, sälj och köp nytt så kommer nog känslorna för att fixa hemma automatiskt för din sambo.

  • Anonym (fantomen)

    Tycker du ska tagga ner. Sälj huset och köp ett gemensamt istället. Jag hade ju köpt en lägenhet, det frigör mycket tid och pengar, och sen med tiden börjat fundera på hus igen. Kanske.
    Du har en omogen tjej visst men, det är du som valt henne. Glöm inte det.

  • Splittrad pappa
    Anonym (hej) skrev 2014-10-16 16:13:55 följande:

    Är ni överens om hur hushållet ska drivas? Vilka moment och arbetsuppgifter som ska ingå och på vilket sätt man utför dem?


    Hej, det finns inget mer än att dammsuga 1 ggr var el varannan vecka, hålla undan tvätten, disken, papper och tidningar så det går att komma fram... typ. Har byggt en praktisk tvättstuga t ex så har vi 2 tvättmaskiner och torkrum för att underlätta att inte behöva passa maskinerna o s v.
  • Splittrad pappa
    Jackson skrev 2014-10-16 16:40:07 följande:

    Äger din nuvarande hälften av huset? Om hon inte gör det så kan du lägga ner ditt snack med en gång. Det är dina investeringar i ditt hus och då ska du betala för det också. Det är också du som ska betala lånet på huset. Möjligen att hon betalar hälften av räntan och hälften på vatten och el, inte mer!


    Hej, nej hon är inte ägare men skulle kunna bli om det funkat, jag ger ju inte bort en massa pengar om det inte finns någon motprestation eller engagemang. Ett hus är också ansvar. Jag delar allt sålänge vi är tillsammans, men det är tiden ihop så är tvistefrågan. En fråga vi kan ha är tex hur det nya köket ska se ut, är det inte fantastiskt att få vara med och utforma ett nytt drömkök? Hon behöver, kan inte för den delen betala för något. Alternativet för henne är en hyrestvå i förorten.
  • puss

    Låter som en liten golddigger som vill vara mer prinsessa än hon har råd med.

  • Splittrad pappa
    Splittrad pappa skrev 2014-10-16 17:31:51 följande:
    Hej, det finns inget mer än att dammsuga 1 ggr var el varannan vecka, hålla undan tvätten, disken, papper och tidningar så det går att komma fram... typ. Har byggt en praktisk tvättstuga t ex så har vi 2 tvättmaskiner och torkrum för att underlätta att inte behöva passa maskinerna o s v.
    Huset går inte att sälja innan det allt är klart utan att göra förluster. Idag behövs relativt höga insatser till nytt alternativ.
Svar på tråden Nya familjen funkar inte