• Fjärilstofflan

    Min dotter kissar ner sig!

    Min dotter är 6 år och hon kissat ner sig flera gånger varje dag. Jag börjar bli orolig för att det är något knas och något hon inte kan styra då hon verkligen kissar ut allt när hon kissar ner sig. Detta är såklart påfrestande för både henne och oss föräldrar då hon kissar ner soffan, bilen osv.. Vad ska man göra?

  • Svar på tråden Min dotter kissar ner sig!
  • Nyfiken gul

    kolla först med en läkare så hon inte har urinvägsinfektion eller annat som stör henne och som gör att hon har det jobbigt med kissandet. 

    Kolla också livet omkring henne, att kissa på sig kan vara en medveten handling som en slags protest mot något. Har ni nyss flyttat? Börjat ny skola? Fått småsyskon? Separerat? Fått en ny styvförälder?  Börjat förskoleklass och känner sig utanför, rädd och ängslig?    Var lyhörd för hur hon har det omkring sig. 

    Sen kan det vara så att vissa barn är plötsligt FÖR upptagen med att gå på toan. Under en period kan det helt enkelt bli oviktigt att gå och kissa för att man håller på med så spännande saker som lekar, fantasier, pyssel osv.  Kissnödigheten förträngs tills det inte längre går att hålla sig.  

    Hur är hennes toalettvanor i övrigt, många barn tycker det är obehagligt att inte få vara ifred på toan för att man har småsyskon som springer efter, dörren får inte stängas på skolan, fröknar springer in , dörren hemma kanske itne får stängas osv.  hon kanske blir stressad på toan och tycker det är obehagligt och väljer att hålla sig. 

    Medan ni funderar på vad det kan vara så får ni vara extra noga med att påminna om toalettbesök och ladda på med extra kläder.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Flickan och kråkan

    Min äldsta fyller 7 vid jul. Han kissar inte ner sig helt men läcker lite....och har gjort alltid. Vi har varit i ko takt med läkare och inget Knas förutom att han kissar mycket och ofta och inte alltid kan hålla sig. Nu när han började första klass så skaffade vi en klocka till honom som man kan ställa in larm på. Det har fungerat jättebra. Stor trygghet för honom. Han vill ju inte kissa på sig. Den vibrerar vid larm. Han har börjat gå oftare självmant också nu.

  • cosinus

    Vårdcentralen kan kolla uvi, på vår son klämdes också ryggen igenom (ryggmärgsbråck kan tydligen göra det svårt hålla tätt) och när det var ok fick vi remiss till barnmottagningen.

    Där gjordes UL på urinblåsan innan och efter han kissat i en specialtoalett som mäter urinflödet. ULen ska visa hur mycket urin blåsan kan hålla och om den tömmer sig ordentligt och flödet hur blåsan jobbar under tömning.

    När barn kissar ner sig utan förvarning är den vanligaste orsaken irritabel blåsa (går googla) vilket innebär att blåsan tömmer sig spontant och utan att vara full så barnet får ingen direkt förvarning. Vanligaste orsaken till detta är förstoppning.

    Första åtgärden man brukar få prova är att dels bajsa ordentligt varje dag (om förstoppning är boven) och att kissa på bestämda klockslag. Då kan en sån klocka som flickan och kråkan pratar om vara bra

  • Fjärilstofflan

    Tack för era svar! När det gäller min lilla flicka så har detta pågått i perioder sedan hon brev blöjfri. Hon verkar inte heller bry sig om att hon kissar ner sig..det har tom hänt att hon suttit och "blaskat" i sitt eget kiss. Hon har en trygg miljö hemma utan stora förändringar som kan tros påverka. Om hon hade läckt lite bara så hade jag haft mer förståelse över att hon kanske inte hinner eller så men hon kissar ut stora pölar i både soffan och på övriga ställen..vi planerar och köpa ny soffa men det känns ju meningslöst just nu.. Ska ringa till läkaren och höra om det kan bero på något kroppsligt. Man blir ju lite orolig..

  • Ab imo pectore

    Min 6 åriga dotter är precis likadan. Sen vi sluta med blöja vid 3 års ålder har hon alltid små skvätt i trosorna, det har inte gått en dag utan torra trosor (minns inte iallafall) vi har kollat upp urinvägsinfektion, det var bara det läkaren kollade! Jag reagerade när hon satt ner och skulle ta av sig kläderna att det rann kiss om henne...
    Hon kissar på sig på var och varannan natt! 
    Det är som att hon känner att hon är kissnödig precis när det är akut och hon går som en anka in på toan..
    Jag tänkte att jag ska ringa i morgon och se vad dom säger, har ringt förut och fått svar att det är normalt, alla kissar på sig och har inte riktigt tid att gå på toa eller alla barn har bakslag i toa träningen..Men det har gått så länge nu och hon skäms lite över att alltid ha en blöt fläck i rumpan 

  • cosinus

    Över 6 är får man hjälp för sängvätning på barnmottagningen. För dagvätning får man tid tidigare än så. Vill inte vc lyssna ring direkt till barnmottagningen.

  • Fjärilstofflan
    Ab imo pectore skrev 2014-10-16 18:27:49 följande:

    Min 6 åriga dotter är precis likadan. Sen vi sluta med blöja vid 3 års ålder har hon alltid små skvätt i trosorna, det har inte gått en dag utan torra trosor (minns inte iallafall) vi har kollat upp urinvägsinfektion, det var bara det läkaren kollade! Jag reagerade när hon satt ner och skulle ta av sig kläderna att det rann kiss om henne...

    Hon kissar på sig på var och varannan natt! 

    Det är som att hon känner att hon är kissnödig precis när det är akut och hon går som en anka in på toan..

    Jag tänkte att jag ska ringa i morgon och se vad dom säger, har ringt förut och fått svar att det är normalt, alla kissar på sig och har inte riktigt tid att gå på toa eller alla barn har bakslag i toa träningen..Men det har gått så länge nu och hon skäms lite över att alltid ha en blöt fläck i rumpan 


    Det känns ju lite hopplöst efte så många år..det är samma här.. Men här är det inget småskvätt utan hon tömmer verkligen blåsan.. Men så verkar hon inte bry sig heller! Jättekonstigt.. Tycker hon borde tycka att det är pinsamt eller obehagligt..
  • Karin78

    Använd binda eller trosskydd om de små skvätter det rådet fick vi av BUP en gång.


    Funkar riktigt bra och de slipper fläckarna.

  • Moonprincess

    Jag gjorde så från jag var 8 och hela tonåren. Fick hjälp först efter jag fick barn (21år).
    Hade en förslappning i bäckenmusklerna. En enkelt vaken operation så var det fixat!
    Det ni kan göra är ju att be dom  göra ett hopp-test. Läcker hon när hon hoppar också så bör dom göra en liten utredning.
    Bara ett förslag :)

  • JojeG

    Det är viktigt att ha bra rutiner kring toabesök och dryck. Påminna om att gå på toaletten och så vidare. Prata med skolan också.

    Min son som är 7 år har problem med att han kissar på sig ibland, det har blivit lite bättre senaste året. Han kissar mycket på nätterna fortfarande och vi har fått hjälp av läkare för det, nu äter han medicin sedan en vecka. 

    Det viktiga är att inte göra en stor grej av det. Inte börja skälla eller anklaga barnet för något. Då blir det värre. Och prata med skolsköterska eller vårdcentralen.

Svar på tråden Min dotter kissar ner sig!