• winnethepooh

    Rösta om napp när tätt mellan syskon!

    Nummer två kommer anlända när nummer ett är ca 17 månader. Nummer ett har aldrig haft napp eller tumme utan använde brösten som napp. Detta känns mycket mer naturligt och "rätt" och jag skulle vilja kunna ge samma närhet till nummer två. Dessutom tycker jag napp ser "fult" ut och mest verkar krångligt vad det gäller sovvanor och att senare vänja bebisen av med den. Men eftersom att jag kommer ha hand om två små samtidigt och till exempel ofta behöva bada och lägga nummer ett på kvällen innan min man kommer hem så tänker jag att det kan bli svårt att vara så tillgänglig för nummer två. Man kan ju knappast bada och lägga en 17 månaders med en nyfödd i bärsjal så då måste man ju lägga den nyfödda ifrån sig. Så vad tror ni, ska jag satsa på att försöka få nummer två att ta napp, kanske enklare för alla?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rösta om napp när tätt mellan syskon!
  • Litet My

    Ge om det behövs tycker jag men avakta om det inte gör det. Kan ju hända att den lilla är fullt nöjd ändå. Sedan styr man ju med tiden hur mycket man vill använda napp. Min tvåa hade bara napp vid läggdags från 1 årsåldern. Ettan ingen alls. 3 an kommer vi att köpa till men inte ge om "bara för att" om det fungerar bra ändå eller man kan göra på annat sätt.

  • Flickan och kråkan

    Jag har 16 månader mellan mina äldsta och sedan 4 respektive 5,5 år till trean. Ingen av dem har haft napp. Har ammat fritt och det har inte varit något problem. Ingen av dem har tagit tumme istället heller. Jag har suttit eller legat och ammat bebis i storasyskonets säng vid nattning. Vid iordninggörande har bebisen legat på en kudde bredvid eller burits i sjal......varför skulle det inte gå?

  • winnethepooh
    Flickan och kråkan skrev 2014-10-16 20:01:23 följande:

    Jag har 16 månader mellan mina äldsta och sedan 4 respektive 5,5 år till trean. Ingen av dem har haft napp. Har ammat fritt och det har inte varit något problem. Ingen av dem har tagit tumme istället heller. Jag har suttit eller legat och ammat bebis i storasyskonets säng vid nattning. Vid iordninggörande har bebisen legat på en kudde bredvid eller burits i sjal......varför skulle det inte gå?


    När man badar ett barn och måste böja sig fram känns det ju riskabelt med en bebis i bärsjal, plus när man sedan ska lyfta upp barnet ur badkaret blir det ju ännu svårare, och även när jag sedan bär och vaggar och vyssar det äldre barnet i famnen vid läggdags skulle det ju vara svårt att samtidigt ha en nyfödd i bärsjal. I allmänhet är det detta som oroar mig, jag kan ju inte bära den stora när jag har den lilla i bärsjal för då har jag ju redan famnen full liksom. Och jag kan ju inte helt sluta bära det större barnet.
  • Flickan och kråkan
    winnethepooh skrev 2014-10-16 20:29:03 följande:

    När man badar ett barn och måste böja sig fram känns det ju riskabelt med en bebis i bärsjal, plus när man sedan ska lyfta upp barnet ur badkaret blir det ju ännu svårare, och även när jag sedan bär och vaggar och vyssar det äldre barnet i famnen vid läggdags skulle det ju vara svårt att samtidigt ha en nyfödd i bärsjal. I allmänhet är det detta som oroar mig, jag kan ju inte bära den stora när jag har den lilla i bärsjal för då har jag ju redan famnen full liksom. Och jag kan ju inte helt sluta bära det större barnet.


    Jag satt bredvid badkaret. Var inget problem. Har kravlat runt och knutit skor och det mesta med bebisar i sjal. Det är ju det som är så bra med sjal....de sitter så tajt och stadigt. Lyfta ett större barn med bebis i sjal går också bra. Man bär ju inte så några längre stunder men lyfta ur ett badkar går ju snabbt. Man bär det äldre barnet på höften och bebisen i sjal sitter mitt fram. Kanske kan du börja natta äldsta liggandes tillsammans i sängen? Det är ganska skönt oavsett. Eller så tar du stora på ryggen i bärsele. Tandembar mina äldsta ganska ofta. Men vill du ha napp så ska du givetvis ha det.
  • Penida

    Eftersom du verkar tycka att napp är något dåligt tycker jag att du ska köra utan.


    Avskyr CIO-metoder
  • winnethepooh
    Flickan och kråkan skrev 2014-10-16 20:45:50 följande:
    Jag satt bredvid badkaret. Var inget problem. Har kravlat runt och knutit skor och det mesta med bebisar i sjal. Det är ju det som är så bra med sjal....de sitter så tajt och stadigt. Lyfta ett större barn med bebis i sjal går också bra. Man bär ju inte så några längre stunder men lyfta ur ett badkar går ju snabbt. Man bär det äldre barnet på höften och bebisen i sjal sitter mitt fram. Kanske kan du börja natta äldsta liggandes tillsammans i sängen? Det är ganska skönt oavsett. Eller så tar du stora på ryggen i bärsele. Tandembar mina äldsta ganska ofta. Men vill du ha napp så ska du givetvis ha det.
    Äldsta sover i spjälsäng som jag nog inte ska lägga mig i om vi inte vill riskera en olycka Obestämd  Men angående napp skulle jag helt klart föredra utan, napp känns som att fuska liksom Glad Ska försöka utan, bara bebisen får sitt sugbehov mätt. Min första hade VÄLDIGT stort sugbehov. De flesta bebisar lär väl ha det...
  • Penida
    winnethepooh skrev 2014-10-16 21:33:17 följande:
    Äldsta sover i spjälsäng som jag nog inte ska lägga mig i om vi inte vill riskera en olycka Obestämd  Men angående napp skulle jag helt klart föredra utan, napp känns som att fuska liksom Glad Ska försöka utan, bara bebisen får sitt sugbehov mätt. Min första hade VÄLDIGT stort sugbehov. De flesta bebisar lär väl ha det...
    Du vet svaret självFlört Ja, sugbehovet kommer du inte undan. Personligen kan jag tycka att det spelar lite roll hur man tillfredsställer det så länge man är nära barnet och det får tillräckligt med näring  och jag har svårt att se hur man fuskar med napp men du ska göra det du tycker är riktigt tycker jag. Anser du napp vara fusk, kör på tutte när det sätter inGlad
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida

    Jag har barn tätt och yngsta hade napp men inte alls av samma anledning. Här var pappan och det äldre syskonet hemma under 11 månader tillsammans med mig och yngsta så jag hade möjlighet att amma dygnet runt liksom om jag/vi nu hade önskat det..Det som gjorde att vi gav napp var att yngsta ville suga men inte ha mjölk efter en stund och protesterade och jag har alltid haft mycket mjölk. Jag vet att det finns en massa knep för detta men då vi inte är anti napp kändes det som en bra lösning när killen var nöjd vid bröstet men ville suga mer.


    Avskyr CIO-metoder
  • winnethepooh
    Penida skrev 2014-10-16 21:59:50 följande:

    Jag har barn tätt och yngsta hade napp men inte alls av samma anledning. Här var pappan och det äldre syskonet hemma under 11 månader tillsammans med mig och yngsta så jag hade möjlighet att amma dygnet runt liksom om jag/vi nu hade önskat det..Det som gjorde att vi gav napp var att yngsta ville suga men inte ha mjölk efter en stund och protesterade och jag har alltid haft mycket mjölk. Jag vet att det finns en massa knep för detta men då vi inte är anti napp kändes det som en bra lösning när killen var nöjd vid bröstet men ville suga mer.


    Jo, mitt första barn fick nog i sig långt mycket mer mjölk än nödvändigt just för att han ville suga även när han inte var hungrig...
  • Flickan och kråkan
    winnethepooh skrev 2014-10-16 21:33:17 följande:

    Äldsta sover i spjälsäng som jag nog inte ska lägga mig i om vi inte vill riskera en olycka   Men angående napp skulle jag helt klart föredra utan, napp känns som att fuska liksom  Ska försöka utan, bara bebisen får sitt sugbehov mätt. Min första hade VÄLDIGT stort sugbehov. De flesta bebisar lär väl ha det...


    Men måste du natta äldsta i spjälsängen? Ni kan väl gosa ner er alla tre i föräldrasängen och sedan lyfter du över äldsta till spjälisen. Eller så säger ni hej då till spjälsängen och börjar med vanlig säng.
Svar på tråden Rösta om napp när tätt mellan syskon!