• Anonym (Normalt?)

    Positivt efter sju veckor?

    Hej!

    Jag gjorde en kirurgisk abort för strax över sju veckor sedan. Idag testade jag mig, och testet visade svagt positivt. Är det normalt?

    Tilläggas bör även att jag och sambon har använt kondom efteråt, och en gång sprack den.

    Kan det vara så att jag blivit gravid igen, eller är det fortfarande normalt att ha hcg hormon i kroppen efter aborten?

  • Svar på tråden Positivt efter sju veckor?
  • Anonym (Ett test till)
    Anonym (Normalt?) skrev 2014-10-16 21:57:59 följande:

    Hej!

    Jag gjorde en kirurgisk abort för strax över sju veckor sedan. Idag testade jag mig, och testet visade svagt positivt. Är det normalt?

    Tilläggas bör även att jag och sambon har använt kondom efteråt, och en gång sprack den.

    Kan det vara så att jag blivit gravid igen, eller är det fortfarande normalt att ha hcg hormon i kroppen efter aborten?


    Tycker du avvaktar nån dag, tar ett nytt test och visar det starkare positivt så är det nog en ny graviditet!
  • Anonym (Jag)

    Hej!

    Ja, risken/chansen finns alltid att det kan vara ny graviditet om ett samlag blev oskyddat. Jag blev själv gravid månaden efter abort. Gjorde du gravtest efter aborten som visade negativt? Hormonerna efter en abort kan vara höga långt efteråt och det kan även vara därför testet gav utslag. Vänta och testa igen. Är det fortfarande positivt då bör du nog ta kontakt med sjukvården och be dem göra vul...

  • Anonym (Celi)

    Jag har hört att hcg kan finnas kvar i kroppen upp till 9 veckor efter abort (utan att det är konstigt). Precis som redan sagts så borde du testa igen om någon dag, har det blivit starkare så är du nog gravid.

    Nu vet jag ju inte varför du gjorde abort men om du inte vill bli gravid så kan det ju vara en bra idé att ta "dagen efter piller" om kondomen går sönder.

  • Anonym (Hof)

    Kolla det hos bm eller gyn. Får göra om det annars. Men det är normalt att det ar flera veckor.

    Men jag hade aldrig riskerat något utan kollat direkt och gjort om det isåfall.

Svar på tråden Positivt efter sju veckor?