• Anonym (Lusen)

    Hur får folk pengarna att räcka till allt??

    Jag och min man har hyfsad inkomst och ofta läser jag om folk som har betydligt mindre men ändå har råd med allt OCH sparar hiskeliga summor varje månad. Jag får inte detta att gå ihop, hur fan gör folk? Friserar de sanningen lite eller är det vi som inte fattar?

    Ska månadens pengar vara slut efter att ha klippt håret, varit hos tandläkaren, köpt vinterskor till barnen och att man en kväll köpte pizza när man kom hem sent och var för trött för att ställa sig vid spisen? Är inte detta rätt vanliga grejer som man bör ha råd med om båda jobbar och har normala löner, eller räknas det som "lyx"?

    Vad gör vi för fel?

    NI som klarar er på lite pengar (eller tvingas göra det) , hur får ni det att gå ihop? Eller går det inte ihop? Hur prioriterar ni?

    /mvh ekonomisk idiot

  • Svar på tråden Hur får folk pengarna att räcka till allt??
  • Anonym (prio)

    De kanske har mycket lägre grundkostnader. Om ni har bra löner och ändå knappt går runt måste ni ju ha för höga kostnader på något. Har ni svinhöga lån på huset? Flera bilar med lån på? Man kan ha bättre och sämre räntor också, det kan vara värt att se över.

  • Bergling

    Allting är ju relativt. Vad är t ex en hyfsad inkomst i ert fall?

    Sedan är det ju skillnad på var i landet man bor. Boende är väl t ex ganska mycket dyrare i Stockholm och Göteborg än i t ex Mullsjö eller Härnösand.

    Men några konkreta förslag:

    Storhandla/veckohandla - Begränsa iaf inköpen till ett par gånger i veckan istället för att köpa mjölk fler gånger i veckan i närbutiken. 

    Gör upp budget - Försök få koll på vart pengarna tar vägen. Det är väl bättre att kunna ta en pizza till helgen än två fika på stan.

    Köp inga dyra kläder - framför allt barn klarar sig utmärkt med billigare kläder från t ex HM, Kappahl, Lindex, Cubus.

    Köp inte på avbetalning

    Men det finns ju en massa annat också. Enklast är nog om du beskriver lite om boende, aktiviter, vanor etc, så att man får en tydligare bild.

  • Anonym (Clara)

    Nu har vi rätt bra inkomster i vanliga fall men just nu lever min på min lön samt vad min man får i föräldrapenning då han är hemma med dottern.

    Vi klarar oss väldigt bra trots att en nu är föräldraledig. Hur vi gör, ja som redan är listat.. Vi storhandlar, har inget på avbetalning, köper vi dyrare märken görs det bara på rea (kläder alltså), vi har även bara en bil. Vi bor för övrigt i hus i storstad.

  • Anonym (sparar)

    VI drar in ca 25000 per månad efter skatt ni medan en av oss är föräldraledig, om båda jobbar drar vi in 35000-40000 ca.

    Vi har sparar flera tusenlappar varje månad trots föräldraledighet och har råd att köpa hämtmat med jämna mellanrum, vi fikar ute en gång i veckan.

    Barnen är små så vi köper bättre begagnat till dem och tänker att nytt och moderiktigt blir viktigare sedan..

    Vi har det inte alls svårt att gå runt.

    Det vore enklare att hjälpa om du listade era utgifter.

    Hur mycket ni sparar och hur mycket ni har över och vad ni tjänar, boendekostad, antal bilar, prenumerationer, telefonabonnemang, shopping,

  • Anonym (meja)

    Vi lever på 10 000 kr/mån och får över. 2 vuxna och 2 småbarn

    Amortering inkl allt: 4500
    Mat: 2000
    Bil, kläder, husdjur, nöjen: 2500 kr

    På ett ungefär. Vi vet inte hur andra INTE kan klara sig på en låg inkomst. 
    Vi tycker ändå inte att vi snålar alls. Men å andra sidan gillar vi HM, ogillar alkohol och delar hellre på en pizza än tar varsin.

  • Anonym (Kolla era utgifter)

    Jag är ensamstående med ett barn på ca 4 år. Jag har haft ut ca 16-17000 i månaden och utav det har jag kunnat spara undan ca 3-4000 varje månad. då har vi ändå råd med skor, pizza m.m.

    Ni får nog kolla över allt så ni ser vart era pengar tar vägen

  • Anonym (lo)
    Anonym (meja) skrev 2014-10-17 12:24:35 följande:

    Vi lever på 10 000 kr/mån och får över. 2 vuxna och 2 småbarn

    Amortering inkl allt: 4500
    Mat: 2000
    Bil, kläder, husdjur, nöjen: 2500 kr

    På ett ungefär. Vi vet inte hur andra INTE kan klara sig på en låg inkomst. 
    Vi tycker ändå inte att vi snålar alls. Men å andra sidan gillar vi HM, ogillar alkohol och delar hellre på en pizza än tar varsin.


    Var bor ni? Hur?
  • Anonym (meja)
    Anonym (lo) skrev 2014-10-17 13:01:24 följande:
    Var bor ni? Hur?
    Villa i mindre stad. Inget renoveringsobjekt. Södra Sverige.
    Samma kostnad lade vi på hyran en tid när vi bodde i bostadshus i större stad.
  • Anonym (meja)
    Anonym (meja) skrev 2014-10-17 13:14:48 följande:
    Villa i mindre stad. Inget renoveringsobjekt. Södra Sverige.
    Samma kostnad lade vi på hyran en tid när vi bodde i bostadshus i större stad.
    Villa för 1,6 milj. Hade ju såklart amorterat mer om vi hade haft mer pengar.
  • Alexi

    Anonym (meja): bil, kläder, husdjur, nöjen 2500 kr?

    Det låter otroligt lite. Har ni försäkring på bilen och djuret, reparationer, mat och veterinär till husdjur osv? Köper ni bara begagnade kläder till alla i familjen?

Svar på tråden Hur får folk pengarna att räcka till allt??